Ass (igen...?)

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+
Inlägg: 886
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
Ort: Gamla Eken

Ass (igen...?)

Inlägg av Sir Realistic »

Har behandlat ärendet tidigare, eller i.a.f. liknande, i tråden http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... c&start=25.

Hittade den här ledtråden i ett korsord och svaret ska bli Ass (helt säkert rätt runt omkring i korsordet, kan inte vara något annat).
Bild

Inte kan man väl säga att Ass är en "höjd tonart"...?
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Janne

Inlägg av Janne »

Kan det inte vara "ikvarell" som syns på vägen då? ;)
Nä, det är en tankevurpa hos korsordsmakaren där.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Ass är väl ett höjt G? :wink:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Will skrev:Ass är väl ett höjt G? :wink:
Nej! :P
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Ja, usch vilken oskön logik. Det funkar ju inte alls.

För det första, om tonarten är sänkt eller höjd kan man ju inte veta förrens man vet vad det var för tonart innan den ev. höjningen/sänkningen ägde rum.

För det andra, varför skriva tonart och sen inte skriva mer än grundtonen, isåfall skulle det ju vara mer logiskt att bara skriva "höjd/sänkt ton" - "Aiss/Ass" eller ev. "höjd/sänkt tonart" - "Aiss dur/Ass dur".

För det tredje, om han/hon nu tänkt sådär ologiskt och oskönt, som man får anta att han/hon gjort, så har han/hon dessutom skrivit allt tvärtom emot vad det semi-ologiskt borde bli.
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Tja, hur man än vänder på det kan ju Ass aldrig bli höjd, samma ton höjd heter Giss :P
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

F-klav skrev:Tja, hur man än vänder på det kan ju Ass aldrig bli höjd, samma ton höjd heter Giss :P
Men bara "ass" kan väl inte vara en tonart? Och som du säger, minst av allt en höjd tonart :lol:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Nej, det ska väl till ett -dur eller -moll, men jag som även hållit på med folkmusik vet ju att man där ofta säger "Den här går i D" och resten är underförstått, så det kanske var så det goda korsordet menade, fast jag allvarligt misstänker att de inte har koll såklart.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Skriv svar