Sida 1 av 2

Håller på och bli tokig av alla dessa skalor

Postat: fre 27 nov 2009, 21:32
av Crippis
Har läst runt på forumet/internet för och försöka lära mig skalor men det verkar finnas hundratals olika skalor, Så min fråga är om det finns nån slags grundskalor som är ett måste oavsett vilken stil man än kör. kanske ska påpeka att jag är inriktad åt metal hållet. Jag har hört att pentan ska vara bra att kunna men finns det nån mer som är värt och kunna?

Postat: fre 27 nov 2009, 22:19
av funkys**t
Penta är en väldigt användbar skala, men det finns ju några fler... Jag tror inte det finns hundratals dock... Men börja med durskalan. Om man sedan använder den men byter startton är det lätt att räkna ut kyrkotonarterna, eller modala tonarter som de också kallas. Kruxet kommer sen när du ska spela dem med samma startton... Men börja med durskalan.

Här är kyrkotonarterna med C-durskalan som utgångspunkt:

Jonisk: C D E F G A B (C) (Vanlig durskala)
Dorisk: D E F G A B C (D)
Frygisk: E F G A B C D (E)
Lydisk: F G A B C D E (F)
Mixolydisk: G A B C D E F (G)
Eolisk: A B C D E F G (A) (Ren moll)
Lokrisk: B C D E F G A (B)

Spela gärna skalorna över två oktaver uppåt och nedåt.

Sen finns det lite olika mollskalor, harmonisk och melodisk moll, men de har jag ingen vidare koll på längre... :oops:

Postat: fre 27 nov 2009, 22:38
av Janne
Hm, brukar inte bli bra att försöka ge råd om sånt här efter ett par glas vin men ändå;
Du klarar dig väldigt långt om du kan durskala och ren mollskala. Pentaskalan är också praktiskt att kunna förstås. Men fler skalor är oftast inte någon större idé att kunna förrän man har förstått hur dessa skalor fungerar. När du klurat ut sambandet harmonik/skalor så hittar du lätt den skala du behöver för stunden. Du kanske inte kommer kunna namnge den riktigt men det är ju mindre viktigt. Ta gärna lite lektioner för någon som har koll på det, väl investerade pengar.

Postat: fre 27 nov 2009, 23:06
av TDHP
funkys**t skrev:Penta är en väldigt användbar skala, men det finns ju några fler... Jag tror inte det finns hundratals dock... Men börja med durskalan. Om man sedan använder den men byter startton är det lätt att räkna ut kyrkotonarterna, eller modala tonarter som de också kallas. Kruxet kommer sen när du ska spela dem med samma startton... Men börja med durskalan.

Här är kyrkotonarterna med C-durskalan som utgångspunkt:

Jonisk: C D E F G A B (C) (Vanlig durskala)
Dorisk: D E F G A B C (D)
Frygisk: E F G A B C D (E)
Lydisk: F G A B C D E (F)
Mixolydisk: G A B C D E F (G)
Eolisk: A B C D E F G (A) (Ren moll)
Lokrisk: B C D E F G A (B)

Spela gärna skalorna över två oktaver uppåt och nedåt.

Sen finns det lite olika mollskalor, harmonisk och melodisk moll, men de har jag ingen vidare koll på längre... :oops:
Öh, nu är jag ju inte särskilt teoretisk, men är inte det där SAMMA skala från olika grundtoner? Med olika antal förtecken?

Postat: lör 28 nov 2009, 01:09
av Chukka
TDHP skrev:
funkys**t skrev:Penta är en väldigt användbar skala, men det finns ju några fler... Jag tror inte det finns hundratals dock... Men börja med durskalan. Om man sedan använder den men byter startton är det lätt att räkna ut kyrkotonarterna, eller modala tonarter som de också kallas. Kruxet kommer sen när du ska spela dem med samma startton... Men börja med durskalan.

Här är kyrkotonarterna med C-durskalan som utgångspunkt:

Jonisk: C D E F G A B (C) (Vanlig durskala)
Dorisk: D E F G A B C (D)
Frygisk: E F G A B C D (E)
Lydisk: F G A B C D E (F)
Mixolydisk: G A B C D E F (G)
Eolisk: A B C D E F G (A) (Ren moll)
Lokrisk: B C D E F G A (B)

Spela gärna skalorna över två oktaver uppåt och nedåt.

Sen finns det lite olika mollskalor, harmonisk och melodisk moll, men de har jag ingen vidare koll på längre... :oops:
Öh, nu är jag ju inte särskilt teoretisk, men är inte det där SAMMA skala från olika grundtoner? Med olika antal förtecken?
Det är samma toner, ja, men spelar man t.ex frygisk från C så blir det C Db Eb F G Ab Bb (C), vilket är, uh, väldigt experimentellt att använda istället för vanliga durskalan.

Nu blev det inte så jättebra förklarat såhär på kvällskvisten menmen. Förhoppningsvis blir jag rättad snart.

Postat: lör 28 nov 2009, 12:17
av Johan86

Postat: lör 28 nov 2009, 23:18
av funkys**t
Chukka skrev:
TDHP skrev:
funkys**t skrev:Penta är en väldigt användbar skala, men det finns ju några fler... Jag tror inte det finns hundratals dock... Men börja med durskalan. Om man sedan använder den men byter startton är det lätt att räkna ut kyrkotonarterna, eller modala tonarter som de också kallas. Kruxet kommer sen när du ska spela dem med samma startton... Men börja med durskalan.

Här är kyrkotonarterna med C-durskalan som utgångspunkt:

Jonisk: C D E F G A B (C) (Vanlig durskala)
Dorisk: D E F G A B C (D)
Frygisk: E F G A B C D (E)
Lydisk: F G A B C D E (F)
Mixolydisk: G A B C D E F (G)
Eolisk: A B C D E F G (A) (Ren moll)
Lokrisk: B C D E F G A (B)

Spela gärna skalorna över två oktaver uppåt och nedåt.

Sen finns det lite olika mollskalor, harmonisk och melodisk moll, men de har jag ingen vidare koll på längre... :oops:
Öh, nu är jag ju inte särskilt teoretisk, men är inte det där SAMMA skala från olika grundtoner? Med olika antal förtecken?
Det är samma toner, ja, men spelar man t.ex frygisk från C så blir det C Db Eb F G Ab Bb (C), vilket är, uh, väldigt experimentellt att använda istället för vanliga durskalan.

Nu blev det inte så jättebra förklarat såhär på kvällskvisten menmen. Förhoppningsvis blir jag rättad snart.
Visst är det samma skala. Det är ju det som är bra. Det är enklare än man tror. När man har lärt sig de olika positionerna kan man lätt spela dem ifrån SAMMA grundton.

Postat: sön 29 nov 2009, 01:03
av Zpinty
Jag har aldrig latg nogån vidare vikt och tanke på teorin faktisk. Men efter lite läsning här och postade länkar blir man allt lite sugen på att dra av ett par skalor.

Dom där skalövningarna kanske kommer till nytta utan att man en tänker på det.....

Postat: sön 29 nov 2009, 02:11
av Crippis
Uppskattar alla svar.Skönt och få veta vad jag skall börja någonstans så slipper jag tappa intresse (igen) för att inte veta hur jag ska gå tillväga. Ska försöka och ta några lektioner så man får en uppfattning och en bra grund, Men har svårt med pengar när man nu är student igen :P

Postat: sön 29 nov 2009, 15:19
av Johan86
Kolla in sidan jag postade, man kan läsa sig till det man behöver veta där och öva hemma,
det blir gratis ;) bara man kan läsa tabs eller noter är det ju inga problem. Lycka till!

Postat: sön 29 nov 2009, 22:49
av Dnilke
Liten varning för den sidan!

Bra övningar som är korrekta i notskriften men inte i texten, det står dess, gess och ass istället för ciss, fiss och giss.

Den som har skrivit har inte lärt sig "stava" och använder fel namn på de tonerna, så kallad enharmonisk förväxling.

Postat: mån 30 nov 2009, 04:32
av Crippis
Johan86 skrev:Kolla in sidan jag postade, man kan läsa sig till det man behöver veta där och öva hemma,
det blir gratis ;) bara man kan läsa tabs eller noter är det ju inga problem. Lycka till!
Jag tog mig en titt och är mycket tacksam för länken. :)

Postat: mån 30 nov 2009, 06:52
av funkys**t
Dnilke skrev:
Liten varning för den sidan!

Bra övningar som är korrekta i notskriften men inte i texten, det står dess, gess och ass istället för ciss, fiss och giss.

Den som har skrivit har inte lärt sig "stava" och använder fel namn på de tonerna, så kallad enharmonisk förväxling.
Varning är väl att ta i...

Om man bara läser dit inlägg skulle man kunna tolka det som att dess, gess och ass inte finns...

Bör tilläggas att det står dess, gess och ass i A-dur som är en korstonart. Då brukar man skriva -iss.

Postat: mån 30 nov 2009, 11:22
av Dnilke
funkys**t skrev:
Dnilke skrev:
Liten varning för den sidan!

Bra övningar som är korrekta i notskriften men inte i texten, det står dess, gess och ass istället för ciss, fiss och giss.

Den som har skrivit har inte lärt sig "stava" och använder fel namn på de tonerna, så kallad enharmonisk förväxling.
Varning är väl att ta i...

Om man bara läser dit inlägg skulle man kunna tolka det som att dess, gess och ass inte finns...

Bör tilläggas att det står dess, gess och ass i A-dur som är en korstonart. Då brukar man skriva -iss.
Ja, men det var ju bara en "liten varning" :)

Jag borde ha förklarat mig tydligare, typ:

Bra övningar som är korrekta i notskriften men inte i texten, det står dess, gess och ass istället för ciss, fiss och giss, som det står i noterna! :)

Om man vill lära sig skalor, ackord mm och verkligen förstå allt så tycker jag att det är viktigt att lära sig "stava".

Varje durskala innehåller endast en, eller en "variant", av varje stamton (A, B, C, D, E, F och G) så tonerna D och Dess (som är en "variant" av D) kan inte finnas i samma durskala.

Det var lite otur att den som har gjort den fina sidan med övningar inte hade koll på detta eftersom om man bara läser hans sida så lär man sig något som är fel och det kan ställa till det ordentligt när man senare ska lära sig andra skalor eller när man vill förstå hur durskalan och dess ackord hör ihop.

Postat: mån 30 nov 2009, 19:45
av Johan86
Oavsett vad det är för förtecken, om det är ett höjt G eller sänkt A så
är det ju i grund o botten samma ton, så kan väl inte misstolkas egentligen,
men givetvis, om det är ett g med korsförtecken skall det ju stå giss i texten.

Använder själv väldigt sällan -ess termer, förutom på Bb.

Fast, jag var ju ingen stjärna på musikteorin i plugget heller ;)

Postat: mån 07 dec 2009, 14:25
av gäst
Lugna ner dig.

För att i stort sett spela all musik du hör behöver du inte mer än fyra skalor i alla toner då förstås.

-Major
-Melodic minor
-Diminished
-Augmented

Allt annat härstammar därifrån och dess olika grader.

Undantag e Harmonic minor, och alla penta.

Men vi hörs när du kan dessa fyra över hela greppbrädan. (Om 30 år)

Ha det gött.

Postat: tis 22 dec 2009, 17:47
av Mr Praline
BUMP

Postat: tis 22 dec 2009, 22:07
av Langestrom
Haha! Gött!

Nu kan man ju iaf uppfylla ett av nyårslöftena!

Postat: ons 23 dec 2009, 17:29
av basnalle
Ok, en förenklad generalisering som funkar i väldigt många lägen;

I nästan all pop/rock musik så funkar durpentan om det går i dur samt mollpentan om det går i moll.

Vad gäller Blueslåtar som ofta har ackord med liten sjua som tonika("tonartsackordet"), ex G7 så funkar både moll-och dur-penta. Det blir olika karaktär på stilen i musiken beroende på vilken man använder där.

Alltså, för att komma igång och göra basgångar o improvisera kommer du riktigt långt med dessa två skalor.

Vissa undantag är just i bla viss typ av metall, då en del låtar bygger på riff från ex. frygisk skala.

För att ta det vidare bör du sätter dig in i helheten, hur skalorna hänger ihop med varandra, ackord, tonarter, stilar m.m. För att förstå hur du skall använda dom. Då rekomenderar jag att du har ngn som kan förklara hur det ligger till, då blir det mkt enklare o roligare. Men du kan ju förstås lära dig på egen hand oxå om du har tålamod.

PS. Det viktigste för min del med skalor var inte primärt teorin. Det är ett sätt att öva upp sitt gehör kopplat till hur tonerna på halsen låter.

Lycka till!

Postat: ons 23 dec 2009, 17:34
av whatawaste
basnalle skrev:Ok, en förenklad generalisering som funkar i väldigt många lägen;

I nästan all pop/rock musik så funkar durpentan om det går i dur samt mollpentan om det går i moll.

Vad gäller Blueslåtar som ofta har ackord med liten sjua som tonika("tonartsackordet"), ex G7 så funkar både moll-och dur-penta. Det blir olika karaktär på stilen i musiken beroende på vilken man använder där.

Alltså, för att komma igång och göra basgångar o improvisera kommer du riktigt långt med dessa två skalor.

Vissa undantag är just i bla viss typ av metall, då en del låtar bygger på riff från ex. frygisk skala.

För att ta det vidare bör du sätter dig in i helheten, hur skalorna hänger ihop med varandra, ackord, tonarter, stilar m.m. För att förstå hur du skall använda dom. Då rekomenderar jag att du har ngn som kan förklara hur det ligger till, då blir det mkt enklare o roligare. Men du kan ju förstås lära dig på egen hand oxå om du har tålamod.

PS. Det viktigste för min del med skalor var inte primärt teorin. Det är ett sätt att öva upp sitt gehör kopplat till hur tonerna på halsen låter.

Lycka till!
Det är PRECIS allt det där jag vill lära mig mer om... :wink:

Postat: ons 23 dec 2009, 18:14
av basnalle
Whatewaste, du bor tydligen söderort. Jag me. Kunde vi hooka upp så kan jag förklara hur det ligger till. Grejen e den att det krävs flera sammankomster o en del övande för att förstå hur allt hänger ihop. Sen ännu mer övande för att få in allt i gehöret så att du inte ska behöva tänka på vilken typ av skala du skall använda i en viss stituation, snarare höra det o kunna applicera det på greppbrädan o spela det. Detta är ingen omöjlighet se det snarare som en tillgång för att snabbare öva upp ditt gehör.
Vi skulle kunna börja med att jag förklarar hur du kan använda dur o mollpentan. PM:a mig som sagt om du vill så kan vi ta det därifrån.

Postat: ons 23 dec 2009, 18:49
av edvin
harmonisk: Aeolisk/Eolisk skala med stor sext och septima.
Melodisk: Aeolisk/Eolisk skala med stor sext och septima på uppgången och aeolisk på nedgången.

Postat: ons 23 dec 2009, 19:26
av criss
basnalle skrev:Ok, en förenklad generalisering som funkar i väldigt många lägen;

I nästan all pop/rock musik så funkar durpentan om det går i dur samt mollpentan om det går i moll.

Vad gäller Blueslåtar som ofta har ackord med liten sjua som tonika("tonartsackordet"), ex G7 så funkar både moll-och dur-penta. Det blir olika karaktär på stilen i musiken beroende på vilken man använder där.

Alltså, för att komma igång och göra basgångar o improvisera kommer du riktigt långt med dessa två skalor.

Vissa undantag är just i bla viss typ av metall, då en del låtar bygger på riff från ex. frygisk skala.

För att ta det vidare bör du sätter dig in i helheten, hur skalorna hänger ihop med varandra, ackord, tonarter, stilar m.m. För att förstå hur du skall använda dom. Då rekomenderar jag att du har ngn som kan förklara hur det ligger till, då blir det mkt enklare o roligare. Men du kan ju förstås lära dig på egen hand oxå om du har tålamod.

PS. Det viktigste för min del med skalor var inte primärt teorin. Det är ett sätt att öva upp sitt gehör kopplat till hur tonerna på halsen låter.

Lycka till!
lyss till nalle folks!

Postat: ons 23 dec 2009, 19:32
av criss
basnalle skrev:Ok, en förenklad generalisering som funkar i väldigt många lägen;

I nästan all pop/rock musik så funkar durpentan om det går i dur samt mollpentan om det går i moll.

Vad gäller Blueslåtar som ofta har ackord med liten sjua som tonika("tonartsackordet"), ex G7 så funkar både moll-och dur-penta. Det blir olika karaktär på stilen i musiken beroende på vilken man använder där.

Alltså, för att komma igång och göra basgångar o improvisera kommer du riktigt långt med dessa två skalor.

Vissa undantag är just i bla viss typ av metall, då en del låtar bygger på riff från ex. frygisk skala.

För att ta det vidare bör du sätter dig in i helheten, hur skalorna hänger ihop med varandra, ackord, tonarter, stilar m.m. För att förstå hur du skall använda dom. Då rekomenderar jag att du har ngn som kan förklara hur det ligger till, då blir det mkt enklare o roligare. Men du kan ju förstås lära dig på egen hand oxå om du har tålamod.

PS. Det viktigste för min del med skalor var inte primärt teorin. Det är ett sätt att öva upp sitt gehör kopplat till hur tonerna på halsen låter.

Lycka till!
lyss till nalle folks!

Postat: tor 07 jan 2010, 16:46
av Ogge
intioyarzun skrev:Lugna ner dig.

För att i stort sett spela all musik du hör behöver du inte mer än fyra skalor i alla toner då förstås.

-Major
-Melodic minor
-Diminished
-Augmented

Allt annat härstammar därifrån och dess olika grader.

Undantag e Harmonic minor, och alla penta.

Men vi hörs när du kan dessa fyra över hela greppbrädan. (Om 30 år)

Ha det gött.
Hur är en augmented? Den tror jag inte att jag har hört talas om (eller så har jag det, lika bra att fråga för säkerhets skull).

C är ju alltid bra att utgå ifrån. =)