Fenomenet sväng

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Fenomenet sväng

Inlägg av bootsy »

På förekommen anledning vore det intressant att se hur ni andra resonerar kring - eller kanske försöker er på att definiera - sväng- och groovefenomenet.

I min värld är det en kombination av timing, dynamik och lyhördhet som musiker i samspel uppnår när allt klickar.

Hur tänker ni?
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det där förstår du bara om du pluggar minst 20 år, helst utomlands.
dessutom bör du sälja alla basar utom en eller två.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bra Sagt, går att applicera om sväng:

alt 2 A: If you have to ask, you'll never undrstand.
alt 2 B: he gå int föklaar fö en som int begriip
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:Det där förstår du bara om du pluggar minst 20 år, helst utomlands.
dessutom bör du sälja alla basar utom en eller två.
Visst fan.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:Bra Sagt, går att applicera om sväng:

alt 2 A: If you have to ask, you'll never undrstand.
alt 2 B: he gå int föklaar fö en som int begriip
Som Will Lee sa en gång om groove: "When it's there, you know it."
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag vet inte varför, men då och då bara uppstår det, oavsett sammanhang.
Man blir glad!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Skitsvårt att förklara, men jag tycker att du är där redan i början av tråden: när musiken sitter ihop utan att för den skull vara maskinell. När alla som spelar har samma puls och känsla.
kan man översätta "sväng" till "Groove" ?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
Som Will Lee sa en gång om groove: "When it's there, you know it."
TDHP skrev:Jag vet inte varför, men då och då bara uppstår det, oavsett sammanhang.
Man blir glad!

Ungefär så ja!

Svårt dock att förklara fenomenet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Daionsavage skrev:när musiken sitter ihop utan att för den skull vara maskinell. När alla som spelar har samma puls och känsla.
...fast det förklarar ju inte hur vissa människor (som larry graham) skapar sväng alldeles själva utan att ta hänsyn till någon annan.

Svänget är en självklarhet för de skickliga och ett mål för oss andra. Ibland hittar vi dit. :wink:
Senast redigerad av Daionsavage den tor 11 nov 2010, 14:41, redigerad totalt 3 gång.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Daionsavage skrev: kan man översätta "sväng" till "Groove" ?
Inte riktigt, men det är närbesläktat. "Groove" används kanske lika ofta för att beteckna ett specifikt stuk, men i grund och botten handlar det om samma grej i min värld.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Daionsavage skrev:...fast det förklarar ju inte hur vissa människor (som larry graham) skapar sväng alldeles själva utan att ta hänsyn till någon annan.

Svänget är en självklarhet för de skickliga och ett mål för oss andra. Ibland hittar vi dit. :wink:
Ja, det är coolt! Det handlar naturligtvis om timing och musikalitet även där, men inte i samspel med andra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Daionsavage skrev:
Daionsavage skrev:när musiken sitter ihop utan att för den skull vara maskinell. När alla som spelar har samma puls och känsla.
...fast det förklarar ju inte hur vissa människor (som larry graham) skapar sväng alldeles själva utan att ta hänsyn till någon annan.

Svänget är en självklarhet för de skickliga och ett mål för oss andra. Ibland hittar vi dit. :wink:

Beror väl på det där.
Har svårt att snacka sväng om man lirar dödsmetall eller punk på nå´t vis...
Eller Dansband... :D

Iofs så tycker jag ofta att det svänger om Soilwork, som är metal, men det är nog för att det är så svängiga riff...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:
Som Will Lee sa en gång om groove: "When it's there, you know it."
TDHP skrev:Jag vet inte varför, men då och då bara uppstår det, oavsett sammanhang.
Man blir glad!

Ungefär så ja!

Svårt dock att förklara fenomenet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=c9cWkUhZ8n4[/youtube]
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:
dereborn skrev:Det där förstår du bara om du pluggar minst 20 år, helst utomlands.
dessutom bör du sälja alla basar utom en eller två.
Visst fan.
;-)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Daionsavage skrev:..
Svänget är en självklarhet för de skickliga och ett mål för oss andra. Ibland hittar vi dit. :wink:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

dereborn skrev:Det där förstår du bara om du pluggar minst 20 år, helst utomlands.
dessutom bör du sälja alla basar utom en eller två.
Jag måste be dig sluta göra såna kommentarer, de är kränkande, sårande, ur kontext och sänker dig och forumet till en otroligt låg nivå.

Ang. frågan så tycker jag att man inte kan tala om sväng, det är ett abstrakt koncept som man inte kan sätta ord på. Det bara upplevs eller inte.

Det är en smaksak där ingen kan "vinna".
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Perennial skrev: Ang. frågan så tycker jag att man inte kan tala om sväng, det är ett abstrakt koncept som man inte kan sätta ord på. Det bara upplevs eller inte.

Det är en smaksak där ingen kan "vinna".
Det handlar inte om att vinna eller förlora. Och jag tycker faktiskt inte att det handlar om smak heller - sväng är ett fenomen de flesta kan enas kring, även om det inte är lika lättdefinierat som mycket annat.

Det vore intressant att höra dig resonera lite mer kring det hela!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Fast nog kan olika personer tycka att olika saker svänger eller ej?


En del går ju igång ordentligt på fusion och tycker det svänger katten perkile också, medan andra tycker det är för stelt och stiff och behöver lite skitigare "grooves" för att gå igång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Fast nog kan olika personer tycka att olika saker svänger eller ej?


En del går ju igång ordentligt på fusion och tycker det svänger katten perkile också, medan andra tycker det är för stelt och stiff och behöver lite skitigare "grooves" för att gå igång.
Både och. Jag kan nog tycka att sväng är sväng, oberoende av genre. Å andra sidan blir jag ju gladare av soulsväng än av fusionsväng.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Är det någon som har en analys på det? Timing och känsla, men vad är det egentligen? Driver basen lite före taktslagen samtidigt som virveln släpar tex? Hur/var ligger gitarren? Det finns ju ingen patentlösning såklart och det finns ju många sorters "sväng" men kan någon sätta ett finger på något som utgör "sväng"?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Svensson skrev:Är det någon som har en analys på det? Timing och känsla, men vad är det egentligen? Driver basen lite före taktslagen samtidigt som virveln släpar tex? Hur/var ligger gitarren? Det finns ju ingen patentlösning såklart och det finns ju många sorters "sväng" men kan någon sätta ett finger på något som utgör "sväng"?
Det är ju det man undrar!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag tycker ofta att man får fenomenet med starkt markerade ettor och treor, ungefär som när en ordinär publik klappar takten i marschtakt, så tvåor och fyror är ju en nyckel men som sagt sedan då...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

bootsy skrev:
Svensson skrev:Är det någon som har en analys på det? Timing och känsla, men vad är det egentligen? Driver basen lite före taktslagen samtidigt som virveln släpar tex? Hur/var ligger gitarren? Det finns ju ingen patentlösning såklart och det finns ju många sorters "sväng" men kan någon sätta ett finger på något som utgör "sväng"?
Det är ju det man undrar!
Tänkte att nån kanske har en analys på det.. :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

En sort definierats av Maceo Parker, i låten nedan, som Happy Music:
- Happy Music is when you hear it, you start movin and shaking some things automaticly... thats what it is...

Består tydligen av 2% Jazz och 98% illaluktande nånting..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QTwk_R4spCs[/youtube]
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:
bootsy skrev:
Svensson skrev:Är det någon som har en analys på det? Timing och känsla, men vad är det egentligen? Driver basen lite före taktslagen samtidigt som virveln släpar tex? Hur/var ligger gitarren? Det finns ju ingen patentlösning såklart och det finns ju många sorters "sväng" men kan någon sätta ett finger på något som utgör "sväng"?
Det är ju det man undrar!
Tänkte att nån kanske har en analys på det.. :D
Tror faktiskt att det har skett!
Om jag inte missminner mig så var det en artikel i MM för ett par år sedan som handlade om ett par snubbar som höll på att forska på det.
Skall se om jag hittar blaskan och göra ett snabbreferat, annars kanske joachime eller Vogel kan rota fram artikeln åt oss. Dom går ju båda så att säga som barn i det huset! :wink: :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar