Bluesens skalor

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Bluesens skalor

Inlägg av Salsaslas »

Får inte riktigt ihop vilka skalor som kan/bör användas i blues. Utgår från en enkel basic bluestolva utan jazzackord eller annat, t ex

II:G7 G7 G7 G7
C7 C7 G7 G7
D7 C7 G7 G7 :II

(jag vet i och för sig inte om det är rätt att 7or på alla ackord!)

En blues i dur, och talesättet är väl att man brukar väl säga att det är en blues i G.

Antar att G-durpenta fungerar över G7 och eftersom det är samma toner i en E-mollpenta som fungerar kanske den också över G7? Finns fler pentaskalor som fungerar över G7 i den givna situationen.

Bluesskalan är mollaktig med sin lilla ters, antar där bluesskala i E som skall användas över G7!

Antar sedan att samma modell/alternativ gäller över C7 (C-durpenta alt A-mollpenta alt A-moll bluesskala) och D7 (D-durpenta alt B-mollpenta alt B-moll bluesskala).

Tänker jag helt fel?

Sedan har jag hört att "talesättet" att det skulle vara en blues i G är helt fel (dvs att C inte är subdominanten (IV) och D inte är dominanten (V)). Samma teori säger att man kan använda G-mixolydisk till G7. Tänker då att mixolydisk använder man väl till dominanten (V) det innebär att bluesen egentligen skulle gå i C? Hm det innebär väl att D7 är II och där skulle väl användas en dorisk skala. Men i en instruktionsbok stod det G-mixolydisk över G7, C-mixolydisk över C7 och D-mixolydisk över D7.
Jag får inte riktigt ihop det. Var tänker jag fel.
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W