gabrieldahl skrev:1, 2, 4, 5, 9, 11 benämns som rena intervall, därför är de inte stora eller små. av samma anledning som man inte säger stor kvart eller liten kvint. det förutsätts att de är en viss tonhöjd i förhållande till tonarten eftersom de är samma vare sig det är dur eller moll.
HirYoshima skrev:funkys**t skrev:funkys**t skrev:Stor eller liten.
Stor i det här fallet menar jag...
Du kan va stor eller liten.
mikkejohansson skrev:gabrieldahl skrev:1, 2, 4, 5, 9, 11 benämns som rena intervall, därför är de inte stora eller små. av samma anledning som man inte säger stor kvart eller liten kvint. det förutsätts att de är en viss tonhöjd i förhållande till tonarten eftersom de är samma vare sig det är dur eller moll.
Hmmm...håller inte med riktigt.
Sekunder (eller nonor) är väl andå stora eller små. Däremot har du helt rätt om de övriga, man talar om ren (eller förminskad resp överstigande) kvart och kvint. Diminished och Augmented på engelska, till skillnad från major eller minor när det geller terser, sexter och nior. I jazz pratar man också rätt ofta om "flat fifth" och "sharp 9th", men då handlar det ju mer om färgningar än intervall per se.
kmo skrev:Btw går den i G.
bassace skrev:kmo skrev:Btw går den i G.
Eller D.
funkys**t skrev:G-durpenta?
lowfreq skrev:funkys**t skrev:G-durpenta?
Enbart spela tonerna G-A-B-D-E-G osv osv, i princip, räcker och låter bra. Inte blanda in t.ex F# eller nåt annat skit.![]()
För mig går låten i G.
funkys**t skrev:lowfreq skrev:funkys**t skrev:G-durpenta?
Enbart spela tonerna G-A-B-D-E-G osv osv, i princip, räcker och låter bra. Inte blanda in t.ex F# eller nåt annat skit.![]()
För mig går låten i G.
I G-durpenta ingår F, inte F#.
strummer skrev:Den här tråden är kanon, den går långt över huvudet på mig:-)
basmartin skrev:Nä, efter tre år av ambivalens så har jag bestämt mig för att den går i D.
Tarzan08 skrev:basmartin skrev:Nä, efter tre år av ambivalens så har jag bestämt mig för att den går i D.
Det är så skönt när någon fattar de tunga besluten! Tack Martin!
fieldflower skrev:Tarzan08 skrev:basmartin skrev:Nä, efter tre år av ambivalens så har jag bestämt mig för att den går i D.
Ja, stort tack!
Nu kan man andas ut och gå vidare.
lowfreq skrev:fieldflower skrev:Tarzan08 skrev:basmartin skrev:Nä, efter tre år av ambivalens så har jag bestämt mig för att den går i D.
Ja, stort tack!
Nope, inte andas ut. Låten går i G.
fieldflower skrev:lowfreq skrev:fieldflower skrev:Tarzan08 skrev:basmartin skrev:Nä, efter tre år av ambivalens så har jag bestämt mig för att den går i D.
Ja, stort tack!
Nope, inte andas ut. Låten går i G.
Nä, Basmartin har bestämt D. Jag andas ut och går vidare.
mikkejohansson skrev:funkys**t skrev:lowfreq skrev:funkys**t skrev:G-durpenta?
För mig går låten i G.
Nä, va? I DUR-penta ingår 1, 2, 3, 5, 6 och ingen sjua alls. I MOLL-penta däremot...
funkys**t skrev:mikkejohansson skrev:funkys**t skrev:lowfreq skrev:funkys**t skrev:G-durpenta?
För mig går låten i G.
Nä, va? I DUR-penta ingår 1, 2, 3, 5, 6 och ingen sjua alls. I MOLL-penta däremot...
Gör det inte? Har jag alltid trott.
Inte ens en liten...?
Janne skrev:funkys**t skrev:mikkejohansson skrev:funkys**t skrev:lowfreq skrev:funkys**t skrev:G-durpenta?
För mig går låten i G.
Inte ens en liten...?
Inte ens en pytteliten, då skulle det bli dur-sexa om sjuan är med(Penta=5)
funkys**t skrev:Janne skrev:funkys**t skrev:mikkejohansson skrev:funkys**t skrev:lowfreq skrev:funkys**t skrev:G-durpenta?
För mig går låten i G.
Inte ens en liten...?
Inte ens en pytteliten, då skulle det bli dur-sexa om sjuan är med(Penta=5)
Jag har aldrig använt sexan...
Så om jag nu har spelat penta med durters... Har jag då spelat mollpenta...?
Medlemmar online: Bing [Bot], DrWalka, Google [Bot], Janne, Majestic-12 [Bot], snell