Håller på och bli tokig av alla dessa skalor

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

edvin skrev:harmonisk: Aeolisk/Eolisk skala med stor sext och septima.
Melodisk: Aeolisk/Eolisk skala med stor sext och septima på uppgången och aeolisk på nedgången.
Liten rättelse, Harmonisk moll har liten sext och stor septima

t ex Amoll harmonisk: A B C D E F G#
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Ogge skrev:
intioyarzun skrev:Lugna ner dig.

För att i stort sett spela all musik du hör behöver du inte mer än fyra skalor i alla toner då förstås.

-Major
-Melodic minor
-Diminished
-Augmented

Allt annat härstammar därifrån och dess olika grader.

Undantag e Harmonic minor, och alla penta.

Men vi hörs när du kan dessa fyra över hela greppbrädan. (Om 30 år)

Ha det gött.
Hur är en augmented? Den tror jag inte att jag har hört talas om (eller så har jag det, lika bra att fråga för säkerhets skull).

C är ju alltid bra att utgå ifrån. =)
Augmented är en så kallad "symmetrisk skala" som ser ut så här från C:

C D# E G G# B

nu kommer säkert någon säga att tonen G egentligen ska stavas F## men det struntar jag i :D

Glöm augmented så länge! :D


Bli inte skrämda av intio..., det tar absolut inte 30 år att lära sig dessa skalor över hela halsen

man klarar sig väldigt långt om man behärskar dur och mollpenta över hela halsen, det är bra att kunna de 5 boxarna ( = 5 olika positioner där man utgår från varje skalton som utgångston) och sedan kunna ta sig "diagonalt" mellan dem, hmmm gick det där att förstå??? :?

"Boxarna" är för övrigt likadana i dur och mollpenta, det är utgångstonen som avgör vad det blir för skala

lägg till en ton (b5) till mollpentan så blir det en bluesskala

Lär man sig sedan dur och ren moll, genom att lägga till 2 toner till pentorna, så räcker det länge

tillbaka till intio...

Skalornas "grader" betyder att man spelar en skala men börjar på olika toner i den, t ex om man börjar spela en durskala ("Major") från dess sjätte ton så blir det automatiskt en ren mollskala

melodisk moll ("melodic minor") får man enkelt fram om man sänker tredje tonen i en durskala (mollters istället för durters)

det finns bara 3 dimskalor "diminished", 6 om man skiljer på hel-halv och halv-hel dvs symmetriskt uppbyggda av halva och hela tonsteg (=ett eller två band på basen) och bara 4 "augmented"

så, det tar nog snarare 30 timmar än 30 år om man nu vill lära sig dessa skalor :D

om man tar sig tid och i alla fall lär sig dur och moll (penta och skala) så kommer det att bli mycket enklare att t ex planka låtar/basgångar, göra egna, spela solo m m
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Crippis
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:55
Ort: Sollentuna

Inlägg av Crippis »

Jag uppskattar verkligen alla svar som har skrivits. Ni har hjälp mig oerhört mycket i mitt spelande när det gäller skalor. Är glad att det finns folk som vill hjälpa en ny bassjäl att få lära sig hur det ska gå till.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Jag har spelat bas i ca 10 år men jag kan likt fan bara 2 skalor. i en tonart. Mer behöver jag inte kunna. :P
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Pinku91
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 22 dec 2009, 19:48

Inlägg av Pinku91 »

funkys**t skrev:Penta är en väldigt användbar skala, men det finns ju några fler... Jag tror inte det finns hundratals dock... Men börja med durskalan. Om man sedan använder den men byter startton är det lätt att räkna ut kyrkotonarterna, eller modala tonarter som de också kallas. Kruxet kommer sen när du ska spela dem med samma startton... Men börja med durskalan.

Här är kyrkotonarterna med C-durskalan som utgångspunkt:

Jonisk: C D E F G A B (C) (Vanlig durskala)
Dorisk: D E F G A B C (D)
Frygisk: E F G A B C D (E)
Lydisk: F G A B C D E (F)
Mixolydisk: G A B C D E F (G)
Eolisk: A B C D E F G (A) (Ren moll)
Lokrisk: B C D E F G A (B)

Spela gärna skalorna över två oktaver uppåt och nedåt.

Sen finns det lite olika mollskalor, harmonisk och melodisk moll, men de har jag ingen vidare koll på längre... :oops:
skulle någon vilja förklara detta för mig? alla skalorna innehåller ju exakt samma toner :? Om jag t.ex. vill improvisationskompa en låt som går i Em, C, D(m?), G vilken skala och vilka toner kan jag använda mig av då?
Skriv svar