Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.

Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

G
39
44%
D
49
56%
 
Antal röster: 88

Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Är inne på samma spår som dig där martin, att det känns som D är tonikan när man börjar rundan, men när man väl landat på G då är det tonikan..
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

För mig går den i C, eftersom vi spelar nedstämt i mitt coverband (sångarens röst gav upp...) men ja, D för mig. Håller med om att det fläskiga slutackordet får bestämma vilken tonart låten går i, och det är ett klockrent D. Eller C, för mig då. Jag är ju lite speciell.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Gustav. Har jag alltid tyckt men jag vet inte...vilket ackord känns mest naturligt att sluta i? Tror att vi kör F C G som slutkläm...
Senast redigerad av Svensson den fre 25 mar 2011, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vilken tonart går Please don't touch i?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Svensson skrev:Vilken tonart går Please don't touch i?
Med motorhead eller? :poke:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Cliffy skrev:
Svensson skrev:Vilken tonart går Please don't touch i?
Med motorhead eller? :poke:
Skit samma med vem men om riffet går i G. :wink:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Emilgitarr
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 16:05

Sweet home alabama

Inlägg av Emilgitarr »

Den går i D. Vilket är tonika!

Improvisation i Bm heptatonisk skala skulle vara helt rätt.. (septatonisk)!

8)

Bild
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Jaha, jag får väl vara Motvalls Kärring. Jag säger G.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

Inlägg av bassplayer »

D, naturligt!
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

När jag spelat den har vi slutat på F C G. Alltid sett det som att den går i D dock. Inte så lätt.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Men om ni skulle skriva ner låten då? Noter alltså. G eller D? Ett eller två #? Jag hade kört på G även där.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Blev nyfiken och bildgooglade på sweet home alabama sheet och sweet home alabama chords. Nästan alla hade noterat den i G, någon enstaka i D men här på PB verkar nästan alla utom jag tycka att den går i D. Kan det vara så att man ser lite annorlunda på tonarterna beroende på om man är amerikan eller europé?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

John Sane skrev:Men om ni skulle skriva ner låten då? Noter alltså. G eller D? Ett eller två #? Jag hade kört på G även där.
Mmm, men tonartsangivelse säger ju heller inte allt. En D mixolydisk tonart har ju också bara ett kors...

Går ju inte riktigt applicera alla klassiska funktionsanalysteorier på en låt med "moderna" harmonier och ackordanvändande. KG Johansson på Musikhögskolan i Piteå skrev en bok/forskningsrapport om "Beatles harmonilära" när jag gick där uppe för tio år sen, hade varit skoj att se vad han säger om en del av deras låtar, de använder ju samma teknik som i SHA emellanåt. Fast dock ofta "utvecklat"...

Kanske ska skicka honom ett mail och fråga vad en "expert" på området anser?

EDIT: "Beatles Harmoniska Språk" hette den.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

mikkejohansson skrev:
John Sane skrev:Men om ni skulle skriva ner låten då? Noter alltså. G eller D? Ett eller två #? Jag hade kört på G även där.
Mmm, men tonartsangivelse säger ju heller inte allt. En D mixolydisk tonart har ju också bara ett kors...

Går ju inte riktigt applicera alla klassiska funktionsanalysteorier på en låt med "moderna" harmonier och ackordanvändande. KG Johansson på Musikhögskolan i Piteå skrev en bok/forskningsrapport om "Beatles harmonilära" när jag gick där uppe för tio år sen, hade varit skoj att se vad han säger om en del av deras låtar, de använder ju samma teknik som i SHA emellanåt. Fast dock ofta "utvecklat"...

Kanske ska skicka honom ett mail och fråga vad en "expert" på området anser?
Gör det! Skicka mailet alltså. Förutom det komiska i att fråga en bokskrivande expert om Sweet Home Alabamas tonart så skulle det faktiskt vara kul att höra vad han tycker. (Fast helst av allt vill jag bara att någon mer än jag tycker G, det är lite ensamt här i tråden.)
Hur noterar man förresten en låt i D mixolydisk? Precis som G bara att man tänker D mixolydisk när man spelar?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag skulle antagligen skriva ett kors och göra en notering ovanför "D Mixolydian". Alternativt ett kors + ett kors inom parentes med samma textnotering...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Och KG kan absolut uppfatta humorn i diskussionen, han är en rocker med forskarhjärta :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Jag skulle nog skriva D C G på en servett...
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Ale skrev:D låter helt klart tonika i mina öron. Men visst fan är den lite bedräglig.
Har lirat den, likt originalet, men med en sopransaxofonist som fullkomligt mördade i tre minuter. Kanske det roligaste jag varit med om.
Extastutade han grundton?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

John Sane skrev:Jaha, jag får väl vara Motvalls Kärring. Jag säger G.
Svensson skrev:Gustav. Har jag alltid tyckt men jag vet inte...vilket ackord känns mest naturligt att sluta i? Tror att vi kör F C G som slutkläm...
Du och jag... :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Jag tänker att det här påminner mig om två andra låter jag lirat en del.
Let me entertain you av Robbie Williams och Born this way av Lady Gaga.
Där är ackorden 1 - b7 - 5 - 1 och då blir ju tonarten tydligare, precis som vi varit inne på.

Jag säger inte att dom här tre låtarna har samma ackord, men det känns lite så som jag ser på det.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

wheelie87 skrev: Jag säger inte att dom här tre låtarna har samma ackord, men det känns lite så som jag ser på det.
Nä, dom har ju inte direkt det...;-)

Born this way är väl mer : D - C - G - D
Entertain you är väl mer :D -F- G - D
Och slutligen sweet home: D - C- G - G och det är just det SISTA G'et i sweet home alabama som gör att den lika gärna skulle kunna noteras i G, vilket ju vore lättast om man håller på med förtecken (så att man slipper återställa C hela jävla tiden).
Jag tror att om Sweet home alabama hade slutat på ett G-ackord istället för ett D så misstänker jag att dom flesta hade tyckt att G var rätt. Däremot så återvänder ju dom andras ackordsföljder till tonikan innan formen börjar om vilket skapar en helt annan tydlighet. Där tycker jag att det är ett tveklöst D som är tonarten.

Om ngn säger "vilken tonart?" och man ska spela Sweet home alabama om 5 sekunder så lär jag säga D ......Allt annat lär gå åt helvete...;-)

Vilken låt var den en replik på ? ngn som kommer ihåg? Svaret kanske står att finna i den....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

D.
Allt annat är nys!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:D.
Allt annat är nys!
Ja, d e ju hur d känns som är relevant.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Man kan även konstatera att överdrivet användande av musikteori kan sabba vilken låt som helst! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Man kan även konstatera att överdrivet användande av musikteori kan sabba vilken låt som helst! :wink:
Jag anar att du skämtar men det där är ju sån fullständig bullshit.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar