Hjälp med vad ett akord heter

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av trikloretylen »

Sitter och skissar på en låt och vet ta mig tusan inte vad akordet heter
Iaf. Tonerna är d f# g d .
Dmaj nånting !?
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av engson »

Möjligen ett Gmaj (utan ters). Vad har du för baston?
Det är inte riktigt ett fullständigt ackord...
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 13:05
Ort: Skövde

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av bas_anton »

Svårt att säga utifrån hur du beskriver det. Har du D som baston? I så fall är det både sus (g) och dur (f#) i ackordet. Alternativt kan man tänka ett någon typ av gmaj utan ters med kvintbas.
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 13:05
Ort: Skövde

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av bas_anton »

Ojdå. Engson är lite snabbare på att musikteorin.... ;)
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av trikloretylen »

Bas tonen är d ! Akorden innan är en vandring upp .

A11. Em7/B. Cmaj9 sen det sista akordet jag inte har en susning vad det heter!
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av Aslan »

Isf skulle jag skriva D add11. Eller kanske Gmaj7/D.
Prova att lägga till tonen A (kvint i Ddur) resp B (ters i Gdur) och lyssna vad som känns mest rätt:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av trikloretylen »

Tack för all hjälp ! Det uppskattas ! Får köra med noter istället . Dom andra i bandet lär inte jubla precis :-)
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av mikkejohansson »

Det är läggningen på gitarr det där va? Alltså som ett c-ackord men upp två band?

Brukar kalla det Dadd4, för att få kvarten på liten sekund från tersen - det är ju den spänningen man gillar :)

I o f s ganska snyggt att lägga ackordet med tersen på topp och en S7 ner till kvarten med. Även om det känns mer som ett Gmaj då....
Fender - Pedaler - GK - TKS
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av trikloretylen »

Japp det stämmer det skriver det mesta på gitarr ! Och det är ett Dadd4 nästan men inte riktigt, fungerar iofs med ett Dmaj . men Som du säger det är spänningen jag vill åt ! :-)
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av gabrieldahl »

brukar tänka det som ett sus4ad10 (eller ad3). men add4 funkar ju lika bra.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av bootsy »

Jag skulle för enkelhetens skull kalla det ett add4.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av mikkejohansson »

gabrieldahl skrev:brukar tänka det som ett sus4ad10 (eller ad3). men add4 funkar ju lika bra.
Fast sus+add blir lite motsägelsefullt. Sus (=suspended) betyder ju att man "håller kvar" en ton, i detta fall kvarten, för att sen upplösa det till en annan (i de flesta fall tersen). Med add får man tänka vad ackordet är i grunden och vad det är man "lägger till".
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av gabrieldahl »

mikkejohansson skrev:
gabrieldahl skrev:brukar tänka det som ett sus4ad10 (eller ad3). men add4 funkar ju lika bra.
Fast sus+add blir lite motsägelsefullt. Sus (=suspended) betyder ju att man "håller kvar" en ton, i detta fall kvarten, för att sen upplösa det till en annan (i de flesta fall tersen). Med add får man tänka vad ackordet är i grunden och vad det är man "lägger till".
jo, brukar själv mest skriva sus4ad10 när jag tänker att tersen ligger i ett högre läge än sustonen, och att det bildas en majsjua mellan dem. det är just av denna anledning jag uppfattar klangen mer som ett sus med ters än med durackord med kvart. och att just både tersen och kvarten är med gör att jag känner att kalla det sus känns legitimt. jag uppfattar att när både kvarten och tersen finns med finns både upplösningen och spänningen kvar och därför ser jag nog det som mer av ett us än add4. men klart, hårdrar man det har du rätt i att ett sus har en mera fast funktion av att bara vara en klang och att add4 är mer korrekt.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Hjälp med vad ett akord heter

Inlägg av mikkejohansson »

gabrieldahl skrev:
mikkejohansson skrev:
gabrieldahl skrev:brukar tänka det som ett sus4ad10 (eller ad3). men add4 funkar ju lika bra.
Fast sus+add blir lite motsägelsefullt. Sus (=suspended) betyder ju att man "håller kvar" en ton, i detta fall kvarten, för att sen upplösa det till en annan (i de flesta fall tersen). Med add får man tänka vad ackordet är i grunden och vad det är man "lägger till".
jo, brukar själv mest skriva sus4ad10 när jag tänker att tersen ligger i ett högre läge än sustonen, och att det bildas en majsjua mellan dem. det är just av denna anledning jag uppfattar klangen mer som ett sus med ters än med durackord med kvart. och att just både tersen och kvarten är med gör att jag känner att kalla det sus känns legitimt. jag uppfattar att när både kvarten och tersen finns med finns både upplösningen och spänningen kvar och därför ser jag nog det som mer av ett us än add4. men klart, hårdrar man det har du rätt i att ett sus har en mera fast funktion av att bara vara en klang och att add4 är mer korrekt.


Hmmm....där sa du ju nåt i o f s: om tersen ligger högre än kvarten i ackordet. I det omvända fallet, att tersen inte ligger på liten sekund från kvarten utan på överstigande nia, hade jag skrivit add11 i stället för add4. Men som du beskriver det...tja, då kanske jag också skulle falla till föga för det "motsägelsefulla" susadd10.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar