Hjälp mig komma på basgången! :(

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Hjälp mig komma på basgången! :(

Inlägg av Dramo »

Har helt kört fast i en låt med nya bandet. Meningen är att jag ska komma på en skön poppig basgång till en låt, men allt jag kan komma på att göra är att pumpa grundnoter.

Jag som mest har spelat reggae-relaterat är ju van vid att man groovar en stund på ett ackord innan man byter till nästa, men nu är det pop och man byter hejvilt.

Ska försöka förklara så begripligt som möjligt.

Låten går: A, Ciss, Fiss, D och sen om igen. Inte jättesvårt egentligen. Problemet ligger i att varje ackord bara spelas en 4/4 takt var, förutom D som man spelar två takter, i ca 140 bpm. Jag kommer inte på något vettigt att trycka in på varje ackord. :?

Ni som är vana kanske är vana helt enkelt, men jag kör fast helt. Blir liksom stressad, så det slutar med att pumpa åttondelar, vilket inte låter jättekul och inte passar in särskilt bra heller.

Hur hade ni groovat upp en låt under dessa omständigheter?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Testa att gå från A till C# via tonerna B och C. Sen kanske från C# upp till F# via E och F. Från F# går du ner via E till D.
Tja, en idé i alla fall. Vet ju inte alls hur låten låter... ;)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

engson skrev:Testa att gå från A till C# via tonerna B och C. Sen kanske från C# upp till F# via E och F. Från F# går du ner via E till D.
Tja, en idé i alla fall. Vet ju inte alls hur låten låter... ;)
+1

Vad är det för låt?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hjälp mig komma på basgången! :(

Inlägg av Jan Hellman »

Dramo skrev:Har helt kört fast i en låt med nya bandet. Meningen är att jag ska komma på en skön poppig basgång till en låt, men allt jag kan komma på att göra är att pumpa grundnoter.

Jag som mest har spelat reggae-relaterat är ju van vid att man groovar en stund på ett ackord innan man byter till nästa, men nu är det pop och man byter hejvilt.

Ska försöka förklara så begripligt som möjligt.

Låten går: A, Ciss, Fiss, D och sen om igen. Inte jättesvårt egentligen. Problemet ligger i att varje ackord bara spelas en 4/4 takt var, förutom D som man spelar två takter, i ca 140 bpm. Jag kommer inte på något vettigt att trycka in på varje ackord. :?

Ni som är vana kanske är vana helt enkelt, men jag kör fast helt. Blir liksom stressad, så det slutar med att pumpa åttondelar, vilket inte låter jättekul och inte passar in särskilt bra heller.

Hur hade ni groovat upp en låt under dessa omständigheter?
A, C#, F#, D och en takt på varje förutom D som man ska spela två takter.....? Det innebär att perioden blir fem takter lång. Inte helt vanligt i pop. Liten reflektion bara....

Är ackorden A-dur, C#-moll, F#-moll och D-dur? 140 bpm. En lite mer detaljerad beskriving av stuket på låten vore bra tror jag. Eller en referens till en låt som låter åtminstone i närheten så att man får en känsla av stil kanske? Annars blir det lite svårt att komma med konkreta råd/tips. Det är ju otroligt många parametrar som avgör vad och hur man väljer att spela så LITE mer kött på benen kan ju vara bra...... :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Jag tror att min slinga ser ut såhär just nu:

Kod: Markera allt

G|-----------------------------------------------------------
D|-----------------------------------------------------------
A|------------34~-4-4--44--------------5~-5-5--55-05~-5-5--55
E|-5~-5-5--55--------------2~-2-2-320------------------------
   1  2  3  4  1  2  3  4  1  2  3  4  1  2  3  4  1  2  3  4
Själva låten blir svår att beskriva eftersom den inte finns inspelad. Men tyyyp detta stuket: http://open.spotify.com/track/70r30lbkMI27wrur7ykmpJ Samma trumkomp, fast inget funk i gitarren. Förstår ni? :lol:
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Skulle det fungera att skippa pumpandet ochatt göra lite mer rytmiska inpass på bara grundtonerna? Eller kan du vika ut med någon ters, kvint, oktav eller vandring upp till grundtonerna?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Discobas funkar alltid!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Tur att grabben inte fråcade ngt kirurgirelaterat... :roll:
"Jag har en människa här som dom säger att jag ska operera.
Hur ska jag göra? Jag berättar inte vad det är som ska ågärdas men kom med input..." ;-)
Prova att gå från a till c# genom att dra upp och ned för halsen. Det går aldrig fel... Aaa woooom ciiiiiss,lksom... Eller korta åttondelar... Eller amsterdam... Eller offbeat... Eller VAFFAN ÄR DET FÖR LÅT? lm det finns en låt så gäller dey väl att komma på ngt som understödjer melodin och det övriga arret och det kan man OMÖJLIGEN tipsa om på ngt vettigt sätt utan att ha fått höra resten...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det är precis som Figgolas säger helt jävla omöjligt att spekulera i. Lyssna på basgångar i stilar som påminner som den låten är skriven i och försök hitta inspiration.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det spelar ingen roll vad du spelar bara du kommer ihåg de här tipsen:

http://www.youtube.com/watch?v=140QmUnA ... ata_player
Fender - Pedaler - GK - TKS
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Spela Creedence. Eller Seinfeld.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Samuel V skrev:Spela Creedence. Eller Seinfeld.
Sjunkbomber all the way!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

f-bass skrev:Tur att grabben inte fråcade ngt kirurgirelaterat... :roll:
"Jag har en människa här som dom säger att jag ska operera.
Hur ska jag göra? Jag berättar inte vad det är som ska ågärdas men kom med input..." ;-)
Prova att gå från a till c# genom att dra upp och ned för halsen. Det går aldrig fel... Aaa woooom ciiiiiss,lksom... Eller korta åttondelar... Eller amsterdam... Eller offbeat... Eller VAFFAN ÄR DET FÖR LÅT? lm det finns en låt så gäller dey väl att komma på ngt som understödjer melodin och det övriga arret och det kan man OMÖJLIGEN tipsa om på ngt vettigt sätt utan att ha fått höra resten...
Det är helt otroligt vilken trist attityd du har. Vi vet att du är professionell och superduktig, både på att lira bas och att producera musik. Kan du inte låt oss enkla amatörer få tipsa varandra med enkla sketna tips utan att hela tiden skriva och stämpla oss som idioter?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

engson skrev:
f-bass skrev:Tur att grabben inte fråcade ngt kirurgirelaterat... :roll:
"Jag har en människa här som dom säger att jag ska operera.
Hur ska jag göra? Jag berättar inte vad det är som ska ågärdas men kom med input..." ;-)
Prova att gå från a till c# genom att dra upp och ned för halsen. Det går aldrig fel... Aaa woooom ciiiiiss,lksom... Eller korta åttondelar... Eller amsterdam... Eller offbeat... Eller VAFFAN ÄR DET FÖR LÅT? lm det finns en låt så gäller dey väl att komma på ngt som understödjer melodin och det övriga arret och det kan man OMÖJLIGEN tipsa om på ngt vettigt sätt utan att ha fått höra resten...
Det är helt otroligt vilken trist attityd du har. Vi vet att du är professionell och superduktig, både på att lira bas och att producera musik. Kan du inte låt oss enkla amatörer få tipsa varandra med enkla sketna tips utan att hela tiden skriva och stämpla oss som idioter?
OJ...förlåt. Tipsa på.
By the way..jag ska på ngt sätt fästa min båt/skuta/kajak/hjulångare vid land/brygga/kaj...vad ska jag använda för tross,tamp,snöre och hur långt ska det vara och vad ska det vara gjort av och vad ska jag använda för knop och ska jag använda pållare,ring,boj,kätting...vad?

Jag menade för övrigt inte att såga DEJ . Jag pekar bara på det ganska så orimliga i att vi ska komma på en smashing basgång till en låt vi inte vet NÅGONTING om...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Vill bara säga att jag löst det nu, behövde bara lite pointers från er sen så vaknade bashjärnan till. Tack för tipsen!

Jag vill samtidigt passa på att be om ursäkt till f-bass för att jag finns, och att jag ska försöka att inte skapa trådar som han kommer att läsa i och irritera sig på i framtiden.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Figge har ju helt rätt. Hur fan ska man kunna ge något vettigt tips om man inte hört låten? Det är som att be en konstnär måla av någon utan att han har sett personen/alt. vet vem det är han/hon ska måla av.

Visst för att vi skall vara hjälpsamma och trevliga på PB, men en sådan generell fråga går knappt att svara på.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Grattis. Jag lovar at låta dej ha dina fina trådar ifred.
Kör hårt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Samuel V skrev:Figge har ju helt rätt. Hur fan ska man kunna ge något vettigt tips om man inte hört låten? Det är som att be en konstnär måla av någon utan att han har sett personen/alt. vet vem det är han/hon ska måla av.

Visst för att vi skall vara hjälpsamma och trevliga på PB, men en sådan generell fråga går knappt att svara på.
Just det fetmarkerade ordet gör en del skillnad på hur man uppfattar tonen i det som skrivs.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

I så fall vill jag be Samuel om ursäkt också och lovar att göra samma sak för honom som för f-bass.

Trodde aldrig att den här tråden skulle väcka så många negativa känslor.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Blev det discobas?
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Rix skrev:Blev det discobas?
Nej, tyvärr inte. Men jag höjde det hela en oktav och lade på lite mer intensitet samt lite bends, kvinter och terser. Typ Peter Hook.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Dramo skrev:
Trodde aldrig att den här tråden skulle väcka så många negativa känslor.
Förväxla inte realism med negativism.... Men visst,Förlåt realismen...ska inte upprepas.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

f-bass skrev:
Dramo skrev:
Trodde aldrig att den här tråden skulle väcka så många negativa känslor.
Förväxla inte realism med negativism.... Men visst,Förlåt realismen...ska inte upprepas.

Går tydligen jättebra att blanda realism med negativism om man blandar i tillräckligt mycket sur gubbe också.

8)
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Trodde de flesta låtar tillkom ur fantasi å eventuella ideer utan en färdig förlaga som alla kör efter. Det är väl skitbra att få hjälp med ett "groove" ur en ide efter en ungefärlig skala. En del har väl en spontanitet som andra kan hjälpas av? Själv e jag skitkass på musikaliska ideer, men rätt bra på järn.
Skriv svar