Stämma lite för högt?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Stämma lite för högt?

Inlägg av Dan the Man »

Ligger det nåt i att det kan låta bra att stämma basen aningens högre än övriga instrument? Eller nåt nys bara?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Spännande teori. Min upplevelse är att det ofta låter "bättre" om basen ligger något lägre än den pitch som stämapparaten visar än högre.. jag tror det finns en tråd om det här sedan tidigare faktiskt..
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Re: Stämma lite för högt?

Inlägg av Sam W »

Menar du typ stämma F, A#, D#, G# när dom andra kör vanligt?
Har aldrig hört talas om det, borde kännas mysko.


Eller vad är "aningens högre"?
Hej
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Stämmer jag utan referenston, så brukar jag hamna runt 441 - 442 Hz... Vet vad jag ska dra för slutsats av detta, men 441 Hz låter lite piggare. 442 Hz är lite för skarpt, då sticker det ut lite för mycket tillsammans med andra instrument, om de är stämda efter 440 hz.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hmmm....Johannes som är pianostämmare kunde nog kasta lite ljus över det men jag vet faktiskt inte. Man "stretchar" ju ibland en stämning men att göra det mellan olika instrument....hmmm.

Däremot som Martin in är inne på; att stämma över "normalpitch" kan vara ett bra tips för att "pigga upp" lite. Men då för alla instrument i ensemblen, kalibrera era stämapparater lika bara.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Många (de flesta?) symfoniorkestrar stämmer efter a= 444 hz, och Berlinfilharmonikerna a=447 hz. Följaktligen kan man misstänka att vår älskling Magnus Rosén understundom stämmer sin bas lite högre än vad som är brukligt för oss vanliga dödliga.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Stämma lite för högt?

Inlägg av Dan the Man »

Sam W skrev:Menar du typ stämma F, A#, D#, G# när dom andra kör vanligt?
Har aldrig hört talas om det, borde kännas mysko.


Eller vad är "aningens högre"?
Nej inte så stor diff, det måste låta för jävligt. Jag var nog mer inne på Marins grej, att ligga på t ex 441. Det är ju bara en liten höjning. Men kanske adderar nåt till ljudbilden, värt att testa!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GurraG skrev:Många (de flesta?) symfoniorkestrar stämmer efter a= 444 hz, och Berlinfilharmonikerna a=447 hz. Följaktligen kan man misstänka att vår älskling Magnus Rosén understundom stämmer sin bas lite högre än vad som är brukligt för oss vanliga dödliga.
Flygeln i Konserthuset i Göteborg är stämd i 442 Hz, vilket kanske inte säger mer än att när det är pianokonserter så stämmer orkestern förhoppningsvis efter flygeln...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

GurraG skrev:Många (de flesta?) symfoniorkestrar stämmer efter a= 444 hz, och Berlinfilharmonikerna a=447 hz. Följaktligen kan man misstänka att vår älskling Magnus Rosén understundom stämmer sin bas lite högre än vad som är brukligt för oss vanliga dödliga.
Ligger de så högt alltså? Shit :)

Mycket orkesterslagverk typ vibrafoner är ju stämda i 442hz, nåt man måste ta i beaktande när man har med vibra i t ex jazzband (ja, jag talar av erfarenhet).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

mikkejohansson skrev:
GurraG skrev:Många (de flesta?) symfoniorkestrar stämmer efter a= 444 hz, och Berlinfilharmonikerna a=447 hz. Följaktligen kan man misstänka att vår älskling Magnus Rosén understundom stämmer sin bas lite högre än vad som är brukligt för oss vanliga dödliga.
Ligger de så högt alltså? Shit :)

Mycket orkesterslagverk typ vibrafoner är ju stämda i 442hz, nåt man måste ta i beaktande när man har med vibra i t ex jazzband (ja, jag talar av erfarenhet).
basmartin skrev:Flygeln i Konserthuset i Göteborg är stämd i 442 Hz, vilket kanske inte säger mer än att när det är pianokonserter så stämmer orkestern förhoppningsvis efter flygeln...
Min information är begränsad, och kanske rentav felaktig. Av era kommentarer att döma så kanske 442 hz är det gängse i symfsammanhang. Hursomhelst vet jag att Berlinfilharmonikerna stämmer lite högre än de allra flesta.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GurraG skrev:
mikkejohansson skrev:
GurraG skrev:Många (de flesta?) symfoniorkestrar stämmer efter a= 444 hz, och Berlinfilharmonikerna a=447 hz. Följaktligen kan man misstänka att vår älskling Magnus Rosén understundom stämmer sin bas lite högre än vad som är brukligt för oss vanliga dödliga.
Ligger de så högt alltså? Shit :)

Mycket orkesterslagverk typ vibrafoner är ju stämda i 442hz, nåt man måste ta i beaktande när man har med vibra i t ex jazzband (ja, jag talar av erfarenhet).
basmartin skrev:Flygeln i Konserthuset i Göteborg är stämd i 442 Hz, vilket kanske inte säger mer än att när det är pianokonserter så stämmer orkestern förhoppningsvis efter flygeln...
Min information är begränsad, och kanske rentav felaktig. Av era kommentarer att döma så kanske 442 hz är det gängse i symfsammanhang. Hursomhelst vet jag att Berlinfilharmonikerna stämmer lite högre än de allra flesta.
Du har säkert rätt, kan tänka mig att de passar på att höja stämningen lite när instrument som piano, mallets etc inte är med i sättningen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Vad min fråga gällde var om det kan funka med en högre stämning på bas än övriga instrument. Alltså inte om alla stämmer efter en högre C-pitch.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fan vad jag älskar att få tänka på sånt här efter ytterligar en dag av:

"ååååkej....en, två, en, två, tre, fyr - Näe, Markus, du ska börja med bastrumman...en, två, en, två, tre, fyr - Vänta....spela inte under inräkningen så hör ni hur fort vi ska spela....Elina, är du med också...lägg undan mobilen....en, två, en, två, tre, fyr - "Jojo was a man who though he was a loner.....""
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Nu gör man alltså ännu ett fel som stämmer efter stämmapparaten .... :( :?
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

BUMP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Cuba skrev:Nu gör man alltså ännu ett fel som stämmer efter stämmapparaten .... :( :?
Kanske, när jag stämmer de öppna strängarna efter stämapparat så brukar basen inte stämma i oktaverna, alltså t ex mellan C, 3 bandet A-strängen och 5e bandet G-strängen. Så jag stämmer sällan med öppna strängar, utan ser till att t ex tonen A stämmer överallt. Då brukar det låta ok.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

En liten rolig anekdot är ju när dom frågade Freddie Green, gitarristen i Count Basies storband, hur han kunde höras med en akustisk gitarr, oförstärkt, med ett helt storband runt omkring honom. Hans svar på den frågan var, jag stämmer lite snett (kommer inte ihåg om det var högre eller lägre, förmodligen högre), så hörs jag. Ligger ju mycket i det, om allt är välstämt så smälter det in i varann på ett annat sätt.. Iofs så var ju detta bas det handlade om, så det är ju inte samma grej, då det är ett grundtonsinstrument, men ändå lite kul.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

basmartin skrev:
Cuba skrev:Nu gör man alltså ännu ett fel som stämmer efter stämmapparaten .... :( :?
Kanske, när jag stämmer de öppna strängarna efter stämapparat så brukar basen inte stämma i oktaverna, alltså t ex mellan C, 3 bandet A-strängen och 5e bandet G-strängen. Så jag stämmer sällan med öppna strängar, utan ser till att t ex tonen A stämmer överallt. Då brukar det låta ok.
Får prova det!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:Fan vad jag älskar att få tänka på sånt här efter ytterligar en dag av:

"ååååkej....en, två, en, två, tre, fyr - Näe, Markus, du ska börja med bastrumman...en, två, en, två, tre, fyr - Vänta....spela inte under inräkningen så hör ni hur fort vi ska spela....Elina, är du med också...lägg undan mobilen....en, två, en, två, tre, fyr - "Jojo was a man who though he was a loner.....""
Haha! Replokal, oavsett om man är 15 eller 40! :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Cuba skrev:
basmartin skrev:
Cuba skrev:Nu gör man alltså ännu ett fel som stämmer efter stämmapparaten .... :( :?
Kanske, när jag stämmer de öppna strängarna efter stämapparat så brukar basen inte stämma i oktaverna, alltså t ex mellan C, 3 bandet A-strängen och 5e bandet G-strängen. Så jag stämmer sällan med öppna strängar, utan ser till att t ex tonen A stämmer överallt. Då brukar det låta ok.
Får prova det!
Intressant!
Måste testas vid tillfälle!

Martin: Har du liknande knep för dig på gitarr?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Re: Stämma lite för högt?

Inlägg av Sam W »

Dan the Man skrev:Nej inte så stor diff, det måste låta för jävligt. Jag var nog mer inne på Marins grej, att ligga på t ex 441. Det är ju bara en liten höjning. Men kanske adderar nåt till ljudbilden, värt att testa!
Aha. :oops:
Hej
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

fieldflower skrev:
Cuba skrev:
basmartin skrev:
Cuba skrev:Nu gör man alltså ännu ett fel som stämmer efter stämmapparaten .... :( :?
Kanske, när jag stämmer de öppna strängarna efter stämapparat så brukar basen inte stämma i oktaverna, alltså t ex mellan C, 3 bandet A-strängen och 5e bandet G-strängen. Så jag stämmer sällan med öppna strängar, utan ser till att t ex tonen A stämmer överallt. Då brukar det låta ok.
Får prova det!
Intressant!
Måste testas vid tillfälle!

Martin: Har du liknande knep för dig på gitarr?
Ja herregud. Tycker att det låter väldigt mycket bättre om man stämmer t ex alla E:n, istället för lösa strängar. Hänger lite på att gitarren ska vara bra intonerad också.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

det är ju ett gammalt trick att stämma lite off om man vill sticka ut i basen.. om nålen på stämdosan står på 0 vid stämd så kanske man stämmer 10% upp eller ner.. du ligger nära nog för att inte låta falskt men annorlunda nog för att särskiljas.. finns väl inställningar för detta på en del stämdosor har jag för mig
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

johnne skrev:det är ju ett gammalt trick att stämma lite off om man vill sticka ut i basen.. om nålen på stämdosan står på 0 vid stämd så kanske man stämmer 10% upp eller ner.. du ligger nära nog för att inte låta falskt men annorlunda nog för att särskiljas.. finns väl inställningar för detta på en del stämdosor har jag för mig
10% (procent) är att gå från 440Hz till 484Hz och det lär ju fan märkas gaanska ordentligt. 10 CENT på stämmapparaten däremot, det är långt ifrån mycket. Dock tror jag att det är för mycket i sammanhanget. Två-tre cent räcker nog...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Inlägg av magnusb »

Jaha ska man ligga sömnlös över det här nu oxå, räcker det inte att man fastnat i en effektpedalpsykos o lagt in rubbet i förrådet för långtidsförvaring. :shock:
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Skriv svar