Funderingar/Frågor gällande Ackord

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cosmodude
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 15:11

Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av Cosmodude »

Godkväll/Dag Pratabas!

Nu är det såhär att jag har försökt "själv utbilda" mig inom musik teori p.g.a olika orsaker, men huvudanledning av att det är riktigt intressant samt att jag börjar känna suget av att begripa Vad det är jag spelar med mänskliga ord, inte bara kunna erbjuda ljudet av det jag förmedlar i form av musik.

Hur olika ackord är uppbyggda förstår jag ( eller tror iallfall ) men jag är nog inte riktigt med hur jag faktiskt ska applicera de "Teoretiska Ackorden" till "Praktiska Ackord". Typ såhär ungefär ( I form av Skalans intervaller ) :


G|--------------| G|-9------------|
D|-----7-------| D|-----7----9--|
A|-3-----5-----| A|-3-----5-----|
E|---1----------| E|---1----------|


Såvitt som jag har begripit det hela så borde det här vara strukturen av ett Major7'th ackord? Då det är byggt runt intervallerna 1-3-5-7 om jag har lärt mig korrekt? Och det andra Ackordet jag listade borde därmed vara ett Major9'th då det är byggt på 1-3-5-7-9?

Om någon då skulle säga till mig " Outline the CM7'th and the CM9'th " tillexempel, är det då så simpel som att jag outlinar C-E-G-B för CM7 och C-E-G-B-D för CM9 och har då spelat de ackorden? Och detsamma gällande för alla andra övriga ackord som existerar? Sedan så har jag inte kommit så jätte långt ännu och har inga vidare kunskaper inom Ackordanalys ( blir det på Svenska va? ) så det kanske klarnar lite när man förstår hur allt hänger ihop istället för biten av biten satt säga. Men bara för att förstå hur jag ska spela det som står till en början.

Sedan så finns det ju tillexempel andra Ackord som låter väldigt bra som jag inte vet hur jag ska namnge eller äns hittat information av, förutom greppbrädans och ljudes ljuva hjälp. Bland dessa ackord som är väldigt oklara hör tillexempel till :

- Rot-p4-Oktav från Major skalan
- Rot-p5-Oktav från Major skalan
- 2-p5-Oktav från Major skalan
- 2-p5-b7 från Major skalan ( Då 'b7' är Dominant 7'a ellerhur? )

Jag vet inte hur jag ska benämna dessa och har häller inte hittat någon information om dessa efter maniskt sökande på internet. Det ända jag vet är att dessa låter förjäkla bra beroende på sammanhang men det vore ju lite kul att kunna förklara vad man spelar till de man jammar med och så. Roten och Oktaven är ju samma Ton, slår man på en perfekt5'a på det borde det ju bli ett kvint ackord då det är 3toner spelade i följd eller samtidigt? Om inte, hur benämner jag dessa ackord isådana fall på korrekt teoretiskt vis?

Musik Teori är väldigt överväldigande och överlag knepigt att studera på frihand så ni får ursäkta ifall min fina Wall of Text kan anses såkallat " Puckad " eller " To obvious " men detta är inte alltid så lätt att få grepp om, specielt inte med tanke på hur stort ämnet egentligen är. Så jag skulle uppskatta en förklaring kring detta enormt då det är en punkt som har plågat mig väl länge nu.

Tillsvidare så får ni läsare ha det kung och tack för att ni läste igenom texten och för eventuell hjälp! Mvh / Nathanael
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det är lite svårt att förstå vad du egentligen menar. Det låter som du har hittat användbara begrepp, som iofs skiljer sig lite från, det som är praxis. Du blandar lite amerikanska och svenska begrepp så det blir lite rörigt för mig...

Det skulle vara intressant att veta ditt syfte med att kunna det teoretiska. Vill du spela jazz?


Jag brukar iaf till att börja med att bygga treklanger. Har du ett piano kan du spela samma toner och få överblick hur tonerna hänger ihop. Vilka ackord som ingår i C-durskalan kan vara idé att börja med. När du har koll på det kan du fortsätta med fyrklanger.

Treklanger i C-dur: C, Dm, Em, F, G, Am, Bm-5.
Fyrklanger i C-dur: Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G7, Am7, Bm7-5.

Vill du sedan ytterligare gå vidare, ja då bygger du femklanger: Cmaj9, Dm9, Em9, Fmaj9, G-9 (eller +9), Am9, Bm-9-5.

Ska du spela rock? Då kan du släppa teorin lite.. Kan vara bra att ha lite koll på dur eller moll dock.

Kanske inte så mycket svar på dina funderingar men det är iaf hur jag skulle börja.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Du har blandat ihop skaltoner och tab-siffror.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sen har du även blandat ihop dur och moll.

CM7 = C minor 7 = C-Eb-G-Bb

etc
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

dereborn skrev:Sen har du även blandat ihop dur och moll.

CM7 = C minor 7 = C-Eb-G-Bb

etc
Yep! Läste inte så noga, men det kan nog vara bra att få ordning på begreppen. Står det C9 är det ett dominantackord; tonerna c, e, g, bess, d. Skulle det stå Cm9 är det ett mollackord; tonerna c, ess, g, bess, d. Ska det vara ett maj-7 ackord med nia skrivs det Cmaj9; c, e, g, b, d.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

dereborn skrev:Sen har du även blandat ihop dur och moll.

CM7 = C minor 7 = C-Eb-G-Bb

etc
Fast i amerikansk litteratur kan det vara CM7 = C major 7 och Cm7 = C minor 7. De skiljer på stort och litet m. T ex i Real Books...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Och sen håller jag med, och utvecklar, ovanstående.

Ska du lära dig ackord, lär dig skalorna först och tonernas namn. Då blir det lättare att prata ackord.


Blir lite rörigt att blanda amerikanskt teorispråk/jazzteori med klassisk harmonilära...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Cosmodude
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 15:11

Inlägg av Cosmodude »

Ånej, ursäkta att jag har varit missledande och otydlig. Jag i min värld trodde att Musikteorin på Engleska var Precis samma sak på svenska fast med "översatta" benämningar! Om så, som uppenbareligen är fallet, så ber jag om ursäkt för det grundläggande misstaget! :oops:

Ja asså jag är väldigt inne på Improv - Jazz och Jazz/Blues överlag är de stilar som faller mig mäst i smak satt säga, jag gillar det där " On the go " spelandet för jag gillar pressen som uppstår när man måste ta ( Vilket för mig blir ) risker inom hur du spelar och förmodligen lyckas med det. Sedan är ju jag inte så värst rutinerad på det viset men det är förmodligen Jazz som jag kommer hålla mig till då såvitt som jag har förstått och lystnat så är tyglarna rätt så fria inom stilen om man säger så. ( Sedan för att tidig Jazz slår nästan allt på fingrarna enligt mig :) )

Jag kan Dur och Moll skalorna utöver hela greppbrädan på basen redan och är Relativt flytande i klättrandet mellan oktaverna. Såvitt som jag har förstått vad en Tre-Klang är så är det ett ackord som bygger på Tre toner, som tillexempel C-E-G skulle vara ett C-Dur ackord då? Och C-Eb-G skulle då vara ett C-Moll ackord? ( Vilket på Engelska då skulle bli " Triad-Chord " ? )

Sedan så måste jag ha missuppfattat hur man skriver ackorden. Då jag trodde att "M" representerade Moll och "m" representerade Dur. Då blir Cmaj7 = Dur och Cm7 = Moll om det ska vara korrekt? Då borde det bli, såvitt som jag har lärt mig, plussa på intervaller för att skapa ett mer avancerat ackord.

Så om jag börjar med att skapa en E-Moll Treklang ( Om det heter så ). Så har jag då Tonerna E-G-B och har då ett E-Moll ackord ( För att 3'e intervallen är reducerad ett Halvt Tonsteg ). För att sedan bygga ett Em7 så tar jag tonerna E-G-B-D och har ett Em7 ( Då den 7'e intervallen som läggs till blir reducerad ett halvt tonsteg till ett 7b = Dominant 7'a? ) För att sedan göra mitt Em7 till ett Em9 så tar jag tonerna E-G-B-D-Gb ( Vilket då innebar att enkelt nog lägger på den 9'e intervallen? ) och har på såvis skapat ett korrekt Em9.

Om jag har förtsått era kommentarer rätt nu. Så är skillnaden mellan säg ett F7 och ett Fmaj7 den att den 7'e intervallen som man lägger på Treklangen är reducerad ett halvt tonsteg vilket gör det till en Dominant-7'a. Då ett dominant ackord är byggt på intervallerna 1-3-5-7b, ett Dur ackord är byggt på 1-3-5-7 och ett Moll ackord på 1-3b-5-7b ( Alltså ett dominant ackord med 3'e intervallen reducerad ett halvt tonsteg, eller hur man vill se på det ). Om man ska lägga på en den 9 intervallen på något av dessa Fyr-klanger, och skapa en Fem-Klang, så läggs den 9'e intervallen på i dess "Neutrala läge" ( Altså varken förhöjd eller sänkt ) och skapar då en 5-Klang baserad på vilken 4-klang du utgick ifrån.

Jag måste anta att den 5-klangen som Funkys**t nämner, Bm-9-5 är byggt på tonerna Bb-Db-E ( Sänkt 5'a )-Ab ( Dominant-7) och B ( Vilket blir en Sänkt 9'a ). Altstå intervallerna 1-3b-5b-7b-9b. Då jag antar att " -5 " eller " -9 " innebär att dessa intervaller är sänkta.

Shit grabbar jag är ledsen om det vart lite mycket text nu, men jag vill bara begripa hur det ligger till, specielt när jag har lärt mig allt på engelska men bor i Sverige :roll: Men jag tycker ni gav väldigt bra förklaringar och ni ska ha ett stort tack som tar er tiden att hjälpa en bortsprungen pojkvasker som jag. Det uppskattas enormt!! ( Ps : Jag begriper till fullo ifall ni inte pallar mer satt säga hahaha :wink: )
Användarvisningsbild
Cosmodude
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 15:11

Inlägg av Cosmodude »

För övrigt så bli det förmodligen lättare att se sammanhanget när man har ett Keyboard/Piano framför sig som många säger då du har alla toner lagda som en duk framför dig, ska se om det finns någon gammal rackare att gräva fram!
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re:

Inlägg av MagnusP »

Cosmodude skrev:Ånej, ursäkta att jag har varit missledande och otydlig. Jag i min värld trodde att Musikteorin på Engleska var Precis samma sak på svenska fast med "översatta" benämningar! Om så, som uppenbareligen är fallet, så ber jag om ursäkt för det grundläggande misstaget! :oops:

Ja asså jag är väldigt inne på Improv - Jazz och Jazz/Blues överlag är de stilar som faller mig mäst i smak satt säga, jag gillar det där " On the go " spelandet för jag gillar pressen som uppstår när man måste ta ( Vilket för mig blir ) risker inom hur du spelar och förmodligen lyckas med det. Sedan är ju jag inte så värst rutinerad på det viset men det är förmodligen Jazz som jag kommer hålla mig till då såvitt som jag har förstått och lystnat så är tyglarna rätt så fria inom stilen om man säger så. ( Sedan för att tidig Jazz slår nästan allt på fingrarna enligt mig :) )
:)
Cosmodude skrev: Jag kan Dur och Moll skalorna utöver hela greppbrädan på basen redan och är Relativt flytande i klättrandet mellan oktaverna. Såvitt som jag har förstått vad en Tre-Klang är så är det ett ackord som bygger på Tre toner, som tillexempel C-E-G skulle vara ett C-Dur ackord då? Och C-Eb-G skulle då vara ett C-Moll ackord? ( Vilket på Engelska då skulle bli " Triad-Chord " ? )
Ja. Intervallet C-E är en stor ters, intervallet C-Eb är en liten ters och det är detta som avgör om det är dur eller moll.
Cosmodude skrev: Sedan så måste jag ha missuppfattat hur man skriver ackorden. Då jag trodde att "M" representerade Moll och "m" representerade Dur. Då blir Cmaj7 = Dur och Cm7 = Moll om det ska vara korrekt? Då borde det bli, såvitt som jag har lärt mig, plussa på intervaller för att skapa ett mer avancerat ackord.
Nej. maj7 betyder en stor septima (C-B) medan 7 betyder en liten septima (C-Bb). Varför det inte skrivs min7 vet jag faktiskt inte.
Cmaj7 är en fyrklang som består av C-E-G-B. Cmmaj7 består av C-Eb-G-B
Cm7 är en fyrklang där ett C-moll fått en liten septima, alltså C-Eb-G-Bb. Samma tomer som ingår i ett Eb6 ackord för övrigt (Eb-G-Bb-C)
Cosmodude skrev: Så om jag börjar med att skapa en E-Moll Treklang ( Om det heter så ). Så har jag då Tonerna E-G-B och har då ett E-Moll ackord ( För att 3'e intervallen är reducerad ett Halvt Tonsteg ).
Ja, det är en LITEN ters, som man säger.
Cosmodude skrev: För att sedan bygga ett Em7 så tar jag tonerna E-G-B-D och har ett Em7 ( Då den 7'e intervallen som läggs till blir reducerad ett halvt tonsteg till ett 7b = Dominant 7'a? )
Japp, du lägger till en LITEN septima. Skulle du lagt till en STOR septima, tonen Eb hade du haft ett Emmaj7-ackord
Cosmodude skrev: För att sedan göra mitt Em7 till ett Em9 så tar jag tonerna E-G-B-D-Gb ( Vilket då innebar att enkelt nog lägger på den 9'e intervallen? ) och har på såvis skapat ett korrekt Em9.
Korrekt igen. Ett non-ackord är en femklang.
Hade du BARA lagt på tonen D på toppen hade du haft ett Emadd9-ackord. Sting älskar sånt...(rätt snäll färgning)
Cosmodude skrev: Om jag har förtsått era kommentarer rätt nu. Så är skillnaden mellan säg ett F7 och ett Fmaj7 den att den 7'e intervallen
Japp, septiman är stor resp. liten i ditt exempel. Terser, sexter och septimor kan vara små eller stora. Sekunder, kvarter och kvinter är förskjutna.
Cosmodude skrev: som man lägger på Treklangen är reducerad ett halvt tonsteg vilket gör det till en Dominant-7'a. Då ett dominant ackord är byggt på intervallerna 1-3-5-7b, ett Dur ackord är byggt på 1-3-5-7 och ett Moll ackord på 1-3b-5-7b ( Alltså ett dominant ackord med 3'e intervallen reducerad ett halvt tonsteg, eller hur man vill se på det ). Om man ska lägga på en den 9 intervallen på något av dessa Fyr-klanger, och skapa en Fem-Klang, så läggs den 9'e intervallen på i dess "Neutrala läge" ( Altså varken förhöjd eller sänkt ) och skapar då en 5-Klang baserad på vilken 4-klang du utgick ifrån.
Njae, begrepp som dominant, subdominant m.m. är hur hela ackord förhåller sig till varandra. Om man tänker sig en låt i C-dur så är ackordet G-dur dominantackord, det utgår från kvinten till C. G7 är också dominant, den är faktiskt starkare. Avslutar men en snutte i C-dur med ett G7 så skriker det i hela kroppen med att få dra till med ett nådaskottsackord C-dur (tänk på en bluestolva!!). F-dur är subdominantackord.

I C-moll har man Fm som subdominant och både Gm och G som dominantackord.
Cosmodude skrev: Jag måste anta att den 5-klangen som Funkys**t nämner, Bm-9-5 är byggt på tonerna Bb-Db-E ( Sänkt 5'a )-Ab ( Dominant-7) och B ( Vilket blir en Sänkt 9'a ). Altstå intervallerna 1-3b-5b-7b-9b. Då jag antar att " -5 " eller " -9 " innebär att dessa intervaller är sänkta.
Japp. Försänkta kvinter är elaka saker. Intervallet Bb-E (försänkt kvint) kallas ibland "djävulens intervall" för det är så svårsjunget i körer! Rätt använt är det effektfullt. I t.ex. C-durskalan finns dock intervallet B-F, och F är ju en försänkt kvint till B, eller hur?
I C-dur kan man plocka ut ackordet B-D-F som ju egentligen är ett Bm-5, eller Bdim som man brukar skriva.
Cosmodude skrev: Shit grabbar jag är ledsen om det vart lite mycket text nu, men jag vill bara begripa hur det ligger till, specielt när jag har lärt mig allt på engelska men bor i Sverige :roll: Men jag tycker ni gav väldigt bra förklaringar och ni ska ha ett stort tack som tar er tiden att hjälpa en bortsprungen pojkvasker som jag. Det uppskattas enormt!! ( Ps : Jag begriper till fullo ifall ni inte pallar mer satt säga hahaha :wink: )
Keyboard är underskattat. Jag är inget bra på att spela piano, kan hafsa mig fram, men det är ett UTMÄRKT instrument om man vill lära sig musikteori.


Snabbis:

Treklanger:
C-dur: C-E-G
Csus4: C-F-G (vanlig rockräka, tänk introt på Deep Purples "Woman from Tokyo"). Saknar ters!
Csus2: C-D-G (Keith Emerson älskar dessa...). Saknar ters!
Cm: C-Eb-G
Cdim (Cm-5, Cm5b, C-): C-Eb-Gb. Saknar ren kvint!
Caug (C+5, C5#, C+): C-E-G#. Saknar ren kvint!

Fyrklanger:
C7: C-E-G-Bb
Cm7: C-Eb-G-Bb
Cmaj7: C-E-G-B
Cmmaj7: C-Eb-G-B
C7-5 (C7b5, C7-): C-E-Gb-Bb. Saknar ren kvint!
C7+5 (C7#5, C7aug): C-E-Ab-Bb. Saknar ren kvint!
Cadd9: C-E-G-D. Väldigt "snäll" färgning
Cdim7 (Cm7-5, Cm7-, Cm7b5): C-Eb-Gb-Bb. Saknar ren kvint!
Cm7+5: C-Eb-Ab-Bb. Saknar ren kvint!
Csus7: C-F-G-Bb. Saknar ters!
C6: C-E-G-A. Väldigt "snäll" färgning, nästan fjollig faktiskt.
Cm6: C-Eb-G-A.

Femklanger:
C9: C-E-G-Bb-D
C7#9: C-E-G-Bb-Eb (E7#9 är en typisk Hendrix-grej, tänk Purple Haze här!)
etc.

Sexklanger
C11: C-E-G-Bb-D-F

Sjuklanger:
C13: C-E-G-Bb-D-F-A
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re:

Inlägg av MagnusP »

Cosmodude skrev:För övrigt så bli det förmodligen lättare att se sammanhanget när man har ett Keyboard/Piano framför sig som många säger då du har alla toner lagda som en duk framför dig, ska se om det finns någon gammal rackare att gräva fram!
Du kan få ett om du kommer och hämtar (Linköping). Behöver stämmas
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re:

Inlägg av enor »

Cosmodude skrev:Så om jag börjar med att skapa en E-Moll Treklang ( Om det heter så ). Så har jag då Tonerna E-G-B och har då ett E-Moll ackord ( För att 3'e intervallen är reducerad ett Halvt Tonsteg ). För att sedan bygga ett Em7 så tar jag tonerna E-G-B-D och har ett Em7 ( Då den 7'e intervallen som läggs till blir reducerad ett halvt tonsteg till ett 7b = Dominant 7'a? ) För att sedan göra mitt Em7 till ett Em9 så tar jag tonerna E-G-B-D-Gb ( Vilket då innebar att enkelt nog lägger på den 9'e intervallen? ) och har på såvis skapat ett korrekt Em9.

Close, but no cigar!

Tonerna C-D-E-F-G-A-H(B) kallas stamtoner. När du "räknar dina siffror" och bygger ackord ska du, för att vara korrekt, räkna bokstäverna i ordning. Ett fullständigt Em9 innehåller mycket riktigt 1-3-5-7-9. Då måste du räkna E-G-B-D-F# ... nionde steget från E är någon form av stamtonen F. Det är alltså inte korrekt att kalla den "Gb", även om klangen blir densamma... det är ett F# du spelar, inget annat.

--- om vi ska vara noga. och det ska vi. ----
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av MagnusP »

Är det så för b-tonarter också, alltså F,Bb,Eb,Ab,Db och Gb - dur?
Alltså, består ett Ebm9 av tonerna Eb, Gb, Bb, Db, F , medan ett Em9 (E är en korstonart) av E, G, B, D och F#?

Just det, jag har en fråga om ackordföljder, jag har glömt bort en sak. Om man spelar ett stycke i G-dur,
då brukar man ju kalla ett G-ackord för tonika (??), D-ackord för dominantackord och C för subdominantackord.
Parallelltonarten i moll blir Em.
Vad kallar man Em/Em7/Em7+5 ackorden i detta fall?
Vad kallar man Am/Am7/Am6-ackorden?
Bm/Bm+5?
F#dim?
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av MagnusP »

Ah, hittade det.
I C-dur

C = tonika
Am = tonikaparallell
G = dominant
Em = dominantparallell
F = subdominant
Dm = subdominantparallell
Bdim = ofullständig dominantseptima. Ofullständig eftersom Bdim = G7 utan grundtonen G...
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Sv: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av enor »

MagnusP skrev:Är det så för b-tonarter också, alltså F,Bb,Eb,Ab,Db och Gb - dur?
Alltså, består ett Ebm9 av tonerna Eb, Gb, Bb, Db, F , medan ett Em9 (E är en korstonart) av E, G, B, D och F#?
Helt rätt! Tumregeln är att man inte blandar kors och ben... alltså, eftersom Em är en korstonart (ett fast kors som höjer f till f#) så anges allt i den tonarten genom att man höjer vid behov, och undviker sänkningar.

Motsvarande för Ebm (6 fasta b-förtecken). Då jobbar man enbart med sänkningar så länge man är kvar i tonarten.

Ibland tvingas man pga detta att skriva svårlästa tonnamn som Fb eller E#, som man sällan är van att läsa i farten. Då är det högst mänskligt och snudd på tillåtet att stava om de tonerna till E resp F tycker jag; men det är inte korrekt egentligen ;)
Bas och Hammondorgel...
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av HirYoshima »

grundton-kvint, kanske en ters(3rd).. vad mer behöver man?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av MagnusP »

HirYoshima skrev:grundton-kvint, kanske en ters(3rd).. vad mer behöver man?
Jättemycket dist och dubbelstamp. :roll:
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av HirYoshima »

MagnusP skrev:
HirYoshima skrev:grundton-kvint, kanske en ters(3rd).. vad mer behöver man?
Jättemycket dist och dubbelstamp. :roll:
Såja, då var alla frågor i tråden avklarade.

Nej, men seriöst så är det bra att kunna sånt här, men att börja med arpeggios/arpeggion(?) och bli stensäker på att freestyla med dem kommer man vääldigt långt på tycker jag.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av enor »

Arpeggion? Varför?
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av HirYoshima »

enor skrev:Arpeggion? Varför?
jo, men när du säger det sådär så...

för att färga ackord och variera istället för att bara köra grundtoner tänker jag, men det kanske är fel.. jag tänker inte yngwie-ränna-upp-och-ner-för-skalor-och-arpeggion-hela-tiden.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av MagnusP »

Bra till sånt, ja :nickar: . Eller om du vill göra nåt basriff och wanscha runt på, sånt funkar även på metal. Såg Ministry för några år sedan, svinbra basist och trummis, körde powerblast + basriff. Slipknot hade också bra bas+trumkomp när jag såg dem.
Användarvisningsbild
Mr_Gul
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 14:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Sv: Funderingar/Frågor gällande Ackord

Inlägg av Mr_Gul »

enor skrev:Tumregeln är att man inte blandar kors och ben... alltså, eftersom Em är en korstonart (ett fast kors som höjer f till f#) så anges allt i den tonarten genom att man höjer vid behov, och undviker sänkningar.

Motsvarande för Ebm (6 fasta b-förtecken). Då jobbar man enbart med sänkningar så länge man är kvar i tonarten.

Ibland tvingas man pga detta att skriva svårlästa tonnamn som Fb eller E#, som man sällan är van att läsa i farten. Då är det högst mänskligt och snudd på tillåtet att stava om de tonerna till E resp F tycker jag; men det är inte korrekt egentligen ;)
Tumregel, men ändå en sanning med modifikation. Det är en regel som jag misstänker att lata musiklärare har försökt att instifta. Ett perfekt exempel på att regeln inte håller så som den är formulerad är tonarten Dm som har ett b-förtecken. Ett dominantseptimackord är extremt vanligt i molltonarter och i Dm skulle det vara ett A7 (som leder väldigt starkt tillbaka till Dm) men i ackordet A7 finns tonen C# (durtersen) som inte hör hemma i den vanliga Dm-tonarten/-skalan. Nu har vi plötsligt fått C# istället för C och således har vi den harmoniska mollskalan i D: D E F G A Bb C# D, där både b-förtecken och #-förtecken blandas. Hade vi följt tumregeln så hade vi fått Db och D men ingen C-variant, alltså: D E F G A Bb Db D. Det känns ju lite bakvänt att ha två olika grundtoner men ingen septim, eller hur? Jag brukar hellre förespråka en kombination av att det ska vara teoretiskt kopplat/korrekt med tillfälliga förtecken (som i exemplet, eftersom det då är lättare att förstå varför vissa toner är ändrade och vilka ackord/skalor de hör hemma i i förhållande till tonarten) och att det ska vara lättläst, vilket då t.ex. innebär att man vid uppåtgående rörelser använder sig av korsförtecken och vid nedåtgående rörelser använder sig av b-förtecken (eller i bägge fall återställningstecken, om det i slutändan innebär färre totala antal förtecken i takten = mer lättläst) vilket gör sig väldigt lämpat för notation av t.ex. kromatiska rörelser.
Woodo B7 Walnut (7-strängad), Washburn B-10 (bandlös), Samick (okänd modell)
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
Skriv svar