musikteori.se

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Gäst

musikteori.se

Inlägg av Gäst »

Jag har bara tittat som hastigast men detta verkar vara en sida som förklarar grundläggande musikteori ganska bra:

http://www.musikteori.se/

Klicka på "Kapitel", där tar dom allt från början.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

kan rekommendera den. bra om man måste plugga för ett intagningsprov eller liknande :)
/Martin
Tritonus
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 23:12

Inlägg av Tritonus »

Ja, veldig bra side.

Nu vi er ved webbplatser om musikteori, så vil jeg gerne gøre lidt reklame for min egen webbplats:
http://www.musikipedia.se

Den er på svensk selvfølgeligt - selvom jeg er dansker :)
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Inlägg av hankhell »

Lärt mig allt jag kan på ibreathmusic.com. Underbar sida enligt min mening;)
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

jag fixar inte ens att klicka just nu
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

anli skrev:jag fixar inte ens att klicka just nu
Blunda med ena ögat så hittar du rätt.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

"En durskala består av åtta toner (t ex c d e f g a b c)"

Ahh, den består ju bara av sju toner! :(
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Herr Gabriel skrev:"En durskala består av åtta toner (t ex c d e f g a b c)"

Ahh, den består ju bara av sju toner! :(
Nej, oktaven räknas som en egen ton.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:
Herr Gabriel skrev:"En durskala består av åtta toner (t ex c d e f g a b c)"

Ahh, den består ju bara av sju toner! :(
Nej, oktaven räknas som en egen ton.
Och oktaven på tersen då? Sorry men en durskala har faktiskt 7 toner. Do, re, mi, fa, so, la, ti! DOOOOO!!!! :D

All respekt, mannen. :tummenupp:

MVH//Jan
Janne

Inlägg av Janne »

En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

Janne skrev:En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Varför just åtta isåfall? Det måste ju bli rätt även om man säger "spela en durskala upp till nian och ner igen". Då har den ju plötsligt 9. :(
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Janne skrev:En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Man landar på oktaven men den räknas likt förbannat som tonika i en skala. Tonika = grundton. Tonikan i en C-dur skala är tonen C. Och det oberoende vilken oktav den ligger i. En durskala innehåller 7 toner. Inte 8. Det är däremot 8 tonsteg mellan tonikan och oktaven i skalan. Ordet kommer av latinets "octava" som betyder "åttonde".

Inte speciellt viktigt egentligen men Herr Gabriel har rätt......

//J
Janne

Inlägg av Janne »

Herr Gabriel skrev:
Janne skrev:En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Varför just åtta isåfall? Det måste ju bli rätt även om man säger "spela en durskala upp till nian och ner igen". Då har den ju plötsligt 9. :(
Bägge sätten att beskriva finns ju som sagt, att det är vanligt att säga att en durskala har 8 toner tror jag beror på att den känns ofullständig om man landar på stora 7:an. fast det är bara gissning. Min poäng var egentligen att det finns inte ett enda rätt sätt att beskriva musikteori, finns alldeles för många skolor för det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Janne skrev:
Herr Gabriel skrev:
Janne skrev:En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Varför just åtta isåfall? Det måste ju bli rätt även om man säger "spela en durskala upp till nian och ner igen". Då har den ju plötsligt 9. :(
Bägge sätten att beskriva finns ju som sagt, att det är vanligt att säga att en durskala har 8 toner tror jag beror på att den känns ofullständig om man landar på stora 7:an. fast det är bara gissning. Min poäng var egentligen att det finns inte ett enda rätt sätt att beskriva musikteori, finns alldeles för många skolor för det.
Ok. Då kan vi väl räkna med nonan och sus-tonen (11) också då. Det är ju också oktaver på toner som ingår i en dur-skala..... Eller oktaven på tersen. Helt plötsligt innehåller en dur-skala 16 toner istället för 7 om vi ska börja räkna med okvaverna..... ;)

//J
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Det intressanta är att dom inte är konsekventa. När dom talar om durskala, då ingår oktavtonen påstår dom - så det blir totalt åtta toner. Men när dom skriver om bluesskala, då är inte oktavtonen med utan satt inom parentes; och när dom talar om pentatoniska skalor så säger dom att de innehåller fem toner. Vilket förstås stämmer, men bara om man räknar bort oktaven (som även i detta fall är satt inom parentes).

Om man bestämmer sej för att säga att oktavtonen ingår i skalan, då bör man göra så konsekvent för alla skaltyper - och annars strunta i det för alla skaltyper. Tycker jag.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

enor skrev:Det intressanta är att dom inte är konsekventa. När dom talar om durskala, då ingår oktavtonen påstår dom - så det blir totalt åtta toner. Men när dom skriver om bluesskala, då är inte oktavtonen med utan satt inom parentes; och när dom talar om pentatoniska skalor så säger dom att de innehåller fem toner. Vilket förstås stämmer, men bara om man räknar bort oktaven (som även i detta fall är satt inom parentes).

Om man bestämmer sej för att säga att oktavtonen ingår i skalan, då bör man göra så konsekvent för alla skaltyper - och annars strunta i det för alla skaltyper. Tycker jag.
Vilka är "dom"? I dom teoriböcker som jag gått igenom har en durk-skala 7 toner. Oktaven är en oktav och inte en ny ton i skalan.....

//J
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

JanTheWhite skrev:
enor skrev:Det intressanta är att dom inte är konsekventa. När dom talar om durskala, då ingår oktavtonen påstår dom - så det blir totalt åtta toner. Men när dom skriver om bluesskala, då är inte oktavtonen med utan satt inom parentes; och när dom talar om pentatoniska skalor så säger dom att de innehåller fem toner. Vilket förstås stämmer, men bara om man räknar bort oktaven (som även i detta fall är satt inom parentes).

Om man bestämmer sej för att säga att oktavtonen ingår i skalan, då bör man göra så konsekvent för alla skaltyper - och annars strunta i det för alla skaltyper. Tycker jag.
Vilka är "dom"? I dom teoriböcker som jag gått igenom har en durk-skala 7 toner. Oktaven är en oktav och inte en ny ton i skalan.....

//J
Kanske sidan som tråden handlar om? :P
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Janne

Inlägg av Janne »

3 första googleträffarna tar med oktaven i en durskala. Även Söderholm. Madeleine Uggla helgarderar sig "Dur- och mollskalor består av vardera sju toner med en åttonde ton som är en upprepning av den första tonen en oktav högre." Som sagt, båda sätten att se det är "rätt".
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Du har ju solklart rätt, Janne!
Man kan säga både 7 och 8 utan att ljuga.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

Janne skrev:3 första googleträffarna tar med oktaven i en durskala. Även Söderholm. Madeleine Uggla helgarderar sig "Dur- och mollskalor består av vardera sju toner med en åttonde ton som är en upprepning av den första tonen en oktav högre." Som sagt, båda sätten att se det är "rätt".
Jodå, det är kanske lite överkurs att snacka om att 8an är grundtonen och således är början till en ny durskala, men det är väl lite som att säga B och Bb - man kan göra sig förstådd vilket man än använder ("utan att ljuga", såattsäga), men (jag tycker) att liksom i fallet med B och Bb så är det baserat på ett missförstånd av något slag, för att oktaven är underförstådd.
Hoppas du inte tar illa upp! :?

EDIT: Alltså, för att jag kallar "ditt" (?) sätt att se på durskalan för ett missförstånd. Jag ber om ursäkt om så är fallet!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Janne

Inlägg av Janne »

Herr Gabriel skrev:
Janne skrev:3 första googleträffarna tar med oktaven i en durskala. Även Söderholm. Madeleine Uggla helgarderar sig "Dur- och mollskalor består av vardera sju toner med en åttonde ton som är en upprepning av den första tonen en oktav högre." Som sagt, båda sätten att se det är "rätt".
Jodå, det är kanske lite överkurs att snacka om att 8an är grundtonen och således är början till en ny durskala, men det är väl lite som att säga B och Bb - man kan göra sig förstådd vilket man än använder ("utan att ljuga", såattsäga), men (jag tycker) att liksom i fallet med B och Bb så är det baserat på ett missförstånd av något slag, för att oktaven är underförstådd.
Hoppas du inte tar illa upp! :?

EDIT: Alltså, för att jag kallar "ditt" (?) sätt att se på durskalan för ett missförstånd. Jag ber om ursäkt om så är fallet!
Haha, jag tar inte illa upp :tummenupp:
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Trevligt med lite matematik, så här på kvällskvisten. :wink: :lol:
Janne

Inlägg av Janne »

Förresten, ett annat sätt att se på en C-durskala är som ett arpeggio, alltså 1-s3-5-s7-9-11-13. Det är ju också "rätt" och i det fallet är det mest logiskt att tänka det som 7 toner.
Janne

Inlägg av Janne »

Sunken skrev:Trevligt med lite matematik, så här på kvällskvisten. :wink: :lol:
Ah, matematikprofessorn! Trevligt att råkas ;)
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Inlägg av magnusb »

Sunken skrev:Trevligt med lite matematik, så här på kvällskvisten. :wink: :lol:
Jag kör lite Laplacetransform på det här och återkommer. :)
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Skriv svar