Hur fortsätta på låt?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Hur fortsätta på låt?

Inlägg av Blackfingers »

Jag har ett påbörjat intro med en melodisk bas, där gitarrerna får stå åt sidan och bara plinka lite för att höja upp det basen spelar.

Nu är det så att jag skrivit 6 "bars" och det har tagit tvärstopp, så jag behöver idéer och tankesätt för att fortsätta låten.

Jag är så sjukt nöjd med detta att jag inte riktigt vågar fortsätta på den med risk att jag sabbar den totalt.

Musikteoretiska tankesätt, inspirationskällor, vad som helst!
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Typiskt problem för mig med. Man brukar sakna en melodi och en ackordföljd. Har du en melodi blir allting enklare.
/Martin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

psykopatsak skrev:Typiskt problem för mig med. Man brukar sakna en melodi och en ackordföljd. Har du en melodi blir allting enklare.
Jo det sammanfattar rätt väl mina begränsningar som låtskrivare också :lol: .
Sorry för trådkapningen...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Svensson skrev:
psykopatsak skrev:Typiskt problem för mig med. Man brukar sakna en melodi och en ackordföljd. Har du en melodi blir allting enklare.
Jo det sammanfattar rätt väl mina begränsningar som låtskrivare också :lol: .
Sorry för trådkapningen...
det är ju ett så otroligt vanligt problem. :roll:

det man har i huvet är ett intro. Trådskaparen har skapat ett fräsigt intro, men har ingen låt i skallen han vill ha ut. Sånt är hopplöst. Jag spelade i ett band ett tag där vi satte ihop låtar i rekordfart genom att alla hade en massa halvfärdiga intron, verser, och stick (!) som alla sedan byggde ut till låtar.
/Martin
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Ett tips , som kanske inte alls funkar men möjligen kan vara värt att testa, är följande: Ponera att den del du har skrivit nu ska bli åtta takter lång. Då har du två takter kvar att fylla ut. Bestäm dig sedan för att nästa parti i låten ska gå i en annan tonart än det partiet du redan håller på med. Då har du alltså två takter att fylla med ackord som på ett snyggt sätt modulerar till den tonart som nästa parti ska gå i.

Detta kanske åtminstone kan ge dig tillräcklig insppiration för att komma vidare en liten bit.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Grejen är ju att visst kan man lösa sina kreativa problem med lite musikteori, men då börjar man istället vela om man ska ha ett Dm7 till E, eller om man ska sätta dit ett A7 som tillfällig dominant innan E... eller kanske om man vill använda C#m som paralell till E, och kanske kanske en dominantens dominant, d.v.s. ett D7 innan A7, som sedan leder till E.. eller var det C#m vi ville ha?
/Martin
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

psykopatsak skrev:Grejen är ju att visst kan man lösa sina kreativa problem med lite musikteori, men då börjar man istället vela om man ska ha ett Dm7 till E, eller om man ska sätta dit ett A7 som tillfällig dominant innan E... eller kanske om man vill använda C#m som paralell till E, och kanske kanske en dominantens dominant, d.v.s. ett D7 innan A7, som sedan leder till E.. eller var det C#m vi ville ha?
Ta nåt och gå vidare.

Du kan alltid ändra.
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Will skrev:
psykopatsak skrev:Grejen är ju att visst kan man lösa sina kreativa problem med lite musikteori, men då börjar man istället vela om man ska ha ett Dm7 till E, eller om man ska sätta dit ett A7 som tillfällig dominant innan E... eller kanske om man vill använda C#m som paralell till E, och kanske kanske en dominantens dominant, d.v.s. ett D7 innan A7, som sedan leder till E.. eller var det C#m vi ville ha?
Ta nåt och gå vidare.

Du kan alltid ändra.
Det var ett exempel :P
/Martin
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Dominant till E är B7, och E7 till A7 som leder hem till D.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

psykopatsak skrev:
Will skrev:
psykopatsak skrev:Grejen är ju att visst kan man lösa sina kreativa problem med lite musikteori, men då börjar man istället vela om man ska ha ett Dm7 till E, eller om man ska sätta dit ett A7 som tillfällig dominant innan E... eller kanske om man vill använda C#m som paralell till E, och kanske kanske en dominantens dominant, d.v.s. ett D7 innan A7, som sedan leder till E.. eller var det C#m vi ville ha?
Ta nåt och gå vidare.

Du kan alltid ändra.
Det var ett exempel :P
Tyckte du skrev nog med exempel :P
Gibson Thunderbird IV
Skriv svar