jazzakuten!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
abbee88
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 18 feb 2010, 20:02

jazzakuten!

Inlägg av abbee88 »

Hej! är det nån som är bra på jazz här omkring?
Har tagit mig vatten över huvud och ska kunna spela 30 jazzlåtar (inte utantill) om en vecka. Har nån några tips om hur man kan spela. För jag spelar tonerna i ackorden och aprochar(?) med halvtoner till nästa ackord, men det låter inte alltid rätt.
De flesta låtarna är "medium swing".

Försökte sitta framför band-in-a-box för att träna på sk*ten men jag hittar inget bra swing-komp vet ni något?

Några ackord som finns med som jag inte förstår riktigt.
Tex. Gma7 (fattar att det är gmaj7 men) GMi7 (är det ett vanligt G7? för minor7?)

tack på förhand
dereborn

Inlägg av dereborn »

Mi7 = Minor 7 = MOLL7
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Medium Swing? Typ såhär?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fFv_PoZ2 ... PL&index=1[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yravwRT7 ... PL&index=2[/youtube]

I så fall gäller det ju bara att få rytmen rätt ihop med trummisen för att det ska låta "rätt", sedan kan man lira fyrklanger lite hur man vill. Tror jag.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

har du ALDRIG spelat walking förr blir det ju lite...spännande :). Men skam den som ger sig!

att bara spela halvtoner som approach/lead noter kommer ju bli lite flummig. tänk skalorna över ackorden, ibland helton, ibland halvton.

tvekar man är det nog bättre att "walka" på ackordtonerna á la "blueswalking", med avvikningar på sexan och nian...


är det tomt på teorikontot får man annars tillgå den gamla devisen "if it sounds good...", traggla traggla traggla och testa dig fram - tycker du det låter som det funkar så gör det säkert det. du ska väl inte spela med Miles gissar jag....;)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Man behöver ju inte köra walking, men det blir ju förstås coolare. Men som sades i en "Hit the road, Jack"-tråd så gäller less is more ibland.

Jag har aldrig riktigt spelat swing, mest lyssnat på det, men själv hade jag mest kört fyrklanger blandat med bara grundtoner där det passar.

Typ:

Kod: Markera allt

G|------------------|
D|------------------|
A|----2--5--2-------|
E|--3---------------|
Om man ska spela till ett G. Blir kanske lite tråkigt, men jag tror inte det blir fel direkt.

Jag ska prova att spela lite själv och se om jag fixar det. :D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Grundton och kvint om du vill hålla det simpelt. Fokusera på svänget mest av allt, då är tonvalet mindre viktigt. Öva upp en stadig 2/4-känsla när du stampar takten.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Samuel V skrev:Grundton och kvint om du vill hålla det simpelt. Fokusera på svänget mest av allt, då är tonvalet mindre viktigt. Öva upp en stadig 2/4-känsla när du stampar takten.
Jag håller med ovanstående. Om du inte har tid på dig att öva swing ordentligt innan spelningen så är det nog bra så.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

vad vill du veta mer om ackorden?
grejor
abbee88
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 18 feb 2010, 20:02

Inlägg av abbee88 »

Nu blir inte spelningen av för min del tack och lov! men Tråden kan ju fortsätta tycker jag!

Jag är ganska van vid att spela swing fast då fuskar jag genom att lära mig redan gjorda basgångar eller mina egna "standard" fraser.

Att sitta å lära sig basgångarna tar ju sån tid och mina fraser funkar ju inte överallt Så att kunna lira a vista vore guld.

Fyrklanger har jag spelat för mycket av och blir tråkigt efter 2 ackord, det blir liksom inget flow. Hur kan man använda sig av färgningarna? Jag försöker slänga in de men det blir kaputt. :(

Övning ger färdighet men har ni några tips på hur man kan öva?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Om du läser noter, så kan du kanske få låna lite storbandsarr av dina kompisar här på PB.
Det finns också nån tråd (sök på planka) som tipsar om plankade basnoter. Vet att där finns åtminstone nån jazzlåt med walking-linjerna utskrivna med ackord.
magnus.adler
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 23:40
Ort: Malmö

Inlägg av magnus.adler »

Jag skulle vilja belysa kanske en av de viktigaste bitarna i övningen;

LYSSNA, LYSSNA, LYSSNA!

Har du spotify?

Lyssna på plattor med Miles Davis, John Coltrane.

Hett tips som rullar här hemma nu för tiden är skivan Lush Life, John Coltrane.
Earl May på bas som är mästare på sväng, och framför allt bra walking lines.

Övningstips är att spela låtar med mycket "kvintfall", t.ex. Autumn Leaves.


Här finns klassisk walking så det förslår:
Cm / F7 / Bbmaj7 / Ebmaj7
c d eb e /f g ab a /bb d f fb / eb d c bb
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Rent teoretisk funkar walking så att du har ackordstoner på 1 och 3 och ledtoner på 2 och 4.
Så börja med att lära dig spela fyrklangerna innan och utan, sen lägg in mer och mer ledtoner.
(ledtoner= ton som ligger nära tonen du ska till. antingen stor sekund över eller hel eller halv under. t.ex Bb B och D om du ska till C)

Sen kommer de svåra, att få de att svänga med trummisen. Börja med att markera 2 och 4.
Skriv svar