Udda taktarter

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Udda taktarter

Inlägg av Svarte_Jack »

Vill ha lite tips på hur man ska orka lära sig lira i lite udda taktarter. Känns som fyrtakt, tretakt och d-takt är lite begränsande. Eller vafan. Man klarar allt med d-takt.

EDIT: Menar alltså sätt som gör det lite roligare att lära sig skiten. Känns som att metronomtraggel förtar själva "feelingen" eller nåt sånt. Lite räkningstips och annat bra efterlyses alltså.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

7/8 är rätt cool

http://www.youtube.com/watch?v=Sd_GXtHe5f0

Jag spelar rätt mycket skumma taktarter med mitt hårdrocksprojekt och jag försöker känna mycket av prylarna i 4/4. Annars kör tool rätt mycket i femtakt om man är åt det hållet.
Användarvisningsbild
Luslejon
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Luslejon »

9/8 är mumma!
"I'm in competition with myself and I'm losing"
- Roger Waters
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hur menar du med att känna i fyrtakt? 7/8 borde ju vara rätt trixigt att få till fyra.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

1. Börja planka låtar som känns naturliga.. bra tips är stings 7/8or.. han har ju några.. ;)
2. skaffa en bra trummaskin.. lär dig den utan och innan..
3. repa udda taktartslåtar med band...
4. Om du inte har det i kroppen när du spelar räknas det inte.. håll takten med ben/fötter/kropp.. behöver du fokusera på att räkna så behöver du öva låten mer... ;)

Senaste året har jag tragglat igenom de udda spåren på div toto plattor.. inte för att jag vill eller gillar det.. utan att det har varit nyttigt.. (och för att de jag spelar med är gammla porcaro/philips/lukather fans..) spela till plattorna.. eller ännu bättre.. med ett band.. men utan en riktigt bra trummis är det svårt.... Jake to the bone, party in simons pants och daves gone skiing kräver sin trummis.. try em out..

Slutet på party in simons pants är en utmärkt övning att loopa.. 17/8 ... och med simons hammrande ovanopå det är efter att man lyssnat på det 2 ggr.. helt fantastiskt.. kan inte rå för det.. men jag mår sjukt bra av att höra det.. :D
Senast redigerad av Liten den mån 10 dec 2007, 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Få trummisen att byta från "rrrottakompet" till div udda taktarter??? Blir svårt :D
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag tror inte man kommer så långt på att räkna eller glo på en metronom, man måste känna riffet eller figuren. Ibland känns en 7/8 som en 4/4+3/4, ibland som en 3/4+4/4 om du hajjar vad jag menar. Man får fundera ut var det "vänder" liksom. Lirar du nåt i 7/8 så testa att stampa åttondelar istället för fjärdedelar så blir det inte så trixigt när det vänder.

Ett klassiskt riff i 5/4 är ju gamla goda temat från Mission Impossible.

Lyssna mycket på Sting, han är en mästare på att maskera udda taktarter så att det låter helt normalt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Rix skrev:Ibland känns en 7/8 som en 4/4+3/4, ibland som en 3/4+4/4 om du hajjar vad jag menar.
+1.. Mycket bra poäng!
Att underdela det du stampar till lämpligt notvärde är också bra tips.. 8delar går att stampa.. 16delar är lättare att "sjunga".. brukar "tiska" fram dem.. "hi-hat simulation!!" :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Liten skrev:
Rix skrev:Ibland känns en 7/8 som en 4/4+3/4, ibland som en 3/4+4/4 om du hajjar vad jag menar.
+1.. Mycket bra poäng!
Att underdela det du stampar till lämpligt notvärde är också bra tips.. 8delar går att stampa.. 16delar är lättare att "sjunga".. brukar "tiska" fram dem.. "hi-hat simulation!!" :D
Hehe, som när man övade swing genom att sjunga "på-tissda, på tissda".. Ja jävlar..

Får man bara kläm på en go udda-figur är det svårt att sluta gunga. Jag tycker personligen att femtakt svänger så in i bomben. Ett annat lyssningstips är Janne Lundgren Trio när de spelar "Swedish Standards". Där gör de "Visa vid vindens ängar" i en grym femtaktsversion (det är en usel vals vanligtvis). Det är ganska lätt att "förlänga" en tretaktare till femtakt på det sättet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Testa "Hung my head" med Sting.
Trevlig och väldigt simpel uddataktartslåt, inga krusiduller i basliret alltså, bara skum takt.
Kommer inte ihåg vad det är för takt i dagsläget dock.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

I irländsk folkmusik är det ju mycket rullande 6/8 och 9/8

Rocky road to Dublin en 9/8 i två olika tappningar!
http://www.youtube.com/watch?v=wtEKUWRp ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=tKn-9Q3TalA
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

hmmm... 6/8, 9/8 och 12/8 är väl knappast udda taktarter. Oftast mer 2- 3- o 4-takt med triolunderdelning,
Vad är D-takt?

När det gäller udda taktarter så tycker jag - precis som nån skrev tidigare - att det är bäst att INTE räkna, utan hitta en feel som blir naturlig. Lika lite som man står o räknar till 4 i vanliga fall.

Ofta är det ju ganska lätt att hitta en indelning, som ganska snabbt kan bli naturlig! Ta t.ex. en ganska snabb 7/8. Testa att först tappa/slå/känna/humma 3+2+2 (DIdada DIda DIda etc.) Det blir liksom "en haltande tretakt med tung etta". Vänd sen på det o känn 2+2+3 (DIda DIda DIdada) tung trea istället... Båda 7/8 men ganska naturliga, och ganska olika i groovet.

(Eller tjacka Jersilds blå bok "Rytmelaesing") :wink:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

blackparkas skrev:Testa "Hung my head" med Sting.
Trevlig och väldigt simpel uddataktartslåt, inga krusiduller i basliret alltså, bara skum takt.
Kommer inte ihåg vad det är för takt i dagsläget dock.
7/8


Som flera sagt ligger "hemligheten" i udda taktarter mycket i indelningen. De flesta taktarter går dela i grupper om 2 eller 3 slag;

4/4 - 2+2
5/4 - 3+2 eller 2+3
6/8 - 3+3, 2+2+2
7/8 - 2+2+3, 2+3+2, 3+2+2
8/8 - 3+3+2, 2+2+3, 3+2+3
9/8 - 3+3+3, 3+2+2+2, 2+2+2+3 osv
11/8 - 3+3+3+2, 3+2+3+3 osv
13/8 - 3+3+3+2+2 osv...

Det nån kanske menar med "känna som 4/4" tolkar jag som att man känner en mer "normal" takt fast med förlängda slag, liksom. If that makes any sense? En traditionell balkansk sjutakt känns ofta som en tretakt med lång etta, till exempel...

Jag brukar i alla fall använda den "approachen" de gånger då det funkar, t ex i folkmusik och "skruvade" poplåtar (typ stinglåten). Ska man lära sig ett Meshuggah-riff får man väl kasta allt ut genom fönstret och ringa Grafen i stället :)

Ett tips för att träna; dra ner persiennerna, slå igång en metronom på tickande åttondelar (utan indelning) och testa gå runt i rummet i de olika taktarterna - ex gå sjutakt 3+2+2, klappa åttondelarna och ta ett steg på varje ny "etta" i gruppen...basic rytmikträning helt enkelt.

Efter ett tag borde man få in "tickandet" i åttondelarna i kroppen i stället för i händerna, då kan du hänga på dig basen (var försiktig med sladden om du fortsätter gå omkring) och börja lira figurer i taktarteran. Traditionell folkmusik bygger ju förvånansvärt ofta (oavsett ursprung) basgångarna på antingen nåt slags växelbas eller bruna ackord. Testa det.

Huvudsyftet är ju att kunna "känna" udda taktarter lika naturligt som de mer traditionella taktarterna.


Sen finns det ju en massa kul låtar; Stings "Seven Days" (5/4), Dave Brubeck "Take Five" (gissa), Mahavishnu "Birds of Fire" (13/8 va?) osv...både att spela till och framför allt att gå till! :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hehe, många som skriver samtidigt?

Var fick du D-takt ifrån, Dereborn? Vad jag vet är det ett assnabbt, något synkoperad, punk/grind-beat. Namnet kommer från nåt av banden på D....disturbed? Men det är ju en fyrtakt...eller tvåtakt kanske.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

2/4, 3/4 och 4/4 sitter väl i ryggmärgen, är väl därför det blir att man medvetet eller omedvetet "tänker" så även i andra taktarter. Problemet tycker jag blir i vändningarna ilksom, lätt att gå bort sig om man inte känner låten bra.

Vad tusan är bruna ackord?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det nån kanske menar med "känna som 4/4" tolkar jag som att man känner en mer "normal" takt fast med förlängda slag, liksom. If that makes any sense? En traditionell balkansk sjutakt känns ofta som en tretakt med lång etta, till exempel...
Det blir liksom "en haltande tretakt med tung etta".
Rörande enighet!

Hoppades just att du skulle skriva ett av dina kunniga och välformulerade inlägg Mikke! Bra pedagogik.

D-takt nämns i trådens första post.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev: (Eller tjacka Jersilds blå bok "Rytmelaesing") :wink:
Haha, jag sålde den när jag slutade folkis...

Ett sätt som har fungerat för mig är istället för att räkna underdelningen och indelningen är att känna takten på så få slag som möjligt. En vanlig indelning av 7/8 takt är ju 2+2+3, då kan man räkna högt i jämna åttondelar: entvå entvå entvåtre osv. Klappa sedan varje gång du säger "en". Då får vi en rytm som man kan kalla för en clave, om man vill. Rytmen blir två fjärdedelar plus tre åttondelar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:Hehe, många som skriver samtidigt?

Var fick du D-takt ifrån, Dereborn? Vad jag vet är det ett assnabbt, något synkoperad, punk/grind-beat. Namnet kommer från nåt av banden på D....disturbed? Men det är ju en fyrtakt...eller tvåtakt kanske.
D=500 i grekiska siffror. 500 takt! :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Grym tråd! Bra frågeställning och många sketbra inlägg!

+D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

dereborn skrev:
Hoppades just att du skulle skriva ett av dina ******* och ************** inlägg Mikke! Bra pedagogik.

Ja, vafasen - nåt ska man ju ha haft ut av den där kvartsmiljonen i studieskulder...

:D



P.S. min blygsamhet tvingade mig att censurera de vackra orden i ditt citat....D.S.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

mikkejohansson skrev: Ja, vafasen - nåt ska man ju ha haft ut av den där kvartsmiljonen i studieskulder...
Vad är vi skyldiga nu? :lol:
dereborn

Inlägg av dereborn »

DIda DIda DIdada.

Vi tänker lika, men jag är sämre på att förklara... :lol:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Å andra sidan spöar du nog mig i hojåkning äny däjj...hehe
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Skitbra tips! Parkas TIPSADE (inget annat :D ) om en stinglåt igår. Börjar med den. Ska jobba på det där DidadaDidaDida också. Det verkar vettigt. Tack tack tack allihopa!
Senast redigerad av Svarte_Jack den tis 11 dec 2007, 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Skitbra tips! Parkas skickade en stinglåt igår. Börjar med den. Ska jobba på det där DidadaDidaDida också. Det verkar vettigt. Tack tack tack allihopa!

"Hung My Head" går i 7/8 tror jag Micke konstaterade.
Det var den jag tipsade om.
Vet inte vart du fick det där ifrån om att jag skulle skickat en låt.
Jag, fildela...? Aaaaldrig! :oops:

Ha så kul :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar