Hjälp med vad ett akord heter
Postat: sön 06 jan 2013, 19:04
Sitter och skissar på en låt och vet ta mig tusan inte vad akordet heter
Iaf. Tonerna är d f# g d .
Dmaj nånting !?
Iaf. Tonerna är d f# g d .
Dmaj nånting !?
Sveriges forum och mötesplats för basister
https://pratabas.se/
Fast sus+add blir lite motsägelsefullt. Sus (=suspended) betyder ju att man "håller kvar" en ton, i detta fall kvarten, för att sen upplösa det till en annan (i de flesta fall tersen). Med add får man tänka vad ackordet är i grunden och vad det är man "lägger till".gabrieldahl skrev:brukar tänka det som ett sus4ad10 (eller ad3). men add4 funkar ju lika bra.
jo, brukar själv mest skriva sus4ad10 när jag tänker att tersen ligger i ett högre läge än sustonen, och att det bildas en majsjua mellan dem. det är just av denna anledning jag uppfattar klangen mer som ett sus med ters än med durackord med kvart. och att just både tersen och kvarten är med gör att jag känner att kalla det sus känns legitimt. jag uppfattar att när både kvarten och tersen finns med finns både upplösningen och spänningen kvar och därför ser jag nog det som mer av ett us än add4. men klart, hårdrar man det har du rätt i att ett sus har en mera fast funktion av att bara vara en klang och att add4 är mer korrekt.mikkejohansson skrev:Fast sus+add blir lite motsägelsefullt. Sus (=suspended) betyder ju att man "håller kvar" en ton, i detta fall kvarten, för att sen upplösa det till en annan (i de flesta fall tersen). Med add får man tänka vad ackordet är i grunden och vad det är man "lägger till".gabrieldahl skrev:brukar tänka det som ett sus4ad10 (eller ad3). men add4 funkar ju lika bra.
gabrieldahl skrev:jo, brukar själv mest skriva sus4ad10 när jag tänker att tersen ligger i ett högre läge än sustonen, och att det bildas en majsjua mellan dem. det är just av denna anledning jag uppfattar klangen mer som ett sus med ters än med durackord med kvart. och att just både tersen och kvarten är med gör att jag känner att kalla det sus känns legitimt. jag uppfattar att när både kvarten och tersen finns med finns både upplösningen och spänningen kvar och därför ser jag nog det som mer av ett us än add4. men klart, hårdrar man det har du rätt i att ett sus har en mera fast funktion av att bara vara en klang och att add4 är mer korrekt.mikkejohansson skrev:Fast sus+add blir lite motsägelsefullt. Sus (=suspended) betyder ju att man "håller kvar" en ton, i detta fall kvarten, för att sen upplösa det till en annan (i de flesta fall tersen). Med add får man tänka vad ackordet är i grunden och vad det är man "lägger till".gabrieldahl skrev:brukar tänka det som ett sus4ad10 (eller ad3). men add4 funkar ju lika bra.