Vilka läser noter?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Noter läser ja rätt mycket (basklav) under lättar mycket när man kan de tycker ja. Va inte så jävla svårt att lära sig men visst va de dö och pina i början.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

basmartin skrev:
Crypto skrev:F-, G, C-klav. Oberoende medmusikanter har kallat mig för avista-kungen...
Haha, grymt!

Öva notläsning är ju för mig ngt av det tråkigaste som finns, hur har du gått till väga för att bli avista-kung?
Det är nu man skulle vilja svara: Jo, det finns en 20-minuterskurs, som kommer att lära en allt...
Tyvärr, det enda sättet att lära sig läsa noter snabbt är att läsa noter i all oändlighet. Sedan tror jag att en del av oss har en fallenhet för att lära oss snabbare än andra...
Själv började jag läsa noter och plugga musikteori när jag var 7. Spelade då tvärflöjt och piano. Sedan har jag spelat bas i storband sedan jag fyllde 10, så där har jag också läst en himla massa noter. Dessutom spelade jag i blåsorkester (tvärflöjt). Läser man mycket noter så ser man rytmiska och tonala mönster snabbare och snabbare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Crypto skrev:
basmartin skrev:
Crypto skrev:F-, G, C-klav. Oberoende medmusikanter har kallat mig för avista-kungen...
Haha, grymt!

Öva notläsning är ju för mig ngt av det tråkigaste som finns, hur har du gått till väga för att bli avista-kung?
Det är nu man skulle vilja svara: Jo, det finns en 20-minuterskurs, som kommer att lära en allt...
Tyvärr, det enda sättet att lära sig läsa noter snabbt är att läsa noter i all oändlighet. Sedan tror jag att en del av oss har en fallenhet för att lära oss snabbare än andra...
Själv började jag läsa noter och plugga musikteori när jag var 7. Spelade då tvärflöjt och piano. Sedan har jag spelat bas i storband sedan jag fyllde 10, så där har jag också läst en himla massa noter. Dessutom spelade jag i blåsorkester (tvärflöjt). Läser man mycket noter så ser man rytmiska och tonala mönster snabbare och snabbare.
Då är det inte så konstigt att du är grym på det.

Man lär sig nog bäst på att använda noter i ett sammanhang. Att sitta själv och träna ger inte lika mycket.

Själv så är det väldigt sällan jag behöver läsa noter, ett par ggr per år kanske när det är storbandsgig, möjligtvis.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

G och F-klav åsså TAB.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

ständig student.. skulle dra mig för att säga att jag läser noter..
Läste hyffsat (läs hjälpligt) i plugget.. men nu var det länge sedan.. har alltid haft svårt med noter.. dyslexin satte stora käppar i hjulet då.... som med vanlig läsning.. har alltid fått jobba med det.. + att jag aldrig hamnade i situationer där jag behövde läsa... dumt.. men jag har alltid gått igenom matialet som skall spelas och sedan kört allt från minne och öra..

Örat har varit min bästa vän sedan dagen jag plockade upp basen.. det kommer det fortsätta att vara... men jag försöker att äta så mycket bra matrial jag kan notmässigt..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Borna
Medlem
Inlägg: 174
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 16:03
Ort: Uppsala

Inlägg av Borna »

Noter och Tabs, noter är ju bra att kunna i framtiden :>
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Noter? Jag kan läsa dem men jag förstår dem inte... :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Inget här. Noter är för töntar.
I så fall är jag en tönt. Eller försöker vara det. Läste hyfsat i F-klav när jag gick på M.I, nu är jag ganska rostig men övar snabbt upp läsandet om det gäller. Läser dock inte a vista om det inte är ganska enkla noter.

Varför är man förresten en tönt om man läser noter?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

HAHAHAHA Tönt här också!! Lära mig noter är nog det bästa jag har gjort. Lär er noter, latmaskar!!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Att jag - och mina medmusikanter - läser noter innebär att vi slipper 75% av det tråkiga tragglandet o nötandet o kan gå direkt på det roliga - testa olika sväng, göra fiffiga arr, (fika?) o.s.v.

Helt enkelt en mycket roligare, snabbare o enklare väg till nåt som liknar MUSIK!

(En helt annan sak är ju såklart när man jammar fram eget material, men DET antar jag att alla har förstått...att jag också förstår...att man inte har användning av notläsning då...alltså...)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Håller helt med! det handlar om hur man använder dem. Även om jag kan noter skulle jag ju aldrig stå på scen och spela rockmusik efter noter. Det är som om en skådespelare skulle ha manus med sig på scen..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

För att dra en krystad parrarell (hur f-n svatas det ordet förresten?).
Skrivna ordet är ju en nedteckning av det talade eller hur? Man kan läsa en skriven dikt på hundra olika sätt. Man behöver inte kunna skriva för att skapa fina dikter men det underlättar ju! Jag ser noter lite på samma sätt, en metod att dokumentera musik för att kunna delge den till andra.

Sedan gäller det ju att lära sig låten så man slipper stå med näsan i notpappret. Ungefär som när man får ett papper med ackordsanalyser så försöker jag memorera låten och lägga bort pappret så fort som möjligt annars blir man lätt beroende av att ha det...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Eeh.. Parallell :oops:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

funkys**t skrev:Eeh.. Parallell :oops:
tack
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

För mig har det inte bara handlat om själva noterna. Visst är de en hjälp när man ska instudera låtar osv. men det är hela teorin som gör att man förstår hur allt förhåller sig. Det är lite svårare att lära sig.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

"Parallell" stavas med två par parallella L ! :D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

..på tal om notläsning och om att kunna läsa och skriva...
skyller på att skallen inte är påkopplad ännu...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag läser inte noter särskilt bra(iaf inte snabbt). Däremot SÄLJER jag noter!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

funkys**t skrev:För mig har det inte bara handlat om själva noterna. Visst är de en hjälp när man ska instudera låtar osv. men det är hela teorin som gör att man förstår hur allt förhåller sig. Det är lite svårare att lära sig.
Så långt kom jag aldrig. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle absolut inte ha något emot att kunna läsa noter.
Det är naturligtvis en fördel i vissa sammanhang.
Dock så är det inte ofta det behövs för min egen del.

Försökte för sent att försöka lära mig, men med en halvkass lärare blir det tråkigt med noter...
(Japp.. kommunala musikskolan)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Jag skulle absolut inte ha något emot att kunna läsa noter.
Det är naturligtvis en fördel i vissa sammanhang.
Dock så är det inte ofta det behövs för min egen del.

Försökte för sent att försöka lära mig, men med en halvkass lärare blir det tråkigt med noter...
(Japp.. kommunala musikskolan)
Tönt!
(fniss)

*EDIT*
Jag använder inte noter det minsta lilla i det sammanhang jag spelar i nu, dock var mitt om än något begränsade kunnande till otroligt stor nytta i förra bandet.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Jag vill inte påsta att jag kan spela efter noter men om jag får ett papper med noter och lite tid så kan jag klura ut ungefär hur låten går.

Gehör och musiklära lektionerna på gymnasiet har gett en hel del.
När man går i skolan har man doch inte riktigt tid att lära sig allt ordenligt.
Men nu när jag slutat skolan och har kvar böckerna så sitter jag och över lite varje dag. (Hoppas det lönar sig någongång.)

Man skulle ha lärt sig noter samtidigt som man lärde sig läsa och skriva.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nu var det länge se'n jag använde mina notläsarskills, men jag har svårt att förstå den antinotläsarsnobbism som verkar finnas i vissa kretsar. Det är liksom mycket finare att inte läsa noter än att göra det. "Det dödar svänget" och "Björnochbenny har minsann klarat sig utan notläsning" och andra korkade argument.

Som Dereborn säger, det är ett verktyg som underlättar musicerandet, inte alltid en nödvändighet men en nyttig kunskap. En musiker kan skapa och spela fantastisk musik utan notkunskap och en författare kan åstadkomma otroliga berättelser utan att kunna läsa och skriva, men att lära sig ett skriftspråk underlättar för båda om de vill dela med sig av sin konst...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BarbequeVillage skrev:Nu var det länge se'n jag använde mina notläsarskills, men jag har svårt att förstå den antinotläsarsnobbism som verkar finnas i vissa kretsar. Det är liksom mycket finare att inte läsa noter än att göra det. "Det dödar svänget" och "Björnochbenny har minsann klarat sig utan notläsning" och andra korkade argument.

Som Dereborn säger, det är ett verktyg som underlättar musicerandet, inte alltid en nödvändighet men en nyttig kunskap. En musiker kan skapa och spela fantastisk musik utan notkunskap och en författare kan åstadkomma otroliga berättelser utan att kunna läsa och skriva, men att lära sig ett skriftspråk underlättar för båda om de vill dela med sig av sin konst...
Jag är nästan övertygad om att alla här inne skulle vilja kunna noter egentligen. Alla skulle inte ha användning för det.
Det skadar ju oftast inte.

Men bara för att man KAN läsa noter så ska det ju inte behöva vara så illa att man inte kan spela utan... DÅ kan det döda svänget...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:Men bara för att man KAN läsa noter så ska det ju inte behöva vara så illa att man inte kan spela utan... DÅ kan det döda svänget...
Exakt! Och bara för att man är svensk mästare i slapping så behöver man inte göra det i varje låt! Det är bra att ha många verktyg, men ibland så räcker det med en vanlig skruvmejsel...

Jag var inte ute efter nå'ns skalp, det är mera fenomenet jag är ilsk på!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar