Hå, Be eller Bäss?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Roligaste exemplet jag sett hittills är Peter LeMarcs text och ackordbok (100 sånger...) där de skriver H om H/B och Hb (Hess) om B/Bb. Väldigt roligt. Jag räknar med att de är ironiska.


Annars tycker jag inte alls det handlar om "språkbruk" enbart. Jag skulle aldrig få för mig att lära ut H/B till mina elever, eftersom det är ett förlegat begrepp. Vi lär ju t ex inte ut att negrer (ursäkta språkbruket) skulle vara mindre intelligenta även om man "sa så förr"?

Det som talas om tidigare är inte "en musikskola" utan alla Sveriges musikhögskolor, dvs de som utbildar musiklärare, som bestämt att LÄMNA H/B för gott och enbart lära ut det logiska och rätta B/Bb.


Sen är det givetvis så även för mig att om jag spelar med dragspelsfarbröder och de säger "B!" kommer jag i första hand sikta på A-strängens första band. Men då är det mer ett traditionsbundet kontext än bara "svenskt språkbruk", eller hur?
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

mikkejohansson skrev:... Jag skulle aldrig få för mig att lära ut H/B till mina elever, eftersom det är ett förlegat begrepp. Vi lär ju t ex inte ut att negrer (ursäkta språkbruket) skulle vara mindre intelligenta även om man "sa så förr"?...
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

RolleHarris skrev:I alfabetet står det A B C D E F G och inte A H C D E F G
I rest my case ;-)
Amen!
Gibson Thunderbird IV
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av magical_bengt »

wheelie87 skrev:
Nick skrev:
Men att säga H och bess, är väldigt ovanligt. Tycker det är bättre att välja en sätt, istället för att blanda.
Min poäng när jag blandar är att jag vill gardera mig mot missförstånd.


0 - 1 - 2
A - Be - Hå
A - Bäss - Be

Ni ser... i båda modellerna som ska vara "rätt" finns det utrymme för missförstånd om man inte vet vilken sort personen använder.

Säger man
0 - 1 - 2
A - Bäss - Hå

så garderar man sig mot de missförståndet, är min tanke och anledning till att jag gör så.

Ingen kallar ju 2 för bäss eller 1 för Hå.

Problemet uppstår vid dubbelsänkningar (inte så vanliga på just den tonen men kan förekomma). Jag har varit med om folk som sagt H/B/Bess, vilket skapade sjuk förvirring. Därför är jag emot den "helgarderingen". Oavsett vad man själv säger och de man ska spela med säger så fattar man vad de andra menar efter ett missförstånd eller 2. Jag tycker att den garderingen skapar mer förvirring än den ger.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Har sagt A Bb B sen tidigt 80-tal, kort efter att snälltågen försvann...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

mikkejohansson skrev:
Sen är det givetvis så även för mig att om jag spelar med dragspelsfarbröder och de säger "B!" kommer jag i första hand sikta på A-strängens första band. Men då är det mer ett traditionsbundet kontext än bara "svenskt språkbruk", eller hur?


Jag får helt enkelt lära mig att känna igen dragspelsfarbröder. Har dom grått hår och dragspel är det ju lätt, men de är inte alla som har det.

Intressant att du säger så förresten... för den som exponerat mig för problemet senast är min kantorskollega. Han är 60+ och spelar orgel, piano, gitarr.....

och dragspel.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Klopper skrev:
Daionsavage skrev:äh fan... vad ska jag kalla BH'n för då?
Lökpåse? :roll: :wink:
:shock: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Klopper skrev:
Daionsavage skrev:äh fan... vad ska jag kalla BH'n för då?
Lökpåse? :roll: :wink:
Tack! :twisted:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Daionsavage skrev:
Klopper skrev:
Daionsavage skrev:äh fan... vad ska jag kalla BH'n för då?
Lökpåse? :roll: :wink:
Tack! :twisted:
Är den av push up-typ, benämns den Hiss (passar bättre än Biss i denna kontext).
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

EADGC skrev:
Daionsavage skrev:
Klopper skrev:
Daionsavage skrev:äh fan... vad ska jag kalla BH'n för då?
Lökpåse? :roll: :wink:
Tack! :twisted:
Är den av push up-typ, benämns den Hiss (passar bättre än Biss i denna kontext).
Finns även i regionala varianter (känsliga tittare får stänga av sin associationsförmåga):
Öster:
Bild

Stureplan tillsammans Väster:
Bild

Europa:
Bild

Desperat Europa:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

:lol: Snart blir även denna tråd en genusdiskussion...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Cuba skrev::lol: Snart blir även denna tråd en genusdiskussion...
Japp.
BH = Kvinnligt
HB = Manligt

Nuff said...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

fieldflower skrev:
Cuba skrev::lol: Snart blir även denna tråd en genusdiskussion...
Japp.
BH = Kvinnligt
HB = Manligt

Nuff said...
Staedler HB = basigt! :wink: :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

wheelie87 skrev:
Jag får helt enkelt lära mig att känna igen dragspelsfarbröder. Har dom grått hår och dragspel är det ju lätt, men de är inte alla som har det.
Öva nu flitigt på Bachs H-mollmässa, unge man! ;)

Bild
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

H & B används inom den tyskspråkiga klassiska traditionen. B & Bb inom den anglosaxiska(/amerikanska). För några decennier sedan var den tyska skolan rådande på samtliga musikaliska utbildningssäten (innan 1970-talet finns ingen annan utbildning än av klassisk tradition på Sveriges musikhögskolor).

På senare år är det den amerikanska traditionen som dominerat musiklivet och på musikskolorna har lärarkåren av den tyska skolan börjat försvinna ut i pension var av Bb/b blir vanligare nu (dock finns det så klart nya H anhängare).

Så ålder och skolning kan man ha i bakhuvudet om man ska kommunicera termer. Klassiska musiker/kyrkomusiker/dragspelsgillen=H Jazz/rock/pop=oftast Bb En katt bland hermelinerna är folkmusiker som enligt mina erfarenheter kan vara av båda skolorna.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Det kan kanske vara intressant att jämföra med hur seglivat det gamla Imperial Units-systemet är i USA. Sedan mitten av 80-talet har rekommendationen varit att SI-enheter skall användas, men ännu år 2012 kan man t ex på valfri amerikansk förstärkartillverkares hemsida läsa att högtalarens bredd är 24 in, vikten 85 lbs (för att inte tala om att elementets diameter är 15 in...), och i trafiken är det förstås miles per hour och miles per gallon etc som gäller. "USA is going Metric -- Inch by Inch..." :roll:
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Inlägg av strummer »

Tycker det ofta låter så här
-tonart?
-B.
-aha, H alltså?
-mmm/näe Bess.

Jag säger B själv, och BB i stället för Bess just för att förtydliga att jag är med i dagens (anglosaxiska) verklighet. Det låter inte riktigt klokt, men är man amatör är det ok:)

Och den som kallar A för Bess borde lägga av direkt, till och med om det gäller dragspel.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

strummer skrev:Tycker det ofta låter så här
-tonart?
-B.
-aha, H alltså?
-mmm/näe Bess.

Jag säger B själv, och BB i stället för Bess just för att förtydliga att jag är med i dagens (anglosaxiska) verklighet. Det låter inte riktigt klokt, men är man amatör är det ok:)

Och den som kallar A för Bess borde lägga av direkt, till och med om det gäller dragspel.
Där har du fel. Bbb läses Bessess, inte A. Precis som att E# läses Eiss, inte F.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Smygbas skrev:
strummer skrev:Tycker det ofta låter så här
-tonart?
-B.
-aha, H alltså?
-mmm/näe Bess.

Jag säger B själv, och BB i stället för Bess just för att förtydliga att jag är med i dagens (anglosaxiska) verklighet. Det låter inte riktigt klokt, men är man amatör är det ok:)

Och den som kallar A för Bess borde lägga av direkt, till och med om det gäller dragspel.
Där har du fel. Bbb läses Bessess, inte A. Precis som att E# läses Eiss, inte F.

Tror han menar att med B=Bb-logiken kan ett Bb klinga som ett A (alltså ett sänkt B, som egentligen är ett Bb...). Fast ska det vara A är det A, är det Bbb (eller Bb då) heter det så...

Vart ju inget rörigt. Kan vi inte bara bestäma att det heter Bb?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

mikkejohansson skrev:
Smygbas skrev:
strummer skrev:Tycker det ofta låter så här
-tonart?
-B.
-aha, H alltså?
-mmm/näe Bess.

Jag säger B själv, och BB i stället för Bess just för att förtydliga att jag är med i dagens (anglosaxiska) verklighet. Det låter inte riktigt klokt, men är man amatör är det ok:)

Och den som kallar A för Bess borde lägga av direkt, till och med om det gäller dragspel.
Där har du fel. Bbb läses Bessess, inte A. Precis som att E# läses Eiss, inte F.

Tror han menar att med B=Bb-logiken kan ett Bb klinga som ett A (alltså ett sänkt B, som egentligen är ett Bb...). Fast ska det vara A är det A, är det Bbb (eller Bb då) heter det så...

Vart ju inget rörigt. Kan vi inte bara bestäma att det heter Bb?
Det andra förstår jag inte riktigt, men din slutsats håller jag med om!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Som jag skrev för längesen är jag fostrad i H-skolan som liten pilt.

Men hey, jag är hip och down with da shit och ska väl kunna ändra på mig. Alla jag spelar regelbundet med för tillfället använder B-Bb utan problem. Ändå måste jag alltid dubbelkolla när någon säger B. Vad använde de för j*vla hjärntvätt på kommunala på sjuttiotalet egentligen?
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re:

Inlägg av MagnusP »

magical_bengt skrev:Historien går att en gammal munk som översatte noter gjorde ett slarvigt b som såg ut som ett h och därför säger vi h i Sverige. Många gamla och några få unga (främst inom klassisk musik) säger fortfarande H idag. Om man sänker H brukar man kalla det för B och vid dubbelsänkning "bessess".

Enda gången jag har stött på din benämning är skolexempel/sökningstillfällen då man vill vara övertydlig för att inte skapa förvirring
Har för mig att tyskar använder H också.

Det är ju fullkomligt logiskt att en a-mollskala består av A B C D E F G, så munken måste varit på fyllan när han plitade sin frakturstil med gåsfjädern..
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re:

Inlägg av Tarzan08 »

dereborn skrev:
Tarzan08 skrev:A heter A, Bb heter Bess, B heter B och inte H.

Semla heter semla, kex heter kex och inte tjecks.

Sådärja, var fan la jag fjärrkontrollen nu rå?!
:clappy:
så enkelt är det....
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re:

Inlägg av MagnusP »

Taurus skrev:Som jag skrev för längesen är jag fostrad i H-skolan som liten pilt.

Men hey, jag är hip och down with da shit och ska väl kunna ändra på mig. Alla jag spelar regelbundet med för tillfället använder B-Bb utan problem. Ändå måste jag alltid dubbelkolla när någon säger B. Vad använde de för j*vla hjärntvätt på kommunala på sjuttiotalet egentligen?
Samma som överallt annars.

Jo, jag gick också i kommunala musikskolan från 71-72 nångång, och det hette H där också. Egentligen var det nog ganska bra för det framtida musicerandet.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Hå, Be eller Bäss?

Inlägg av engson »

Kex?? Med k??? I norrland ja, kanske... ;)
Skriv svar