Fenomenet sväng

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Kan sånt här öht. betraktas som sväng ?
http://www.youtube.com/watch?v=47zRdRS0fiE
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Johannes skrev:Jag håller till viss del med Inti här. Eftersom sväng är ett så luddigt begrepp och alla tycker olika så är det ganska meningslöst att snacka om. Det jag tycker svänger tycker någon annan inte svänger alls och tvärtom. Ingen av oss har väl egentligen vare sig rätt eller fel eftersom det inte är en mätbar grej. Ungefär som bra eller dålig. Däremot så tycker jag precis som Bootsy att det absolut kan vara intressant att diskutera frågan.

Man måste väl egentligen känna den man snackar med eller åtminstone känna till hans musikaliska bakgrund och musikalitet om diskussionen skall ge något. Dom på mitt jobb (som inte alls har med musik att göra) kan mycket väl tycka att en programmerad karaokebakgrund eller en technolåt svänger så där kanske man inte går inte i en djupare svängdiskussion. Dom av mina polare som jag vet är väldigt duktiga musiker kan jag absolut diskutera saken med. Här på PB? Vet inte, här har vi ju allt från etablerade värstingmusiker som spelat med allt och alla hela sitt liv till basister i bedrövligt osvängiga coverband med 3 gig om året på lokala pizzerian. Svårt att veta vem som är vem, dom allra flesta har man ju aldrig hört spela. Dessutom så kan säkert en jätteduktig groovebaserad svängbasist i funk- och soulgenren kanske tycka att jag har helt fel när jag hävdar att Fairies Wear Boots med Black Sabbath svänger. Samma där, har båda rätt eller har båda fel?
Helt rätt och visst är begreppen sväng, groove, ös, drag, fart, gung luddiga. Vad hade vi gjort utan dom?

"Jag var på en Tower of Power konsert i fredags. Det var det bästa jag hört. Basistens och trummisens anslag avvek från avståndet mellan klicktrackets amplitudtoppar på ett varierande sätt och det fick hela ladan att dansa..."

Eller:

"Jag var på en Tower of Power konsert i fredags. Det var det bästa jag hört. Vilket sväng!"

Begreppen är luddiga och väldigt användbara.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Cuba skrev:
Johannes skrev:Jag håller till viss del med Inti här. Eftersom sväng är ett så luddigt begrepp och alla tycker olika så är det ganska meningslöst att snacka om. Det jag tycker svänger tycker någon annan inte svänger alls och tvärtom. Ingen av oss har väl egentligen vare sig rätt eller fel eftersom det inte är en mätbar grej. Ungefär som bra eller dålig. Däremot så tycker jag precis som Bootsy att det absolut kan vara intressant att diskutera frågan.

Man måste väl egentligen känna den man snackar med eller åtminstone känna till hans musikaliska bakgrund och musikalitet om diskussionen skall ge något. Dom på mitt jobb (som inte alls har med musik att göra) kan mycket väl tycka att en programmerad karaokebakgrund eller en technolåt svänger så där kanske man inte går inte i en djupare svängdiskussion. Dom av mina polare som jag vet är väldigt duktiga musiker kan jag absolut diskutera saken med. Här på PB? Vet inte, här har vi ju allt från etablerade värstingmusiker som spelat med allt och alla hela sitt liv till basister i bedrövligt osvängiga coverband med 3 gig om året på lokala pizzerian. Svårt att veta vem som är vem, dom allra flesta har man ju aldrig hört spela. Dessutom så kan säkert en jätteduktig groovebaserad svängbasist i funk- och soulgenren kanske tycka att jag har helt fel när jag hävdar att Fairies Wear Boots med Black Sabbath svänger. Samma där, har båda rätt eller har båda fel?
Helt rätt och visst är begreppen sväng, groove, ös, drag, fart, gung luddiga. Vad hade vi gjort utan dom?

"Jag var på en Tower of Power konsert i fredags. Det var det bästa jag hört. Basistens och trummisens anslag avvek från avståndet mellan klicktrackets amplitudtoppar på ett varierande sätt och det fick hela ladan att dansa..."

Eller:

"Jag var på en Tower of Power konsert i fredags. Det var det bästa jag hört. Vilket sväng!"

Begreppen är luddiga och väldigt användbara.
Absolut. Bra att det finns eftersom ingen någonsin kommer att hävda att dom sett Tower Of Power och låtarna var jättebra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

(Höhö...)
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

dereborn skrev:... och låt oss också be om förlåtelse för vår ohörsamhet!

Tänk att han ska behöva säga till 10 gånger.
Herre förlåt oss.
Haha! Snacka om fixerad. Sluta nu. I slutändan blir det bara jobbigt för alla.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Johannes skrev:
Cuba skrev:
Johannes skrev:Jag håller till viss del med Inti här. Eftersom sväng är ett så luddigt begrepp och alla tycker olika så är det ganska meningslöst att snacka om. Det jag tycker svänger tycker någon annan inte svänger alls och tvärtom. Ingen av oss har väl egentligen vare sig rätt eller fel eftersom det inte är en mätbar grej. Ungefär som bra eller dålig. Däremot så tycker jag precis som Bootsy att det absolut kan vara intressant att diskutera frågan.

Man måste väl egentligen känna den man snackar med eller åtminstone känna till hans musikaliska bakgrund och musikalitet om diskussionen skall ge något. Dom på mitt jobb (som inte alls har med musik att göra) kan mycket väl tycka att en programmerad karaokebakgrund eller en technolåt svänger så där kanske man inte går inte i en djupare svängdiskussion. Dom av mina polare som jag vet är väldigt duktiga musiker kan jag absolut diskutera saken med. Här på PB? Vet inte, här har vi ju allt från etablerade värstingmusiker som spelat med allt och alla hela sitt liv till basister i bedrövligt osvängiga coverband med 3 gig om året på lokala pizzerian. Svårt att veta vem som är vem, dom allra flesta har man ju aldrig hört spela. Dessutom så kan säkert en jätteduktig groovebaserad svängbasist i funk- och soulgenren kanske tycka att jag har helt fel när jag hävdar att Fairies Wear Boots med Black Sabbath svänger. Samma där, har båda rätt eller har båda fel?
Helt rätt och visst är begreppen sväng, groove, ös, drag, fart, gung luddiga. Vad hade vi gjort utan dom?

"Jag var på en Tower of Power konsert i fredags. Det var det bästa jag hört. Basistens och trummisens anslag avvek från avståndet mellan klicktrackets amplitudtoppar på ett varierande sätt och det fick hela ladan att dansa..."

Eller:

"Jag var på en Tower of Power konsert i fredags. Det var det bästa jag hört. Vilket sväng!"

Begreppen är luddiga och väldigt användbara.
Absolut. Bra att det finns eftersom ingen någonsin kommer att hävda att dom sett Tower Of Power och låtarna var jättebra.
Äh! De var grymma! :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
dereborn skrev:... och låt oss också be om förlåtelse för vår ohörsamhet!

Tänk att han ska behöva säga till 10 gånger.
Herre förlåt oss.
Haha! Snacka om fixerad. Sluta nu. I slutändan blir det bara jobbigt för alla.
I en vettig värld så blir det jobbigt för dej och bra för alla andra...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Perennial skrev:
dereborn skrev:... och låt oss också be om förlåtelse för vår ohörsamhet!

Tänk att han ska behöva säga till 10 gånger.
Herre förlåt oss.
Haha! Snacka om fixerad. Sluta nu. I slutändan blir det bara jobbigt för alla.
I en vettig värld så blir det jobbigt för dej och bra för alla andra...
Det räcker nu.

//J
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Surkärringsedit: Sväng är gött!
Senast redigerad av the_great_alfonzo den lör 13 nov 2010, 08:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

CAPTAIN ON-TOPIC TO THE RESCUE!!!

Jag tycker generellt sett att det svänger mer om det finns nåt som ligger i baktakt, typ en tamburin eller nåt.
Hej
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Var det inte nan som skrev nanstans att "borjar foten ga, da svanger det", eller nat i den stilen. Hick.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

the_great_alfonzo skrev:Seriöst, vuxna människor som bråkar på internet i en tråd om hur man definierar sväng? Till alla som på något sätt känt sig tvingad att dra till en otrevlig/icke skämtsamt kaxig attityd mot någon: Väx upp.

EDIT: Och innan folk börjar hävda sig om att det var Inti som var dum först så gäller det även honom. Ni som tilltalades någon rad upp är lika omogna precis allihopa.

Gäller dock bara de som idkat otrevlighet baserad i sin personlighet, inte de som opartiskt reagerat på ett otrevligt uttalande från någon annan, gränsen dras mellan naturlig och otrevlig reaktion. Jag är Gud och bestämmer vad som är vad, basta.
Så... Gud... vad är sväng?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
dereborn skrev:... och låt oss också be om förlåtelse för vår ohörsamhet!

Tänk att han ska behöva säga till 10 gånger.
Herre förlåt oss.
Haha! Snacka om fixerad. Sluta nu. I slutändan blir det bara jobbigt för alla.
I en vettig värld så blir det jobbigt för dej och bra för alla andra...
Det räcker nu.

//J
Hur vet du det? :roll:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Perennial skrev:
basmartin skrev:Finns massa musik jag inte gillar, men som svänger. T ex gospel...
Där ser man, konceptet kan manipuleras upp och ner till talarens fördel och därför blir det alltid en smaksak i slutändan.

För 10de ggn typ: Att snacka om sväng är meningslöst.
Rytm, time och groove ÄR abstrakt, men det är det mycket som är som ändå kan diskuteras och analyseras.

Sväng är inte en smaksak, däremot finns det folk som inte vet vad sväng är och som blandar ihop det med vad de tycker är bra eller kanske bara coolt.

Många som jag har pratat med förväxlar sväng med att ett "säreget" rytmiskt sound uppstår när flera mindre bra (men ofta säregna) musiker spelar tillsammans. Att prata om att till exempel The Clash är ett svängigt band tycker inte jag stämmer. Att däremot tycka att de är bra är ju helt upp till var och en. Det finns många aspekter av musik som kan göra den bra utan att det svänger. Ofta kan bristen på sväng göra det extra bra.

Jag anser att det handlar om att ha en kroppslig uppfattning av rytmen som man dessutom kan överföra via sin teknik till instrumentet. Om flera personer spelar samtidigt handlar sväng väldigt mycket om samförstånd och smak. Sväng är ju självklart också en kulturell fråga, men jag antar att vi pratar om sväng inom den västerländska och afro-amerikanska kulturen.

Här är min tes, kanske aningen kontroversiell men jag är å andra sidan helt öppen för diskussion:

Jag tror att antalet personer som är sväng-döva är minst lika stort som antalet personer som är ton-döva. Tondövhet för mig innebär inte bara att man är oförmögen att pitcha rätt med sången utan att man saknar grundläggande förståelse för hela begreppet med toner.
Precis som alla de som är fullkomligt tondöva ändå lyssnar på och uppskattar musik så kan den groove-döve ofta höra om andra svänger eller har känsla för rytm, men kan inte känna själva känslan själv. Känner man inte rytmen kan man inte heller uttrycka den, man kan försöka och man kan låtsas och härma men man kommer aldrig hela vägen på det.

För att kunna uttrycka sin uppfattning av rytm (eller musik) måste man ha ett verktyg. Man måste också se till att ens teknik på det verktyget inte förhindrar en från att uttrycka det man känner. Det betyder alltså inte att man måste ha särskilt BRA teknik bara den tillåter en att göra så att det låter som man tänker att det ska låta.

Många sätter också stolthet i att inte svänga, till exempel Bob Dylan som varken sjunger eller spelar speciellt "slickt" eller svängigt. Det skapar ett sound som många vill åt. Många av dagens indie-pop-band vill ju att det ska låta som det gjorde på de där första repen med bandet på högstadiet. De kan spela men yxar med flit till sina rörelser så att de låter som nybörjare. Alla medel är tillåtna.

Det är mycket lättare att bli kallad för tråkig eller färglös om man spelar bra, för det upprör eller eggar inte det stora flertalet musiklyssnare. De vill ha det där skitiga och smutsiga. Det är någon typ av "Underdog"-fenomen tror jag, ungefär som att rösta vidare Johan Palm i Idol. Många av mina punklyssnande vänner tycker att många av sina favoritband är bra just för att de är så dåliga, det skapas en känsla av att "Det där skulle lika gärna kunna vara jag, jag kan ju inte heller spela, fan va dom är grymma som kör på ändå!"

Ojsan, nu har jag visst spårat bort från ämnet. Bäst att posta innan det är försent!
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Om man tittar på dagens musik, tycker jag att väldigt många av de väldigt duktiga, utbildade musikerna har tappat mycket sväng, på grund av att allt häng känns så exakt, liksom inlärt, alla tillslag kommer i exakt samma, uttänkta, förhållande till taktslag och övriga musiker. Det blir mer sväng om folk som inte tänker så mycket på hur man spelar, utan bara "kör på känn". Det här fenomenet känner jag var mycket ovanligare förr, 70-talet och tidigare, innan allt blev så j-la polerat.

Tillägg: för att uppnå det jag menar här med att "köra på känn", måste man ju ändå ha en viss spelteknik, annars måste man ju lik fan tänka efter för mycket när man spelar...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Kongo skrev:Om man tittar på dagens musik, tycker jag att väldigt många av de väldigt duktiga, utbildade musikerna har tappat mycket sväng, på grund av att allt häng känns så exakt, liksom inlärt, alla tillslag kommer i exakt samma, uttänkta, förhållande till taktslag och övriga musiker. Det blir mer sväng om folk som inte tänker så mycket på hur man spelar, utan bara "kör på känn". Det här fenomenet känner jag var mycket ovanligare förr, 70-talet och tidigare, innan allt blev så j-la polerat.

Tillägg: för att uppnå det jag menar här med att "köra på känn", måste man ju ändå ha en viss spelteknik, annars måste man ju lik fan tänka efter för mycket när man spelar...
Det kan jag hålla med om, det har skapats en "mall" för hur till exempel svängig soul eller funk ska låta som inte är så jättekittlande.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

det finns forskning i ämnet sväng.. och det man kom fram till där va väl att det är ett fenomen när ljudvågorna harmonierar i sig själva och att det oftast uppstod i musik spelad i pulstakt.. hittar fan inte sidan men det var en ganska ingående förklaring med grafer o grejjor.. jag vill dessutom minnas att det finns ett motsatsfenomen där toner släcks ut av varandra..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

johnne skrev:det finns forskning i ämnet sväng.. och det man kom fram till där va väl att det är ett fenomen när ljudvågorna harmonierar i sig själva och att det oftast uppstod i musik spelad i pulstakt.. hittar fan inte sidan men det var en ganska ingående förklaring med grafer o grejjor.. jag vill dessutom minnas att det finns ett motsatsfenomen där toner släcks ut av varandra..
Nu händer det grejer!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Hangover
Medlem+
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:53
Ort: Karlskrona

Inlägg av Hangover »

Hellboy skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
dereborn skrev:... och låt oss också be om förlåtelse för vår ohörsamhet!

Tänk att han ska behöva säga till 10 gånger.
Herre förlåt oss.
Haha! Snacka om fixerad. Sluta nu. I slutändan blir det bara jobbigt för alla.
I en vettig värld så blir det jobbigt för dej och bra för alla andra...
Det räcker nu.

//J
En bra låt av Björn Afzelius men den svänger inte speciellt.
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag säger som Sven Melander brukaade säga i Snacka om nyheter: Svängde det? Ånä, det var inte farligt.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
MrMingus
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: tis 09 mar 2010, 14:52
Ort: Sthlm

Inlägg av MrMingus »

max martin sjöng i bandet "fenomenet sväng" på 90-talet....det svängde rätt bra
Skriv svar