Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sätt?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inläggav Bumsebrul » lör 20 apr 2013, 11:36

dereborn skrev:Lär dig lite grundläggande musikteori och notskrivning/läsning. Det är precis vad det här handlar om!
Inte tråkigt och onödigt, utan förenklande och utvecklande!

Mycket bra råd. Teori handlar om att underlätta förståelse och kommunikation. Ibland finns missförståndet att musikteori är onödig, är svårt att lära sig eller att det är snobberi. Se det istället som att lära sig skriva ned språk. Det kommer inte på något sätt att vara ett hinder för det talade språket, tvärtom.

För att försöka bidra med något konkret och direkt användbart till alla bra råd som hittills getts:

1) lär dig tonernas namn på basen. Börja med E-strängen upp t.o.m. 5 band, sedan A-strängen upp t.o.m. 7 band. Sedan kan du lära dig fler allteftersom. Träna tills du lärt dig tonerna flytande. Efter det kan du hitta varje ton åtminstone någonstans på basen!
2) Känn dig stolt!
3) När bandkompisarna kommer med en låt, be om att få ackorden (hela ackorden, som t.ex. Am G9 etc.) Använd till att börja med tonen som motsvarar ackordets namn. Om det står ett snestreck, t.ex. C/G använder du tonen som står efter strecket istället.
4) Utsmyckningar utöver grundtonen kan du börja göra på gehör, men ta det lugnt i början. Man kommer långt med få toner, fokusera på rytmen och ha roligt med tonerna du har!

Sedan kan du fortsätta lära dig mer teori, men där har du en start för att kunna kommunicera med andra. Lycka till!
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem

Inläggav bjelkeman » lör 20 apr 2013, 21:11

Bumsebrul skrev:1) lär dig tonernas namn på basen. Börja med E-strängen upp t.o.m. 5 band, sedan A-strängen upp t.o.m. 7 band. Sedan kan du lära dig fler allteftersom. Träna tills du lärt dig tonerna flytande. Efter det kan du hitta varje ton åtminstone någonstans på basen!

När jag startade och spela bas igen så hade jag totalt glömt vad noternas namn var på basen. Sen hittade jag en iPad app som gör det sketalätt att lära sig det igen. Den kan mycket mer än så, som att lära en noter, men noternas namn och placering var precis vad jag letade efter. Endast 15 kr eller något, Fret Tester, heter appen.

image.jpg
image.jpg (143.26 KiB) Visad 2005 gånger
Ibanez (ett dussin) & Warwick, Darkglass, TKS. Mina besök hos Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++

Inläggav r0ddan » lör 20 apr 2013, 21:53

Gillade ditt nick, nu måste jag hitta nånn gammal stone roses vinyl...
r0ddan
Medlem+

Inläggav r0ddan » lör 20 apr 2013, 21:59

Och en fråga: ska någon annan läsa det du vill lira på låtarna?
Tänker såhär, om det bara är för egen skull så hade jag spelat in det på ngt sätt.
r0ddan
Medlem+

Inläggav MartyWilson » ons 30 jul 2014, 15:46

Lär dig lite grundläggande musikteori, som de vanligaste ackorden och tonarterna.
C-dur är enklast att börja med. Lär dig vilka ackord som ingår i C-dur, och så om kvintcirkeln och pararelltonarter.

Med kvintcirkeln så "flyttar" man en tonart en kvint upp. Man lär sig mönstret tonarterna är harmoniserade, så kan man använda sig av olika tonarter och blir inte låst till en. Flyttar man C-dur en kvint högre blir det G-dur.

Pararelltonarter är tonarter med samma toner och ackord, fast i en annan ordning. Varje durtonart har sin pararella tonart i moll. C-dur har sin pararell i A-moll, G-dur har sin pararell i E-moll osv.
MartyWilson
Medlem

Återgå till Musikteori