Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.

Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

G
34
43%
D
46
58%

Antal röster : 80

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inläggav pnts » tor 21 maj 2015, 23:55

200071 skrev:Kan en låt enbart spelas i en tonart? Vi brukar ofta anpassa tonarten efter sångaren....

Empirism!
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Inläggav Magnus_Pettersson » lör 14 jan 2017, 01:25

G

Fråga pianisten....

På några ställen spelar pianisten en närmast arketypisk blues-/rockräka, tre stycken intervall med stora sexter som sjunker med ett halvt tonsteg och landar på tonikaackordet - G. Precis samma grej, fast på gitarr finns i en massa ZZ-top-låtar ("Jesus just left Chicago")...poängen med hela den där prylen är att landa i tonikan.

(d+b, c#+bb, c+a och till slut b+g, och b+g är tersen och grundtonen i tonikan...).

Därför G, quod erat demonstrandum.

Att en låt måste börja med tonikaackordet är inte sant. Asias "Heat of the moment" gör det inte t.ex; fast där lär ingen tveka om tonikan (tonarten). Gitarrackorden i början är V -vi- IV - V - I.

https://www.youtube.com/watch?v=cpxsMyoXUZQ
Magnus_Pettersson
Nykomling

Inläggav Magnus_Pettersson » lör 14 jan 2017, 01:50

funkys**t skrev:
lowfreq skrev:
funkys**t skrev:G-durpenta?

Enbart spela tonerna G-A-B-D-E-G osv osv, i princip, räcker och låter bra. Inte blanda in t.ex F# eller nåt annat skit. :)

För mig går låten i G.

I G-durpenta ingår F, inte F#. :)

Amerikanser har väl aldrig haft nåt emot att färga dur-tonikor med små septimor.
Nu ska du inte vara sådär europeiskt anal-modal... :lol: .... du tänker rätt egentligen, men amerikansk musiktradition har ett lite avslappnat förhållande till strikt modalitet. Hela grejen med "blue notes" är ju ett brott mot "europeisk God Smak Och Gammal Fin Tradition". Små och stora terser, och små och stora spetimor huller om buller, hehe. Gärna direkt efter varandra (Gitarriffet i AC/DC "High voltage"....).

Du har ju med ett F# i D-ackordet, och det är väl inte direkt ovanligt med dominanter i dur, samtidigt sim man har VII -ackord i jazz eller rock (ett F-dur i det här fallet), det är väl nästan ett måste om det ska låta staterna.
Magnus_Pettersson
Nykomling

Inläggav John Sane » lör 14 jan 2017, 05:17

AC/DC. Australiensare, ursprungligen från Skottland.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång

bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inläggav GurraG » lör 14 jan 2017, 14:21

När det gäller tonartsbestämning av den här låten vill jag passa på att citera den underbare men ack så ambivalente karaktären Härskaren från boken/filmen Glasblåsarns barn:
Så gör vi! Kanske...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inläggav funkys**t » lör 14 jan 2017, 14:47

Magnus_Pettersson skrev:
funkys**t skrev:
lowfreq skrev:
funkys**t skrev:G-durpenta?

Enbart spela tonerna G-A-B-D-E-G osv osv, i princip, räcker och låter bra. Inte blanda in t.ex F# eller nåt annat skit. :)

För mig går låten i G.

I G-durpenta ingår F, inte F#. :)

Amerikanser har väl aldrig haft nåt emot att färga dur-tonikor med små septimor.
Nu ska du inte vara sådär europeiskt anal-modal... :lol: .... du tänker rätt egentligen, men amerikansk musiktradition har ett lite avslappnat förhållande till strikt modalitet. Hela grejen med "blue notes" är ju ett brott mot "europeisk God Smak Och Gammal Fin Tradition". Små och stora terser, och små och stora spetimor huller om buller, hehe. Gärna direkt efter varandra (Gitarriffet i AC/DC "High voltage"....).

Du har ju med ett F# i D-ackordet, och det är väl inte direkt ovanligt med dominanter i dur, samtidigt sim man har VII -ackord i jazz eller rock (ett F-dur i det här fallet), det är väl nästan ett måste om det ska låta staterna.

Fast jag hade fel. I G-durpenta ingår varken F eller F#.

Definitivt inte skickat från min iPhone med Tapatalk
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++

Inläggav funkys**t » lör 14 jan 2017, 14:48

Sen kan den ju gå i D-Mixolydisk. Kanske har nämnts tidigare.

Definitivt inte skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++

Föregående

Återgå till Musikteori