Tonart?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Tonart?

Inlägg av Will »

Hur vet man vilken tonart en låt går i? Det är ju inte alltid det är det första ackordet som bestämmer tonart (trodde det först)

Känner mig skitdum när jag inte kan det här :x
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Tonart?

Inlägg av Klopper »

Will skrev:Hur vet man vilken tonart en låt går i? Det är ju inte alltid det är det första ackordet som bestämmer tonart (trodde det först)

Känner mig skitdum när jag inte kan det här :x
Här är en skitdum gynnare till.
Jag har inte brytt mig om tonart tidigare men nu när jag börjar bli lätt kalkig så verkar det som en god idé att lära sig.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Janne

Inlägg av Janne »

Om man går efter noter:
Kolla förtecknen;
1 # = G eller Em
2 # = D eller Bm
osv

Utan noter får man helt enkelt känna vilket ackord som känns hemma, det brukar vara ganska lätt att känna igen när man hamnat på 1:ackordet även när låten börjar på något annat.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Janne skrev:Om man går efter noter:
Kolla förtecknen;
1 # = G eller Em
2 # = D eller Bm
osv

Utan noter får man helt enkelt känna vilket ackord som känns hemma, det brukar vara ganska lätt att känna igen när man hamnat på 1:ackordet även när låten börjar på något annat.
Du får gärna utveckla det i morgon när jag nyckrat till och varit och röstat! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

I det flesta fall så är slutackordet som visar vilken tonart det är. Ibland så kan man vara lite vågad och sluta på dominanten, men då får alla som lyssnar lite nervösa ryckningar och spasmer.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Inlägg av Janne »

Klopper skrev:
Janne skrev:Om man går efter noter:
Kolla förtecknen;
1 # = G eller Em
2 # = D eller Bm
osv

Utan noter får man helt enkelt känna vilket ackord som känns hemma, det brukar vara ganska lätt att känna igen när man hamnat på 1:ackordet även när låten börjar på något annat.
Du får gärna utveckla det i morgon när jag nyckrat till och varit och röstat! :D
Beror på vad du röstade på! ;)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Janne skrev:
Klopper skrev:
Janne skrev:Om man går efter noter:
Kolla förtecknen;
1 # = G eller Em
2 # = D eller Bm
osv

Utan noter får man helt enkelt känna vilket ackord som känns hemma, det brukar vara ganska lätt att känna igen när man hamnat på 1:ackordet även när låten börjar på något annat.
Du får gärna utveckla det i morgon när jag nyckrat till och varit och röstat! :D
Beror på vad du röstade på! ;)
RFSU-R? :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Janne

Inlägg av Janne »

Haha, låter bra :D
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

basmartin skrev:I det flesta fall så är slutackordet som visar vilken tonart det är. Ibland så kan man vara lite vågad och sluta på dominanten, men då får alla som lyssnar lite nervösa ryckningar och spasmer.
:lol:

Ibland är det skit kul att skulta på dominanten och bara väntar på att det ksa komma något mer, men så står dom där och ser lite dumma ut när man börjar på nästa låt :lol:
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.

sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
_____________________________________
www.grassride.com
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

basmartin skrev:I det flesta fall så är slutackordet som visar vilken tonart det är. Ibland så kan man vara lite vågad och sluta på dominanten, men då får alla som lyssnar lite nervösa ryckningar och spasmer.
Den här effekten har jag hört att alla musikanter i hemlighet vill uppnå...
Sluta på dominanten, det är häftigt.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

basmartin skrev:I det flesta fall så är slutackordet som visar vilken tonart det är. Ibland så kan man vara lite vågad och sluta på dominanten, men då får alla som lyssnar lite nervösa ryckningar och spasmer.
Subdominants-mollmaj är inte heller helt fel.
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

G = #
D = ##
A = ###
E = ####
B = #####
F#= ######

Går lätt att hålla koll på ramsan "Ge Dom Alla En Bit Fis(s)k

b-fötecken

F = b
Bb = bb
Eb = bbb
Ab = bbbb
Db = bbbbb
Gb = bbbbbb

Ramsa: Frosten Bes(s)tal Es(s)ters As(s)tar Dess Ges(s)talt
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

YZZ skrev:G = #
D = ##
A = ###
E = ####
B = #####
F#= ######

Går lätt att hålla koll på ramsan "Ge Dom Alla En Bit Fis(s)k

b-fötecken

F = b
Bb = bb
Eb = bbb
Ab = bbbb
Db = bbbbb
Gb = bbbbbb

Ramsa: Frosten Bes(s)tal Es(s)ters As(s)tar Dess Ges(s)talt
va? xD



Jag vill bara veta hur man gör för att avgöra tonart på en låt man lyssnar på och spelar med till. Som när vi ska spela en låt på musik lektionerna och lärarn säger att vi ska spela den i t,ex C-dur så har jag ingen aning om vad jag ska börja på :oops:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Will skrev:
YZZ skrev:G = #
D = ##
A = ###
E = ####
B = #####
F#= ######

Går lätt att hålla koll på ramsan "Ge Dom Alla En Bit Fis(s)k

b-fötecken

F = b
Bb = bb
Eb = bbb
Ab = bbbb
Db = bbbbb
Gb = bbbbbb

Ramsa: Frosten Bes(s)tal Es(s)ters As(s)tar Dess Ges(s)talt
va? xD



Jag vill bara veta hur man gör för att avgöra tonart på en låt man lyssnar på och spelar med till. Som när vi ska spela en låt på musik lektionerna och lärarn säger att vi ska spela den i t,ex C-dur så har jag ingen aning om vad jag ska börja på :oops:
Om den går i C-dur, så börjar den oftast på ett C.

Knockin on Heavens door är ett bra exempel. Där går ackord följden såhär:

G| D| C| C|
G| D| am7| am7|

Och så går det runt runt runt. Här är tonarten G-dur. Ackorden som ingår i G-dur är G, C och D. Man kan även änvända mollparalellen, em, am och bm.

Hänger du med?

Dagens hemläxa är att transponera knockin on heavens door. Vilka ackord ska man spela om man vill spela låten i D-dur istället? Pm svaret till mig.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Inlägg av alsof »

YZZ skrev:G = #
D = ##
A = ###
E = ####
B = #####
F#= ######

Går lätt att hålla koll på ramsan "Ge Dom Alla En Bit Fis(s)k

b-fötecken

F = b
Bb = bb
Eb = bbb
Ab = bbbb
Db = bbbbb
Gb = bbbbbb

Ramsa: Frosten Bes(s)tal Es(s)ters As(s)tar Dess Ges(s)talt

Det stämmer oftast men inte alltid. Om man till exempel har ett korsförtecken så kan det vara C lydisk, D mixolydisk, E moll, F# lokrisk, G dur, A dorisk och B frygisk.

En bra tumregel är att gå på slutackordet, det stämmer inte alltid men ganska ofta.

Här finns en del smått och gott för den nyfikne: http://www.akribi.org/musikteori
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Man kan ofta känna funktionen av ackordet i den låt man lyssnar på. Både funktion- och steganalys.
Funktion:T (tonica) Sp (subdominantparallell) S (subdominant) D (dominant)
Steg: I II III IV V VI VII
grejor
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

alsof skrev:
YZZ skrev:G = #
D = ##
A = ###
E = ####
B = #####
F#= ######

Går lätt att hålla koll på ramsan "Ge Dom Alla En Bit Fis(s)k

b-fötecken

F = b
Bb = bb
Eb = bbb
Ab = bbbb
Db = bbbbb
Gb = bbbbbb

Ramsa: Frosten Bes(s)tal Es(s)ters As(s)tar Dess Ges(s)talt

Det stämmer oftast men inte alltid. Om man till exempel har ett korsförtecken så kan det vara C lydisk, D mixolydisk, E moll, F# lokrisk, G dur, A dorisk och B frygisk.

En bra tumregel är att gå på slutackordet, det stämmer inte alltid men ganska ofta.

Här finns en del smått och gott för den nyfikne: http://www.akribi.org/musikteori
Sant men som sagt oftast.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Backlund skrev:som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.

sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
Skulle nog ändå påstå att den går i D, möjligen "mixolydisk D". Tonarten nlir ju tydligast av det "tonala centrat" och i den låten är det ju onekligen D.

Att använda C som ett slags dominant kallas ju populärt för "beatles-dominant" (copyright: KG Johansson, prof.musik).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

mikkejohansson skrev:
Backlund skrev:som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.

sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
Skulle nog ändå påstå att den går i D, möjligen "mixolydisk D". Tonarten nlir ju tydligast av det "tonala centrat" och i den låten är det ju onekligen D.

Att använda C som ett slags dominant kallas ju populärt för "beatles-dominant" (copyright: KG Johansson, prof.musik).
Vill härmed förtydliga att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när jag skrev det där :lol: Så antagligen stämmer det du säger bättre :wink:
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Backlund skrev:
mikkejohansson skrev:
Backlund skrev:som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.

sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
Skulle nog ändå påstå att den går i D, möjligen "mixolydisk D". Tonarten nlir ju tydligast av det "tonala centrat" och i den låten är det ju onekligen D.

Att använda C som ett slags dominant kallas ju populärt för "beatles-dominant" (copyright: KG Johansson, prof.musik).
Vill härmed förtydliga att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när jag skrev det där :lol: Så antagligen stämmer det du säger bättre :wink:
Förresten går SHA: D C G :P
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Will skrev:
Backlund skrev:
mikkejohansson skrev:
Backlund skrev:som basmartin sa, oftast visar slutackordet vilken tonart det är.

sweet home alabama t.ex. går ju iG, men börjar på D sen blir det G och så håller det på hela tiden.
Skulle nog ändå påstå att den går i D, möjligen "mixolydisk D". Tonarten nlir ju tydligast av det "tonala centrat" och i den låten är det ju onekligen D.

Att använda C som ett slags dominant kallas ju populärt för "beatles-dominant" (copyright: KG Johansson, prof.musik).
Vill härmed förtydliga att jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när jag skrev det där :lol: Så antagligen stämmer det du säger bättre :wink:
Förresten går SHA: D C G :P
Yepp, att jag glömde skriva med vissa saker är ett litet tecken på att jag var full :lol: Förvånansvärt bra stavat i övrigt.
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar