Första steget i att skapa en låt?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Iwannabeadored
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 22:09

Första steget i att skapa en låt?

Inlägg av Iwannabeadored »

Hur brukar ni gå tillväga vid skapandet av en låt? Är det oftast sångaren och gitarristen som bygger upp grunden, är det sångaren och basisten? Munspelsmusikern och basisten och att resterande sedan hoppar in? Tycker ni detta spelar någon roll? Utveckla

Lyssnar ni till vem som kommer på de bästa slingorna och sedan bygger därifrån oavsett vilket instrument personen spelar möjligen?

Ja, skriv hur ni brukar bygga upp era låtar samt vilken typ av musik ni spelar.

Mvh
Användarvisningsbild
hedling
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 00:22
Ort: norrköping

Re: Första steget i att skapa en låt?

Inlägg av hedling »

Vi spelar metal och det brukar bara komma nån låt. Trummisen lägger en takt, ja eller gitarristen kommer på ett riff sen ändras det och byts ut toner o takter lite hej vilt tills vi alla tycker att det är bra. Ofta händer det att antingen jag eller gitarristen kommer på nåt kul riff hemma sen blir det samma visa!

Ofta går det rätt snabbt att komma överens men det händer att vi vill ha olika takter till olika melodier och då krävs det lite övertalning!
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Första steget i att skapa en låt?

Inlägg av fieldflower »

För egen del brukar det börja med ett riff eller en ackordsföljd på nåt instrument.
Spelar in det och jammar till på andra instrument tills det känns bra och spelar in ett efter ett.
Jag har svårt att hitta på texter så det är i stort sett det sista som händer (åtminstone bli det aldrig text först för mig.)

Tillsammans med andra blir det ungefär på samma sätt - nån kommer på nåt riff och sen jammar övriga ihop nåt.

Men det finns nog lika många metoder som det finns låtskrivare...
Medlem i PB50+
Skriv svar