Om man vill syssla med soul/funk...

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Om man vill syssla med soul/funk...

Inlägg av Dramo »

Vad ska man då tänka på som basist?

Reggaebandet har gått och blivit soul/funkband, så jag får orientera om mig lite.

Vad är värt att tänka på när man ska göra grymma soulfunklåtar i ganska uppåt humör? Typ Jackson 5 och dylikt. Dansant, alltså.

Jag lyssnar ju en del på soul och lite funk, men jag vet inte om jag har tänket för att spela det helt klart än.

Har PB tips?

Gärna lite pointers för hur låten bör vara uppbyggd också, och tips på souliga ackordföljder och liknande. Vill göra detta riktigt bra så att man kan spela in skiten. :P
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Lyssna på soul/funklåtar som du gillar, och försök härma det du hör. James Jamerson (Motown) och George Porter Jr (the Meters) är två av mina favvisar i old school soul/funkgenren. Rent speltekniskt skulle jag säga: Mycket grundton-kvint-oktav, varvat med rätt mycket kromatik.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Att planka låtar brukar ju vara belönande. Stevie Wonder, Graham Central Station, Sly Stone är några som jag gillar.

Men jag tror ändå att timing är det viktigaste. Öva med metronom eller trumloop, spela in och lyssna på dig själv. Sitter sextondelarna där de ska, är det konsistent, dämpar du så att tonerna får rätt längd? Det är sånt jag kämpar med.
Niklas_Gallows_End
Medlem
Inlägg: 121
Blev medlem: mån 17 maj 2010, 23:04

Inlägg av Niklas_Gallows_End »

Pointers:

- Lyssna mycket på Jams Brown, Bootsy, George Clinton och liknande

- Planka, planka, planka och skriv ner/lär dig utantill ... helt klart det absolut bästa sättet att få en överblick

- Skriv låtar utifrån en cliché/en riffidé/en stil/ en specifik låt osv ... T ex Bestäm dig för att skriva en ny "Blame it on the boogie". ( http://www.youtube.com/watch?v=vjW1iq4IO2k )
Ett introriff som svänger. Sen en väldigt tonal vers med lite oväntade/bluesiga dominantackord (||cm7|Eb|Ab7|Eb|cm7|Eb|Ab|Bb11||, en refräng som bryter den diatoniska harmoniken med lite snygga grejjer ||Eb6|Dbsus13|Db13|Eb||. Lägg till ett mellanspel (||Eb|cm7|fm7|Bb11||) och en trummor+sång handklappsrefräng.
Gör du ett par såna så kommer det att börja rulla på med låtidéer.

- Är ni många i bandet så är det verkligen på sin plats att hela tiden diskutera vilket utrymme man tar i musiken. Är det två gitarrister och en keyboardist (som det var i mitt band http://www.funkyacademy.se/ ) Då är det extremt viktigt att se till att man inte krockar rytmiskt/melodiskt/harmoniskt. Fördelen är att basen ofta har en mer framträdande roll och ska vara närvarande hela tiden. Så man kan faktiskt be gitarristerna att de ska vara tysta en vers eller två :)
Eftersom kompfigurer och sånt ofta tenderar att bli ganska "busy" så är det viktigt att alla får sin egen plats. nu spelade vi väldigt Clinton-influerad funk

Well well ... några tips så här en söndag morgon ... :)

Lycka till!
Musiker och musiklärare.

-=Status Energy 4-string::Ampeg SVT-3 PRO::2xAmpeg 410HE::Hartke Kickback 15=-
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Oj. :shock:

Bra tips. Tack.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Vi är förresten 2 gitarrer, 1 trumpet, 1 sång, bas och trummor. Kanske får mer blås och lite kör om ett tag.

Vi har gjort en låt, men det är bara en bluestolva med lite break. Inget riktigt intro eller outro eller gött stick än. Och texten snodde vi av Motorhead. :oops:
Skriv svar