Lära sig plocka ut basnoter

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Janne

Inlägg av Janne »

Börja med någon musik där du hör basen riktigt tydligt, t ex Joe Jacksons första plattor (http://www.youtube.com/watch?v=GnaUL8OpBck). Sätt på låten och spela med lite på din bas, leta bara lite bland tonerna för att se vilka som passar in i låten, försök inte spela med exakt som dom gör än. Sätt på den igen och försök att hitta hur ackordföljden ser ut genom att bara spela grundtonerna.
Sedan är ett program som t ex Amazing Slow Downer guld värt. Loopa en takt och försök att spela basgången likadant. Dra gärna ned farten till 60-70%. Nu kan du nog lättare lista ut hur han spelar i fortsättningen, så loopa några fler takter och lär dig dem. Anteckna lite grundtoner i ett formschema kan vara bra för minnet. Sen fortsätter du med nästa del osv. Prova sedan i full fart så att du får timing rätt också.

När det gäller låtar där basen är svårare att höra så kan det ibland hjälpa att spela låten i vanligt tempo men uppitchad en oktav (12 halvtoner i ASD). Då kan man ibland urskilja basen, vilket kan vara omöjligt på en del låtar där t ex gitarrerna tagit över det låga registret.
Användarvisningsbild
Poppamies
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
Ort: Karleby, Finland

Re: Lära sig plocka ut basnoter

Inlägg av Poppamies »

dereborn skrev:
Lära sig plocka ut basnoter
rabski skrev:Hur tränar man sig på att plocka ut tabs från låtar?...
Vilket menar du? Noter eller Tabs?

Jag tycker du ska satsa på att lära dej läsa noter direkt. Tabs är ett trubbigt instrument för att beskriva musik.
Det är ingen skillnad om man plockat tabs eller noter. Samma sak! Det är inte noter eller tabs man lär sig i första hand då man plockar utan man lär sig plocka helt enkelt.
Jag har plockat närmare 1000 låtar som finns runt om på nätet. Ett program som jag gillar när jag plockar är "Transcribe!". http://www.seventhstring.com/xscribe/reviews.html
G-strings are for strippers
Dan
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 14:08

Inlägg av Dan »

Stand by me är en lätt låt att ta ut bas noter ifrån
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Another One Bites the Dust - Queen
Superfreak - Rick James
Fever - Sarah Vaughan

liiiite klurigare grejor...
Give It Away - RedHotChiliPeppers
Cosmik Debris - Frank Zappa
I shot the Sheriff - Jaco Pastorious

listan kan säkert göras längre än helvetet självt men ni får komma på egna grejor
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar