Fenomenet sväng

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Fenomenet sväng

Inlägg av Geddan »

bootsy skrev:
Geddan skrev:
bootsy skrev:På förekommen anledning vore det intressant att se hur ni andra resonerar kring - eller kanske försöker er på att definiera - sväng- och groovefenomenet.

I min värld är det en kombination av timing, dynamik och lyhördhet som musiker i samspel uppnår när allt klickar.

Hur tänker ni?
Om du inte lyssnat på, tagit ut och lärt dig spela alla låtar som någonsin spelats in i hela världen, så har du ingen rätt att starta en sån här tråd!
Lås fanskapet då. Jag vill inte göra bort mig i onödan!
Nu tänker du rätt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men så länge det inte går att säga att sväng beror på vissa speciella kriterier som ska uppfyllas så kan ju faktiskt vem som helst hävda att vad som helst svänger och ha rätt i det eftersom det svänger i hans öron. Eller är jag ute och cyklar?

Om jag tycker att en låt svänger så det svartnar men någon annan tycker att det inte svänger alls, vem har då rätt?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:
Johannes skrev:Min uppfattning av sväng är att det är helt och hållet upp till var och en att avgöra om en låt svänger eller inte. Jag har hur många gånger som helst sett folk på forumet posta Spotify- eller YouTube-länkar med kommentarer om att det här skall man lyssna på för att det svänger. När jag sedan klickar och lyssnar så svänger det som en linjal. Ofta så verkar det som att när folk skriver "det här svänger" så menar dom egentligen "det här tycker jag är bra". Det tror jag inte betyder att sväng inte existerar men när uttrycket börjar användas av folk som egentligen av olika anledningar inte "hör" sväng så förlorar det lite av sin ursprungliga mening.
Mycket bra poäng. Folk tror att "jag gillar" och "det svänger" är synonymer.

Fel.

Jag gillar t ex Kraftwerk väldigt mycket, men kan inte förmå mig att tycka att det svänger om dem i ordets egentliga bemärkelse.
Det är det jag var ute efter men hade svårt att uttrycka.

För att höra SVÄNG måste man tycka att det är BRA.
Men även om det är BRA måste det inte innehålla SVÄNG eftersom man kan tilltalas av andra kvaliteter.
Medlem i PB50+
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Johannes skrev:Men så länge det inte går att säga att sväng beror på vissa speciella kriterier som ska uppfyllas så kan ju faktiskt vem som helst hävda att vad som helst svänger och ha rätt i det eftersom det svänger i hans öron. Eller är jag ute och cyklar?

Om jag tycker att en låt svänger så det svartnar men någon annan tycker att det inte svänger alls, vem har då rätt?
Det är exakt vad jag har sagt hela tiden. Lägg också märke till hur övertekniska eller tekniskt begränsade musiker tar sig till begrepp som sväng, groove och feeling, eftersom de då kan urskulda all kritik de får...Wooten snackar en massa om groove, men det gör ju Chuck Rainey också.

Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?....I dansbandssammanhang kanske?.

Som jag har sagt förut så är det inte ens något att snacka om.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Hahaha...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Perennial skrev:
Johannes skrev:Men så länge det inte går att säga att sväng beror på vissa speciella kriterier som ska uppfyllas så kan ju faktiskt vem som helst hävda att vad som helst svänger och ha rätt i det eftersom det svänger i hans öron. Eller är jag ute och cyklar?

Om jag tycker att en låt svänger så det svartnar men någon annan tycker att det inte svänger alls, vem har då rätt?
Det är exakt vad jag har sagt hela tiden. Lägg också märke till hur övertekniska eller tekniskt begränsade musiker tar sig till begrepp som sväng, groove och feeling, eftersom de då kan urskulda all kritik de får...Wooten snackar en massa om groove, men det gör ju Chuck Rainey också.

Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?....I dansbandssammanhang kanske?.

Som jag har sagt förut så är det inte ens något att snacka om.
Jag personligen har svårt att höra sväng. Eller, inte svårt att höra men för mig är det ganska oviktigt om det svänger eller inte, för mig är låten och attityden viktigare än svänget och jag lyssnar mest på rock- och popmusik som väl är musik där sväng inte kanske är lika viktigt som i t.ex. soul eller funk. MEN... det jag uppfattar som attityd och driv hos en poptrummis kanske egentligen bara är sväng, vem vet?

Om vi förutsätter att sväng existerar, visst kan då även övertekniska eller tekniskt begränsade musiker svänga?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Perennial skrev: Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?....I dansbandssammanhang kanske?.
Jag gör det. Ofta.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

bootsy skrev:
Perennial skrev: Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?....I dansbandssammanhang kanske?.
Jag gör det. Ofta.
I båda banden jag är med i är det "sväng" som är ledordet.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

bootsy skrev:
Perennial skrev: Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?....I dansbandssammanhang kanske?.
Jag gör det. Ofta.
Då är det därför jag inte hört det! :D (Har aldrig träffat er)

Nämen...sväng, groove, feeling, swing....Är inte alla synonymer på: "Jag diggar det här"? Peter Gabriel groove är inte som Rush groove och Meshuggah groove är inte som The Police groove, men fan vad alla svänger! (Alltså: Jag gillar det de gör).

När jag däremot hör en musiker säga: "Jag e inte så bra men faaaan vilken feeling jag har asså"....Ja, då vill jag bara sticka därifrån.

Jag säger det igen: Lägg märke på hur ofta ordet missbrukas av vissa musiker.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag e inte så bra men faaaan vilken feeling jag har asså..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Ja.. fast vill man dra ämnet till sin spets kan jag ju bara säga att om Neil Young får feeling och jag tittar på.. då går jag inte därifrån, tvärtom...
Neil är ju inte direkt känd som bästa instrumentalisten om man säger så..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

"Jag har sjukt bra teknik, men fan, jag skulle behöva jobba lite på min feeling alltså"
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Perennial skrev: Nämen...sväng, groove, feeling, swing....Är inte alla synonymer på: "Jag diggar det här"?
Inte riktigt... fast det är bra nära :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
Perennial skrev: Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?
Jag gör det. Ofta.
Kollat leverstatus på sistone?


//J :wink:

P.S. Jag säger det också allt som oftast. :oops: D.S.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Finns massa musik jag inte gillar, men som svänger. T ex gospel...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:
bootsy skrev:
Perennial skrev: Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?
Jag gör det. Ofta.
Kollat leverstatus på sistone?


//J :wink:

P.S. Jag säger det också allt som oftast. :oops: D.S.
Vi får ses på ett par bira snart, Janne.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
Hellboy skrev:
bootsy skrev:
Perennial skrev: Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?
Jag gör det. Ofta.
Kollat leverstatus på sistone?


//J :wink:

P.S. Jag säger det också allt som oftast. :oops: D.S.
Vi får ses på ett par bira snart, Janne.
Ett par? Inte intresserad. Kom igen när du är redo för ett fat. ;)

Skämt å sido. Any day. Vore rasande trevligt. Följ med farbror ut i skogen. Farbror har pilsner i fickan. ;)

//J
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:
bootsy skrev:
Hellboy skrev:
bootsy skrev:
Perennial skrev: Man bör inte ens nämna det, jag menar vem säger "Det svänger!!!" numera om det inte är ett fyllo någonstans?
Jag gör det. Ofta.
Kollat leverstatus på sistone?


//J :wink:

P.S. Jag säger det också allt som oftast. :oops: D.S.
Vi får ses på ett par bira snart, Janne.
Ett par? Inte intresserad. Kom igen när du är redo för ett fat. ;)

Skämt å sido. Any day. Vore rasande trevligt. Följ med farbror ut i skogen. Farbror har pilsner i fickan. ;)

//J

Skogen= Black & Brown.

Eller?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Rix skrev:Jag e inte så bra men faaaan vilken feeling jag har asså..
Fick mig att tänka på en bra Aerosmith låt.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

macahan skrev:Ja.. fast vill man dra ämnet till sin spets kan jag ju bara säga att om Neil Young får feeling och jag tittar på.. då går jag inte därifrån, tvärtom...
Neil är ju inte direkt känd som bästa instrumentalisten om man säger så..
Neil Young är främst låtskrivare och hans teknik duger väl för det han komponerar.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Perennial skrev:
macahan skrev:Ja.. fast vill man dra ämnet till sin spets kan jag ju bara säga att om Neil Young får feeling och jag tittar på.. då går jag inte därifrån, tvärtom...
Neil är ju inte direkt känd som bästa instrumentalisten om man säger så..
Neil Young är främst låtskrivare och hans teknik duger väl för det han komponerar.
Jag tycker att Neil Young är en av världens bästa elgitarrister.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

basmartin skrev:Finns massa musik jag inte gillar, men som svänger. T ex gospel...
Där ser man, konceptet kan manipuleras upp och ner till talarens fördel och därför blir det alltid en smaksak i slutändan.

För 10de ggn typ: Att snacka om sväng är meningslöst.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Sväng upplevs ofta när man får den där perfekta synkroniseringen i bandet, rätt tempo på låten, alla ger varandra utrymme och det blir så där snortajt men luftigt

Parametrar som motverkar sväng = svajigt tempo, fel tempo, icke lyhörda medmusikanter, ljudmatta..

När väl svänget infunnit sig, är det bara att "groova" på..

Sväng och drag (eller "ös") är inte samma sak, men det ena utesluter inte det andra.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

bootsy skrev:"Jag har sjukt bra teknik, men fan, jag skulle behöva jobba lite på min feeling alltså"
Och om hela världen säger att din "feeling" är grym?

Vad händer då?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Perennial skrev:
basmartin skrev:Finns massa musik jag inte gillar, men som svänger. T ex gospel...
Där ser man, konceptet kan manipuleras upp och ner till talarens fördel och därför blir det alltid en smaksak i slutändan.

För 10de ggn typ: Att snacka om sväng är meningslöst.
För 10:e gången: det är visst intressant att prata om!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar