Jag blir så besviken på tabulaturer

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Samhället utvecklas.
dereborn

Inlägg av dereborn »

peter_s skrev:
dereborn skrev:
peter_s skrev:
dereborn skrev:Tabs R 4 losers.
Alwaysha been - always will be.
Ja, vilka förlorare de var, alla de där människorna som spelade stränginstrument under t.ex. renässansen, och inte förstod att det där noteringssystemet som skulle utvecklas några hundra år senare var mycket bättre än den där fåniga tabulaturen som de envisades med att använda sig av. För att inte tala om alla lutenister idag som fortsätter att spela efter tabulatur. Lata sopor är vad de är...
generalbas och tabs är inte samma sak.
Nejvisst. Har någon påstått att de skulle vara samma sak?
Naturligtvis inte. Antog bara att det var detta du menade.
My Bad. Sorry.

Om det är så att lutenister i alla år har, och fortfarande idag använder sig av tabs, så är det nåt jag missat och ber därför om ursäkt för min obestyrkta kommentar. Den refererade - som du säkert förstår - till den flora av undermåliga tabs på hitlåtar som florerar bl.a. på internet och som många gitarrister och basister använder istället för att lyssna och/eller lära sig noter.

Denna generalisering ska naturligtvis inte upprepas och jag funderar på att banna mej själv från PB, eller åtminstone se till att få en "oseriös"-markering kopplad till min avatar.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag tycker Tabar kan vara bra om man snabbt och enkelt vill se vilka toner det är i någon baspryl i en låt som kanske är svår att lyssna sig till och då spelar det ju ingen roll att man inte har taktmarkeringar, hel- och halvnoter o.d. Däremot spelar jag aldrig någonsin efter tabs. Att kvaliteten på de varierar ska man dock ha klart för sig, det kan ju vara fel toner som är angivna men det hör man förhoppningsvis om det låter surt... :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Äh, tabs är bra för att de finns lätt tillgängliga och ger en hyfsad bild av ungefär hur det går.
Och sen provar man om det stämmer mha öronen och fixar det sista lilla som folk misslyckats med.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

dereborn skrev:Om det är så att lutenister i alla år har, och fortfarande idag använder sig av tabs, så är det nåt jag missat och ber därför om ursäkt för min obestyrkta kommentar.
Det finns givetvis många lutenister som läser "vanliga noter". Men många sådana, och andra musiker som sysslar med tidig musik (renässans, barock, eller tidigare än så) brukar vara förtjusta i att spela efter gamla dokument - och i sådana är olika former av tabulatur dominerande som noteringssystem för alla möjliga instrument. (stränginstrument, orglar, flöjter, o.s.v.) Som sagt, det noteringssystem som används i väst idag har inte så väldigt många hundra år på nacken.
dereborn skrev:Den refererade - som du säkert förstår - till den flora av undermåliga tabs på hitlåtar som florerar bl.a. på internet och som många gitarrister och basister använder istället för att lyssna och/eller lära sig noter.
Visst förstod jag det, och jag är inte heller något fan av de många dåliga tabs man kan hitta på nätet. Men påståendet:
dereborn skrev:Tabs R 4 losers.
Alwaysha been - always will be.
tyckte jag var väl magstarkt och generaliserande. Därav min måhända fåniga reaktion... ;)
dereborn

Inlägg av dereborn »

peter_s skrev:...påståendet:
dereborn skrev:Tabs R 4 losers.
Alwaysha been - always will be.
tyckte jag var väl magstarkt och generaliserande. Därav min måhända fåniga reaktion... ;)
Kan jag ju hålla med om.
My bad.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Tabs är ett utmärkt exempel på den generella fördumningen. Den ständiga strävan efter att förenkla, och hitta genvägar.
Det stora problemet med tabs är att det har väldigt lite med musik att göra, tabs utmålar musik (toner) som något fysiskt, och problemet med det är att yngre musiker/folk som just börjat spela får en väldigt skev bild av hur tonalitet fungerar.
Har fått elever som spelat 4-5 år, vissa med lärare som använt tabs i undervisningen (!!!) som kan spela 300 death metal-låtar, men inte vet vad ett C är, eller var det finns på greppbrädan. Det tråkiga med det är att man blir jävligt låst till de där 300 death metal-låtarna. Klagar man på att tabs är felskrivna har man större problem, då får man jobba upp sitt öra. Tidsmässigt är det väl ungefär lika krävande att styra upp ett brukligt plankningsgehör som att lära sig 5 death metal-låtar.

I sitt perspektiv, har det mycket gemensamt med luta-spelaren, luta-spelaren har ju nischat in sig på sina gamla verk, och på hur de är skrivna, och har därför ingen större anledning att bredda sig. Gäller väl även den vane tabsläsaren, är man bara intresserad av att spela tabs hemma eller i replokalen spelar det ingen större roll, då är det säkert ett tidseffektivt inlärningsätt, men särskilt lärorikt eller breddande är det inte, tvärtom det tränger in en i en i mitt tycke felaktig bild av hur musik fungerar.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ozrichead
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: ons 05 jan 2011, 19:42
Ort: Linköping

Inlägg av Ozrichead »

Ale skrev:Tabs är ett utmärkt exempel på den generella fördumningen. Den ständiga strävan efter att förenkla, och hitta genvägar.
Det stora problemet med tabs är att det har väldigt lite med musik att göra, tabs utmålar musik (toner) som något fysiskt, och problemet med det är att yngre musiker/folk som just börjat spela får en väldigt skev bild av hur tonalitet fungerar.
Har fått elever som spelat 4-5 år, vissa med lärare som använt tabs i undervisningen (!!!) som kan spela 300 death metal-låtar, men inte vet vad ett C är, eller var det finns på greppbrädan. Det tråkiga med det är att man blir jävligt låst till de där 300 death metal-låtarna. Klagar man på att tabs är felskrivna har man större problem, då får man jobba upp sitt öra. Tidsmässigt är det väl ungefär lika krävande att styra upp ett brukligt plankningsgehör som att lära sig 5 death metal-låtar.

I sitt perspektiv, har det mycket gemensamt med luta-spelaren, luta-spelaren har ju nischat in sig på sina gamla verk, och på hur de är skrivna, och har därför ingen större anledning att bredda sig. Gäller väl även den vane tabsläsaren, är man bara intresserad av att spela tabs hemma eller i replokalen spelar det ingen större roll, då är det säkert ett tidseffektivt inlärningsätt, men särskilt lärorikt eller breddande är det inte, tvärtom det tränger in en i en i mitt tycke felaktig bild av hur musik fungerar.
Det är väl klart som fan att gitarrlärare använder tabs istället för noter! Växte du upp på 1800-talet eller?
Det är enorm skillnad på att kunna läsa noter och att veta var ett C är på greppbrädan.
Noter för gitarr är också en helt annan sak än noter för exempelvis piano. På ett piano är varje not representerad av en specifik tangent, medan du på en gitarrhals an ta samma not på flera olika ställen. Noter visar inte var man ska ta den noten, men det för tabs.
Jag kan läsa noter i teorin, men att sitta och räkna strecken upp och ner hela tiden för att lista ut vilken not som kommer härnäst gör att det skulle ta en timme att ens deschiffrera ett A4.

Syftet med tabs är inte att ge en bild över precis hur en låt ska spelas, den visar var du ska sätta fingrarna på greppbrädan, det är allt. Sedan får man ju själv genom att lyssna på låten arbeta fram exakt hur det ska spelas. Visst vore det väl häftigt om alla som spelar musik hade den magiska förmågan att ta ut allt på gehör, men så är det inte och det är inget som alla kan träna fram. Det är förmåga du har eller inte har.
Jag skulle gärna kunna göra det, men efter att ha spelat gitarr i 12 år an jag fortfarande inte höra om min gura är ostämd och att stämma på gehör är bara att glömma, så för mig är tabs väldigt användbara.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Ale skrev:Tabs är ett utmärkt exempel på den generella fördumningen. Den ständiga strävan efter att förenkla, och hitta genvägar.
Det stora problemet med tabs är att det har väldigt lite med musik att göra, tabs utmålar musik (toner) som något fysiskt, och problemet med det är att yngre musiker/folk som just börjat spela får en väldigt skev bild av hur tonalitet fungerar.
Har fått elever som spelat 4-5 år, vissa med lärare som använt tabs i undervisningen (!!!) som kan spela 300 death metal-låtar, men inte vet vad ett C är, eller var det finns på greppbrädan. Det tråkiga med det är att man blir jävligt låst till de där 300 death metal-låtarna. Klagar man på att tabs är felskrivna har man större problem, då får man jobba upp sitt öra. Tidsmässigt är det väl ungefär lika krävande att styra upp ett brukligt plankningsgehör som att lära sig 5 death metal-låtar.
Jag förstår dina kommentarer, du är ju proffsmusiker. Som amatör, tycker jag att noter och TABs är bra hjälpmedel men jag kan inte spela inför varken noter eller TABs. Det som gäller för mig är ständigt övande till YouTube-klipp, Spotify, hjälp från PB-medlemmar och eget gehör. Det är en ständig utmaning för mig eftersom resten i bandet läser noter. En jobbig utmaning men det är det värt, flera gånger om.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ale skrev:Tabs är ett utmärkt exempel på den generella fördumningen. Den ständiga strävan efter att förenkla, och hitta genvägar.
Det stora problemet med tabs är att det har väldigt lite med musik att göra, tabs utmålar musik (toner) som något fysiskt, och problemet med det är att yngre musiker/folk som just börjat spela får en väldigt skev bild av hur tonalitet fungerar.
Har fått elever som spelat 4-5 år, vissa med lärare som använt tabs i undervisningen (!!!) som kan spela 300 death metal-låtar, men inte vet vad ett C är, eller var det finns på greppbrädan. Det tråkiga med det är att man blir jävligt låst till de där 300 death metal-låtarna. Klagar man på att tabs är felskrivna har man större problem, då får man jobba upp sitt öra. Tidsmässigt är det väl ungefär lika krävande att styra upp ett brukligt plankningsgehör som att lära sig 5 death metal-låtar.

I sitt perspektiv, har det mycket gemensamt med luta-spelaren, luta-spelaren har ju nischat in sig på sina gamla verk, och på hur de är skrivna, och har därför ingen större anledning att bredda sig. Gäller väl även den vane tabsläsaren, är man bara intresserad av att spela tabs hemma eller i replokalen spelar det ingen större roll, då är det säkert ett tidseffektivt inlärningsätt, men särskilt lärorikt eller breddande är det inte, tvärtom det tränger in en i en i mitt tycke felaktig bild av hur musik fungerar.
Amen!
Väl skrivet!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ozrichead skrev:...men efter att ha spelat gitarr i 12 år an jag fortfarande inte höra om min gura är ostämd och att stämma på gehör är bara att glömma...
:shock:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Ozrichead skrev:...men efter att ha spelat gitarr i 12 år an jag fortfarande inte höra om min gura är ostämd och att stämma på gehör är bara att glömma...
kan vara för att du har suttit och läst tabs i 12 år... :wink:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ozrichead
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: ons 05 jan 2011, 19:42
Ort: Linköping

Inlägg av Ozrichead »

Ale skrev:
Ozrichead skrev:...men efter att ha spelat gitarr i 12 år an jag fortfarande inte höra om min gura är ostämd och att stämma på gehör är bara att glömma...
kan vara för att du har suttit och läst tabs i 12 år... :wink:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är gehör någonting väldigt individuellt och huruvida jag har suttit och läst tabs i 12 år eller inte (vilket du inte har en aning om) är fullständigt irrelevant.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Hellsten skrev:G-----------------------|
D-----------------------|
A--------------7--------|
E----5--5-s9----7-5--|

Även jag ogillar tabs, men det jag iaf tror att du ville ha ut (typ 0:59 i videon) spelas sådär. S:et står för slide i min bok.
Tack. Något snarlikt blev det på repet nyss (fast transponerat en liten ters upp).

Det roliga ligger i att de flesta tabs på den här låten har nån konstig mollharmonisk grej i kvarter utskrivet, som låter alldeles för harmisnördigt för att passa i låten. Det är sånt jag blir så besviken på: Hur kan folk srkiva ner det i sin tab när det är så uppenbart fel?

:roll:


Och ja, att spela avista efter tabulaturer är helt hopplöst! Det står ju inga valörer alls! Föredrar noter vilken dag som helst - att man får fingersättningen i tabulaturer är ingen fördel för denna är oftast helt idiotisk...

/basist som även spelar i orkester
/Martin
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Ozrichead skrev: På ett piano är varje not representerad av en specifik tangent, medan du på en gitarrhals an ta samma not på flera olika ställen. Noter visar inte var man ska ta den noten, men det för tabs.
När man lärt sig sin gitarr/bashals, och vet var tonerna sitter någonstans, finns ett YTTERST litet behov av att få fingersättningen noterad i pappret - det faller sig fullständigt naturligt hur man ska fingersätta saker och ting i 999 fall av 1000 (ytterst få människor har övermänsklig rörelseförmåga i händerna, så den som komponerade musiken från början har naturligtvis redan från start sett till att skiten är nåbar och spelbar). Rytmen däremot är otroligt nödvändig att notera, annars har man ju inte skrivit ner musik utan bara "grepp".
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Har flera polare som pluggat musik i USA där dom fått råplugga tabs. Det gemensamma för mina polare är att dom efteråt undrat vad det var bra för.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Försökte ta genvägen med tabs några gånger i början på min "coverskarriär" för ett par år sen. Helt hopplöst, tror inte jag hittade nån som stämde fullt ut. Och då spelar jag ändå mest åttondelar ;)

Bara att bita i det sura äpplet och bli bättre på att planka. Vilket man som tur är blir, övning ger sannerligen färdighet även på detta område. Tar dessutom längre tid att sätta sig att leta tabbar, testa lite, morra över dess kasshet, leta lite till osv, än att istället bara sätta sig och LYSSNA på låten. Det har tipsats många gånger här om att man ska börja med att lyssna igenom låten ett par gånger ordentligt innan man börjar, detta enkla och självklara tips har hjälpt mig enormt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

flagg skrev:Försökte ta genvägen med tabs några gånger i början på min "coverskarriär" för ett par år sen. Helt hopplöst, tror inte jag hittade nån som stämde fullt ut. Och då spelar jag ändå mest åttondelar ;)

Bara att bita i det sura äpplet och bli bättre på att planka. Vilket man som tur är blir, övning ger sannerligen färdighet även på detta område. Tar dessutom längre tid att sätta sig att leta tabbar, testa lite, morra över dess kasshet, leta lite till osv, än att istället bara sätta sig och LYSSNA på låten. Det har tipsats många gånger här om att man ska börja med att lyssna igenom låten ett par gånger ordentligt innan man börjar, detta enkla och självklara tips har hjälpt mig enormt.
Övning ger träning. :D
Pålsson
Medlem+
Inlägg: 1472
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 13:14

Inlägg av Pålsson »

Tabulatur är inte värdelöst men det är verkligen inte något som utvecklat mig, snarare tvärtom. I nödfall, OK. Annars finns ingen anledning. Jag tror det är skitviktig att öva upp gehör när man väljer att börja spela nåt instrument, kommer alltid till nytta och dessutom hör man själv när nån sträng inte stämmer.

Biprodukt av tabulatur?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_6gtfQjV ... ideo_title[/youtube]
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Pålsson skrev:Tabulatur är inte värdelöst men det är verkligen inte något som utvecklat mig, snarare tvärtom. I nödfall, OK. Annars finns ingen anledning. Jag tror det är skitviktig att öva upp gehör när man väljer att börja spela nåt instrument, kommer alltid till nytta och dessutom hör man själv när nån sträng inte stämmer.

Biprodukt av tabulatur?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_6gtfQjV ... ideo_title[/youtube]
FY HELVETE!!!! Usch. Det gör ju ont i kroppen på mig.....! :D :D
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Ogillar tabs av samma anledningen som typ Ale och övriga. Inte för att jag själv har någon större erfarenhet, jag skippade det steget. När jag började spela bas hade jag redan läst noter i basklav (spelar tuba) i x antal år, så var inga större problem där. Har spelat med folk som dragit med sig tabs till replokalen dock. Minns en framförallt. Han var gitarrist för övrigt. Hehe.

Gitarrist: Nu ska vi köra låten X
Jag: Jag har inte hört den
Gitarrist: Och? Spela som det står i taben

Woooohooo.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

JanTheWhite skrev:
Pålsson skrev:Tabulatur är inte värdelöst men det är verkligen inte något som utvecklat mig, snarare tvärtom. I nödfall, OK. Annars finns ingen anledning. Jag tror det är skitviktig att öva upp gehör när man väljer att börja spela nåt instrument, kommer alltid till nytta och dessutom hör man själv när nån sträng inte stämmer.

Biprodukt av tabulatur?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_6gtfQjV ... ideo_title[/youtube]
FY HELVETE!!!! Usch. Det gör ju ont i kroppen på mig.....! :D :D
Det fruktansvärt ostämda, den hemska ljudkvalién, och allt annat är verkligen ett monster kombinerat O.o
/Martin
Skriv svar