Sida 1 av 1

C som flagolett?

Postat: tor 17 sep 2009, 21:27
av Noelredding
Hur tar man ett C som flagolett? :)

Postat: tor 17 sep 2009, 21:36
av sixpanbass
Naturflageolett menar du?

Det ligger ett orent C som septima på D-strängen. Strax bakom 3:e bandet.

2 oktaver + septima ovanför D-strängen om man skall vara petig.

Postat: tor 17 sep 2009, 21:37
av Mr Praline
Leta på tredje bandet på d-strängen. Det finns där. Eftersom jag inte har bas framför mig just nu har jag lite svårt att komma på nåt mer vettigt alternativ. Annars kan du ju alltid pincha.

Postat: tor 17 sep 2009, 21:40
av Noelredding
Samuel V skrev:Leta på tredje bandet på d-strängen. Det finns där. Eftersom jag inte har bas framför mig just nu har jag lite svårt att komma på nåt mer vettigt alternativ. Annars kan du ju alltid pincha.
Suger rätt hårt på att pincha, kan bara med plektrum lite halvkasst, så naturflagolett är lättare :) Sen när man blitt lite bättre på pinch så blir det väl bättre. Tack för hjälpen sixbass och Samuel!

Re: C som flagolett?

Postat: tor 17 sep 2009, 21:44
av Wall
Noelredding skrev:Hur tar man ett C som flagolett? :)
På kontra är det grymt snyggt med 15ma flag.
Visst är det väl så man säger.
I noter så skriver man tonen och sen en fyrkant en kvart över den...
Ett runt C och sen F:ett som fyrkant.

Hur som:

Du tar pekfingret på 8:e band på E-strängen och håller lillfingret lite löst på det 13:e bandet.
Det är helt fantastiskt att göra så samtidigt som man glissar.
"Måsen" kallas det tydligen för i orkester svängen.

Hoppas du får ihop det.

Hälsar,

Anders

Re: C som flagolett?

Postat: tor 17 sep 2009, 21:48
av Noelredding
Wall skrev:
Noelredding skrev:Hur tar man ett C som flagolett? :)
På kontra är det grymt snyggt med 15ma flag.
Visst är det väl så man säger.
I noter så skriver man tonen och sen en fyrkant en kvart över den...
Ett runt C och sen F:ett som fyrkant.

Hur som:

Du tar pekfingret på 8:e band på E-strängen och håller lillfingret lite löst på det 13:e bandet.
Det är helt fantastiskt att göra så samtidigt som man glissar.
"Måsen" kallas det tydligen för i orkester svängen.

Hoppas du får ihop det.

Hälsar,

Anders
Snyggt som attan! Bra knep, man kan ju göra så överallt på halsen ju! :)
Håller med, flagoletter är grymt snyggt på kontra, speciellt vid stråkspel.

Postat: tor 17 sep 2009, 21:57
av Billy
På "2.6" och "5.8" på D-strängen finns ett falskt (lågt) C, annars tror inte det finns nått.. Fixa en C-sträng :P

Edit: Jävla seg jag va då

Postat: tor 17 sep 2009, 22:21
av Noelredding
Billy skrev:På "2.6" och "5.8" på D-strängen finns ett falskt (lågt) C, annars tror inte det finns nått.. Fixa en C-sträng :P

Edit: Jävla seg jag va då
Tillämpar man Walls tips så får man ju ett utomordentligt C! Nice.

Postat: tor 17 sep 2009, 23:57
av Billy
Mm :) Tog för givet att du menade öppna strängar

Postat: fre 18 sep 2009, 00:25
av Berntsson
Walls metod är ju samma princip som pinch, fast där fingret som tar flageoletten sitter på vänsterhanden istället för på högerhanden.

Man kan ju tänka så att de starkare oktavflageoletterna finns på 5:e och 12:e band(även 17:e och 24:e är rätt starka också, men andra oktaver). Den här principen kan man flytta runt. Exempelvis, om man trycker ner 5:e bandet G-sträng(C) kan man hålla tummen(om man spelar med fingrar) eller långfingret(om man spelar med plektrum) på 29:e band(alldeles ovanför halsmicken på en jazzbas) så får man en flageolett två oktaver över grundton, eller 22:a band, så får man en flageolett tre oktaver över grundtonen.

(Har inte tänkt förringa Walls tips här föralldel, ville bara ge lite andra vägar :) )

Postat: fre 18 sep 2009, 00:26
av Berntsson
Förövrigt kan det vara bra att studera deltonserien i det här sammanhanget:

http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_series_(music) (kopiera hela länken)
Bläddra ner till rubriken "Harmonics and tuning", där finns ett bra diagram.

Grejen är att deltonserien delas i 1, 2, 4, 8, 16 osv stora delar, medan gitarrhalsen delas i 12 lika stora delar. Detta gör att en del flageoletter blir lite falska gentemot basens "vanliga" toner. Exempel på detta är den nämnda naturliga C-flageoletten strax innan 3:e band på D-strängen. Det är den 7:e flageoletten som alltså ligger 31 cent(cent=100-dels halvton) under den "vanliga" septiman.

Här ligger flageoletterna på halsen då(för vilken ton hänvisar jag till ovanstående diagram):
1. Öppen sträng(grundton)
2. 12:e band
3. 7:e band, 19:e band
4. 5:e band, 24:e band
5. 4:e band, 9:e band, 16:e band, 28:e band
6. något efter 3:e band
7. strax före 3:e band, strax före 15:e band, strax före 27:e band
8. strax efter 2:a band, 29:e band
(finns säkert flera ställen för de respektive flageoletterna, men här är några iaf)

Sedan blir det rätt trångt :)
Men man kan tillämpa den här principen även på nedtryckta band för att få sk falska flageoletter, och kan därmed få vilken ton som helst som flageolett, rätt lättåtkomligt. Dock är det mest oktav-(2:a, 4:e, 8:e) och kvintflageoletterna(3:e, 6:e) som funkar i bandsituation, men man kan använda övriga för solostycken och liknande, typ Portrait Of Tracy.

Ber om ursäkt om det här är gammal skåpmat för trådskaparen, men alltid gagnar det nån, hoppas jag :) Är en enorm fördel att känna till deltonserien litegrann om man vill snabbt och lätt kunna ta flageoletter på alla toner.