Vilka läser noter?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BarbequeVillage skrev:
blackparkas skrev:Men bara för att man KAN läsa noter så ska det ju inte behöva vara så illa att man inte kan spela utan... DÅ kan det döda svänget...
Exakt! Och bara för att man är svensk mästare i slapping så behöver man inte göra det i varje låt! Det är bra att ha många verktyg, men ibland så räcker det med en vanlig skruvmejsel...

Jag var inte ute efter nå'ns skalp, det är mera fenomenet jag är ilsk på!
Go get `em boy!

Eller... "it" kanske...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

BarbequeVillage skrev:Nu var det länge se'n jag använde mina notläsarskills, men jag har svårt att förstå den antinotläsarsnobbism som verkar finnas i vissa kretsar. Det är liksom mycket finare att inte läsa noter än att göra det. "Det dödar svänget" och "Björnochbenny har minsann klarat sig utan notläsning" och andra korkade argument.

Som Dereborn säger, det är ett verktyg som underlättar musicerandet, inte alltid en nödvändighet men en nyttig kunskap. En musiker kan skapa och spela fantastisk musik utan notkunskap och en författare kan åstadkomma otroliga berättelser utan att kunna läsa och skriva, men att lära sig ett skriftspråk underlättar för båda om de vill dela med sig av sin konst...
+ Allt
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

ferm skrev:
macahan skrev:när jag spelade blockflöjt och saxofon var jag bra på G-klav.
Sen började jag spela bas och spela efter F-klav.. jag slutade snabbt efter att min baslärare sa "med den där fattningen kommer du aldrig att bli snabb"... så jag har aldrig sett åt f-klav sen han jag slutade efter det..

Tycker hela grejjen med olika klav är väldigt omständig.. egentligen..
En standard hade varit bra.
Det handlar ju om olika instruments omfång. Att läsa basnoter i G-klav och klippa tre, fyra, fem, sex och kanske sju hjälptstreck under notraderna....njae. Ville jag ha det så skulle jag ju spela Tuba.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag sällar mig till Cryptos beskrivning, kanske utan de stora epiteten :)

Spelat orkester forever, gitarrorkester i G-klav (både primgitarr, kvartsbas och kontrabasgitarr), blåsorkester (elbas och en hel del tuba-noter...huga), storband (en-två-tre-fyr-läs!) ochb symfoniorkester (oj då, vart fan är stråken på väg!?) med mera.


Njuter dessutom av att läsa noter på nåt perverst sätt. Helst prima vista. Det är det där "sense of accomplishment" tror jag. Att klippa en klurig passage med hjälp av "undermedveten" läsning och lite tur :)

Sen är det ju som Crypto säger (klok kille den där), att man efter ett tag inte ens läser de enskilda noterna utan snarare fattar stora rörelser och "mönster". Ställer ju dock till det lite när nåt bryter normen fast bara sådär så det knappt märks och även "funkar" gehörsmässigt öven om det blir fel enligt noterna....capisce? Märker dessutom ofta att jag läser två, tre takter innan det jag spelar om jag är i "flowet" - rätt ball.

Sen njuter jag också av att skriva noter. Både för resultatet men också rent estestiskt, det är vackert att se på och symboliserar nåt vackert....mmmmmm.....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Inga! Tycker det är förlångt mellan pappret via hjärnan ut i fingrarna :oops: skulle dock hemskt gärna vilja kunna!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

peppe skrev:Inga! Tycker det är förlångt mellan pappret via hjärnan ut i fingrarna :oops: skulle dock hemskt gärna vilja kunna!
Haha! Vilket antiklimax efter mikkes sköna inlägg!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Fortsätter i antiklimaxens tecken: Nada noter på mig.
Har liksom aldrig känt behovet heller.
Kör pekfingervalsen på tabs om det är nåt jag vill läsa mig till hur det "skall" spelas, men det är inte ofta.

Men jag börjar bli sugen på att lära mig piano, och då gissar jag att det blir läge att lära sig en not eller två... Nåväl, den dagen den sorgen..

/Ff
Medlem i PB50+
Janne

Inlägg av Janne »

Jag lärde mig inte läsa noter förrän jag var ca 20 år, hade ingen lärare heller utan det var mitt stora intresse för barockmusik som fick mig att vilja lära mig noter. Har flera partitur där jag skrivit in alla notnamn :) Nuförtiden räknar jag mig som en väldigt bra a vista-läsare samtidigt som gehöret fortfarande finns kvar.
Min poäng är, tro inte att det är försent eller att nån annan ska lära dig, det är bara att sätta igång. Det är ju inte direkt teoretisk fysik det handlar om, allting är ganska självklart men fodrar lite pluggjobb.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jan Brodin skrev:Jag lärde mig inte läsa noter förrän jag var ca 20 år, hade ingen lärare heller utan det var mitt stora intresse för barockmusik som fick mig att vilja lära mig noter. Har flera partitur där jag skrivit in alla notnamn :) Nuförtiden räknar jag mig som en väldigt bra a vista-läsare samtidigt som gehöret fortfarande finns kvar.
Min poäng är, tro inte att det är försent eller att nån annan ska lära dig, det är bara att sätta igång. Det är ju inte direkt teoretisk fysik det handlar om, allting är ganska självklart men fodrar lite pluggjobb.
Barockmusik?
HAHA!!
Det där ska jag berätta för Josef så han har nå´t att reta dig för i älgpasset!
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Janne

Inlägg av Janne »

:D
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag ansöker om medlemskap i mikke och cryptos klubb.

Har alltid tyckt att det är kul att läsa noter. Även jag har bakgrund i blåsorkester och storband men nuförtiden är det inte så ofta man åker på a vista-läsning.
gäst

Inlägg av gäst »

Basjonas skrev:Jag ansöker om medlemskap i mikke och cryptos klubb.

Har alltid tyckt att det är kul att läsa noter. Även jag har bakgrund i blåsorkester och storband men nuförtiden är det inte så ofta man åker på a vista-läsning.
Det är ju just det alla sura rockbasister som hatar notläsande musiker missar, att det faktiskt är skitkul att läsa och skriva noter...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
Basjonas skrev:Jag ansöker om medlemskap i mikke och cryptos klubb.

Har alltid tyckt att det är kul att läsa noter. Även jag har bakgrund i blåsorkester och storband men nuförtiden är det inte så ofta man åker på a vista-läsning.
Det är ju just det alla sura rockbasister som hatar notläsande musiker missar, att det faktiskt är skitkul att läsa och skriva noter...
Det är antagligen som golf. Man kan inte uppskatta den förran man behärskat grunderna...

Kan bara säga det är synd jag aldrig lärde mig noterna. Nu finns det varken tid eller ork för det.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Fast jag tycker golf är skitkul trots att jag bara spelat två gånger och inte kan en enda grund.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:Fast jag tycker golf är skitkul trots att jag bara spelat två gånger och inte kan en enda grund.
Visst, men det beror på att du är motvallskärring :lol:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Har lånat farsans gamla tubaböcker. Tänkte bli en jävel på avistaläsning.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Alt-, tenor-, F- och G-klav i mitt gamla liv. På musikhögskolan (i mitt förra liv som trombonist) hade jag en bok där man bytte klav i var eller varannan takt, detta för att öva upp a vista-läsningen. Idag funkar bara F- och G-klaven i praktiken.
Spelar en del gospel med kör och ofta med mycket lite reptid, när pianist, basist och trummis (plus blås ibland) ska sätta samma figurer känns det nödvändigt att läsa.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Är nog blivande medlem i Mikkes, Cryptos och BasJonas lilla klubb. Läser G och F klav relativt obehidrat. Angående tubanoter så var detmycket sådant när man spelade musikkår. Tuba/bas/kontra fick samma noter och så fik man oktavera där det inte gick att spela på kontran eller elbasen.Mindre kul att läsa a-vista med alla stödlinjer. Att spela efter noter är lite som att syssla emd högläsning eller teater för dn delen. Att bara läsa texten/replikerna är sällan intressant att lyssna på utan det tolkningen som gör det hela.
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 13:15
Ort: Nej

Inlägg av KSFR »

Jag läser både G och F. Eller läser och läser är inte det rätta ordet, jag förstår krumelurerna men det tar ett tag innan det går ifrån huvudet och ut i fingrarna.

MVH
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

läser G
sen kan jag bas å alt klav åxå, men då krävs lite tänk innan jag kommer på var jag ska spela
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Läser F för baslirandet och G för arrangeringsknegandet.
Vill man ha gig är det bara att lära sig läsa , det är som att cykla , har man lärt sig det sitter det kvar.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Le Contrebasse skrev: Vill man ha gig är det bara att lära sig läsa
Nja, har bara använt noter när jag har spelat i storband. Sedan jag slutade musikhögskolan för ett år sedan(har uppehåll nu) så har jag knappt ens sett en not på de 200 gigs jag har gjort sedan dess. Vill man ha gigs, så ska man vara trevlig att hänga med, komma i tid och har man dessutom även körkort och bil, då ligger man bra till.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

basmartin skrev:
Le Contrebasse skrev: Vill man ha gig är det bara att lära sig läsa
Nja, har bara använt noter när jag har spelat i storband. Sedan jag slutade musikhögskolan för ett år sedan(har uppehåll nu) så har jag knappt ens sett en not på de 200 gigs jag har gjort sedan dess. Vill man ha gigs, så ska man vara trevlig att hänga med, komma i tid och har man dessutom även körkort och bil, då ligger man bra till.
Ytterligare en fördel är att man kan hantera en bas om man vill ha sådana gig och det kan Martin :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

daionsavage skrev:
basmartin skrev:
Le Contrebasse skrev: Vill man ha gig är det bara att lära sig läsa
Nja, har bara använt noter när jag har spelat i storband. Sedan jag slutade musikhögskolan för ett år sedan(har uppehåll nu) så har jag knappt ens sett en not på de 200 gigs jag har gjort sedan dess. Vill man ha gigs, så ska man vara trevlig att hänga med, komma i tid och har man dessutom även körkort och bil, då ligger man bra till.
... och om man äger en elgitarr, ett PA, några syntar och ett trumset så är man välkommen!
trumset, fan! Annars har jag allt utom bil....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar