Låtar i udda taktarter?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.

Re: Låtar i udda taktarter?

Inläggav funkys**t » tis 17 jan 2017, 15:18

victorstoltz skrev:
Jag gillar när musiken anpassas efter fraseringen i och text och melodi. Påminner om Jojje Wadenius.

Jag hittar inte klippet just nu. Men jag tror att det är Jojje som kompar Astrid Lindgren när hon sjunger Idas Sommarvisa. DÄR fick musiken anpassas efter frasering och sväng. "Jag sjunger som jag vill, det är jag som skrivit den." :D

Hahaha! Fantastiskt!

Definitivt inte skickat från min iPhone med Tapatalk
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++

Inläggav Roger Hedin » fre 14 jul 2017, 22:57

Mulle Holmqvist, en gång gitarrlärare på Skurups Folkhögskola, har utvecklat "The Reference Rhythm Method", där man enkelt lär sig överlagra takter och rytmer. Det finns bok och DVD, appar till Padda och Ajfån m.m. Här är lite exempel...

Köp och börja öva! Det är löjligt smart... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"A good bassist determines the direction of any band."
- Ron Carter
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inläggav mikkejohansson » sön 16 jul 2017, 00:08

victorstoltz skrev:
Jag gillar när musiken anpassas efter fraseringen i och text och melodi. Påminner om Jojje Wadenius.

Jag hittar inte klippet just nu. Men jag tror att det är Jojje som kompar Astrid Lindgren när hon sjunger Idas Sommarvisa. DÄR fick musiken anpassas efter frasering och sväng. "Jag sjunger som jag vill, det är jag som skrivit den." :D

Janne Schaffer är det. Astrid ville aldrig ha de där pauserna i fraserna men Riedel lyckades visst övertyga henne. När hon sen fick chansen att sjunga själv gjorde hon som hon ville...

https://www.oppetarkiv.se/video/8762404/smultronstallet
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inläggav funkys**t » sön 16 jul 2017, 12:39

mikkejohansson skrev:
victorstoltz skrev:

Janne Schaffer är det. Astrid ville aldrig ha de där pauserna i fraserna men Riedel lyckades visst övertyga henne. När hon sen fick chansen att sjunga själv gjorde hon som hon ville...

https://www.oppetarkiv.se/video/8762404/smultronstallet

Helt underbart!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++

FöregåendeNästa

Återgå till Musikteori