Har fastnat!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Manring7
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 21:02

Har fastnat!

Inlägg av Manring7 »

Hejsan alla!
Detta blir mitt första inlägg på pratabas, så var lite snälla mot mig ifall jag gör något fel, hehe =)

Så, mitt problem är att jag har fastnat lite i mitt teorilärande. Jag läste lite musikteori på gymnasiet fast det var inte så mycket, och inget jag kan applicera till mitt basspelande.

Jag har koll på grunderna och sånt, men inte så mycket mer. Så jag bara undrar om det finns någon som har ngt tipps på någon bra sida där jag kan lära mig skalor/notläsning och sånt.

Jag har letat runt lite och bara hittat saker som t.ex en oktav dur-skala, men sådana saker kan jag redan. Det hade varit bra att t.ex lära sig att spela en dur-skala över hela halsen, det är sådana saker jag strävar efter att lära mig =)

Tack =)
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Har fastnat!

Inlägg av DrJKO »

Manring7 skrev:Hejsan alla!
Detta blir mitt första inlägg på pratabas, så var lite snälla mot mig ifall jag gör något fel, hehe =)

Så, mitt problem är att jag har fastnat lite i mitt teorilärande. Jag läste lite musikteori på gymnasiet fast det var inte så mycket, och inget jag kan applicera till mitt basspelande.

Jag har koll på grunderna och sånt, men inte så mycket mer. Så jag bara undrar om det finns någon som har ngt tipps på någon bra sida där jag kan lära mig skalor/notläsning och sånt.

Jag har letat runt lite och bara hittat saker som t.ex en oktav dur-skala, men sådana saker kan jag redan. Det hade varit bra att t.ex lära sig att spela en dur-skala över hela halsen, det är sådana saker jag strävar efter att lära mig =)

Tack =)
Välkommen till forumet! http://www.musikskolan.habo.se/teori/teoriburken.htm
är en sida med lite musikteori, inte just inriktad på bas dock. Den här killen http://www.youtube.com/user/devinebass#p/u har många bra filmer där han bland annat tar upp hur man spelar en durskala utifrån tre olike "lägen" på halsen
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Ett lovvärt initiativ att dyka djupare! Egentligen är det (minst) 3-4 olika frågor på samma gång...

Sambandet mellan skalor och ackord och dessas typiska tillämpning beskrivs mycket bra i Jazz & popharmonik av Sten Ingelf. Kunskaper av detta slag (II-V-I etc) är viktiga, ty annars blir det lätt bara motoriska övningar av det hela.

För att applicera skalorna på basen och hitta effektiva och logiska fingersättningar, kan Bass Fretboard Basics av Paul Farnen vara värd en titt (om du spelar elbas).

Slutligen för att få uppslag till hippa fraser (inklusive elementär kromatik), kan David Bakers How to play bebop Vol 1 vara en bra startpunkt.

Jag vågar nästan lova att den boktrippeln kommer att öppna många dörrar -- och hålla dig sysselsatt ett tag :)

Visst ja: Notläsning också... Vad sägs om Bach-Duette für junge Cellisten av Bettina Wolerts? Inspirerande melodistämmor och eleganta basgångar. (Spelar du femsträngat är det bara att köra på (cellostämmor går ned till noterat C under lösa E-strängen). Vid fyrsträngad bas får man alltså transponera vissa toner, men det är bara nyttigt :) )
Manring7
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 21:02

Inlägg av Manring7 »

Jävla bra forum detta asså! =)
Ska lätt kolla upp alla de böckerna :P Vet du vart man kan köpa dem?
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Aulos Musik har nog (eller kan ta hem) alla.
Manring7
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 21:02

Inlägg av Manring7 »

Är det någon skillnad på bass fretboard basics av Paul Farnen och den av Hal Leonard?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Manring7 skrev:Är det någon skillnad på bass fretboard basics av Paul Farnen och den av Hal Leonard?
Hal Leonard är förlaget, så det är bra odds på att det är samma bok :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

EADGC skrev:Visst ja: Notläsning också... Vad sägs om Bach-Duette für junge Cellisten av Bettina Wolerts? Inspirerande melodistämmor och eleganta basgångar. (Spelar du femsträngat är det bara att köra på (cellostämmor går ned till noterat C under lösa E-strängen).
Förutom att cellon är stämd en oktav högre än så.... :roll:
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Nyasu skrev:
EADGC skrev:Visst ja: Notläsning också... Vad sägs om Bach-Duette für junge Cellisten av Bettina Wolerts? Inspirerande melodistämmor och eleganta basgångar. (Spelar du femsträngat är det bara att köra på (cellostämmor går ned till noterat C under lösa E-strängen).
Förutom att cellon är stämd en oktav högre än så.... :roll:
Det där har du tydligen inte riktigt kläm på (jag skrev faktiskt "noterat C" av en anledning men det kan förstås missförstås):

Cellon klingar som noterat medan basen klingar en oktav ned! Två hjälplinjer under notsystemet motsvarar cellons lösa C-sträng. Den tonen -- som alltså per konvention automagiskt klingar oktaven under när vi basister läser som vanligt -- når vi som bekant inte på en fyrsträngad bas, men väl med en femma (med B-sträng).
Senast redigerad av EADGC den sön 30 okt 2011, 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Janne

Inlägg av Janne »

Nyasu skrev:
EADGC skrev:Visst ja: Notläsning också... Vad sägs om Bach-Duette für junge Cellisten av Bettina Wolerts? Inspirerande melodistämmor och eleganta basgångar. (Spelar du femsträngat är det bara att köra på (cellostämmor går ned till noterat C under lösa E-strängen).
Förutom att cellon är stämd en oktav högre än så.... :roll:
Om vi nu ska vara såna så klingar cellon som den är noterad, basen däremot en oktav lägre. Hursomhelst är det ett skitbra notläsningstips.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Oj, våra poster korsades. :)

Beträffande Fretboard Basics är det som mikkejohansson skriver.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Janne skrev:Hursomhelst är det ett skitbra notläsningstips.
Åh, tack förresten! (Som en baslärare sade till mig en gång i tiden: "Bach är kungen över alla basister" och det ligger onekligen en del i detta.)
Manring7
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 21:02

Inlägg av Manring7 »

Har köpt Bass Fretboard Basics och hållit på med den ett tag nu, men det är några grejer jag inte fattar, varför ska jag lära mig alla dessa dur mönster i G bara? Och hur kan jag använda alla mönster tillsammans så jag inte måste hålla mig på en plats på greppbrädan under en hel låt.

Jag vill lära mig att flytta runt över hela brädan och ändå vara säker på att hitta rätt toner, helst i alla tonarter. Inte bara i G

=)
Skriv svar