Kvintcirkel

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Kvintcirkel

Inlägg av JOhan164 »

Om jag för säga vad jag tycker så..
Oavsett ifall man är sjukt duktig på gehör eller på musikteori (eller blandat) så tycker jag att man blir en "bra" musiker genom att förstå sina egna brister och talanger oavsett gehör eller teori. Jag personligen tycker att en bra musiker är någon som inte försöker sätta sig på andra utan mer lyfter medspelande parter på dem områden som denna person är bättre på. Och som dessutom gärna lär sig av andra människor som är bättre på vissa områden. Dessutom är det viktigaste att man har kul oavsett nivå!

Detta spårade ut lite då huvudämnet va frågor om kvintcirkeln :P Ingen annan som har fårgor om kvitncirkeln som kan dra diskussionen framåt? :)
SimpoLImpo
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 20 dec 2011, 18:54

Re: Kvintcirkel

Inlägg av SimpoLImpo »

Det är väll lite som matlagning, när man kan kryddorna och måtten så kan man laga rätten igen om man tyckte den va god, annars vet man vad man ska skita i. Ja tycker det är grymt kul och utmanande och jag skulle ha redigt svårt att spela t.ex jazz utan teorikunskap, inte för att jag är världsabäst på teori eller jazz. Men teorin för mig gör så att jag kan fatta lite inom "varje" (med viss överdrift) genre utan att ha spelat den genren särskilt mkt. Det är skönt o veta att man kan lägga Dd i t.ex Dm7 G7 Cmaj7, istället då lägga Dm7 Db Cmaj7. Samt veta vart man kan ligga på t.ex dominanten genom hela kadensen istället för att krydda låtarna med någonting annat än "bara skalor". Sen är de sakerna säkert sånt man lär sig av erfarenhet och jag säger inte att "mitt" sätt är rätt sätt, men det funkar ju också. Sen så kan man ju rent teoretiskt se sambandet och veta i förväg vilka toner man kommer kunna använda sig av utan att det låter "falskt". Det är väll bra o veta om man får en jazzstandard som man aldrig spelat förut, slängd framför sig och tillsagd att spela.
Delar bara lite tankar och tar som jag sagt ett antal ggr gärna rättning när jag gjort/sagt fel.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Kvintcirkel

Inlägg av basmartin »

Sådant här kan man använda kvintcirkeln till http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 94#t=1485s" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Kvintcirkel

Inlägg av funkys**t »

basmartin skrev:Sådant här kan man använda kvintcirkeln till http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 94#t=1485s" onclick="window.open(this.href);return false;
:D Har bara sett början men vilket bra intro.

Men då handlar det om tolvtonsteknik. Det är ju nåt helt annat.

Kommer det kvintcirkel senare? Jag orkade inte kolla hela med ettåringen klättrandes i ansiktet... :D
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Kvintcirkel

Inlägg av basmartin »

funkys**t skrev:
basmartin skrev:Sådant här kan man använda kvintcirkeln till http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 94#t=1485s" onclick="window.open(this.href);return false;
:D Har bara sett början men vilket bra intro.

Men då handlar det om tolvtonsteknik. Det är ju nåt helt annat.

Kommer det kvintcirkel senare? Jag orkade inte kolla hela med ettåringen klättrandes i ansiktet... :D
Japp, jag försökte länka så att videon börjar strax innan det jag vill att ni ska se. Det är ju inte en kvintcirkel egentligen, utan tonerna i cirkeln är ordnade kromatiskt, men skitsamma; det här hur det används som är det viktigaste. Hur man kan strukturera och ordna tonerna på andra sätt än att sitta med basen och gissa. :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Kvintcirkel

Inlägg av funkys**t »

basmartin skrev:
funkys**t skrev:
basmartin skrev:Sådant här kan man använda kvintcirkeln till http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 94#t=1485s" onclick="window.open(this.href);return false;
:D Har bara sett början men vilket bra intro.

Men då handlar det om tolvtonsteknik. Det är ju nåt helt annat.

Kommer det kvintcirkel senare? Jag orkade inte kolla hela med ettåringen klättrandes i ansiktet... :D
Japp, jag försökte länka så att videon börjar strax innan det jag vill att ni ska se. Det är ju inte en kvintcirkel egentligen, utan tonerna i cirkeln är ordnade kromatiskt, men skitsamma; det här hur det används som är det viktigaste. Hur man kan strukturera och ordna tonerna på andra sätt än att sitta med basen och gissa. :)
Precis! Det bästa med när man kommit på logiken med kvintcirkel är att man har mycket lättare att transponera. Visserligen en hel del annan musikteori också men det är iaf hur det har påverkat mig.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: Kvintcirkel

Inlägg av MagnusP »

inber skrev:Kvintcirkeln har jag aldrig förstått poängen med, dvs den praktiska användningen. De flesta basister kan ju, utifrån en ton på halsen, spela en durskala eller en mollskala och säkert kan många med mig transponera i huvudet till vilken tonart som helst utan att knappt veta vilken tonart som spelas.

Varför ska man gå omvägen att först via ett verktyg, i praktiken en algoritm, ta reda på vilka toner som ingår i skalan och sen försöka spela dem?

Hm.

Vore roligt att få en förklaring. Jag har alltid misstänkt att det är ett hjälpmedel för folk som inte är speciellt musikaliska, eller spelar instrument med annan och mer krävande logik, typ piano.
Du måste veta antalet #- och b-förtecken den dagen nån slänger upp ett notpapper i fejan på dig och säger "spela det här".

Står det två b-förtecken så ska du veta att det är en låt i Bb-dur/G-moll (finns ingen annan tonart som har två b-förtecken). Instrument med kromatisk greppbräda, där är det ju bara att "flytta sig linjärt" om du har skalorna i fingrarna och ryggmärgen, men på ett piano måste du veta att alla B (vit) blir Bb (svart) och E (vit) blir Eb(svart).
(Ok färgningar med f.f.a. försänkta kvinter, E i detta fall, kan tillkomma så det är inte riktigt sant, men i princip)

Antalet korsförtecken ökar med exakt ett för varje kvint du flyttar tonarten uppåt (kvintcirkel) från C-dur/A-moll
Antalet b-förtecken ökar för varje kvart du flyttar tonarten uppåt från C-dur (kvartscirkel) från C-dur/A-moll
Max 6 # eller b.
nissew
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 20:01
Ort: Haparanda

Re: Kvintcirkel

Inlägg av nissew »

Ett annat bra användnings område för kvintcirkeln är väl också att vet enkelt Tonikan, dominanten och subdominanten.

te.x C - G - F, simpel bluestolva med T - D - sD

Även:

Dominantens dominant (D7, kan ha fel på förkortningen)
Mollparalleller

Hoppas jag inte nu är helt ute och cyklar eftersom det var ett tag sen jag läste om det här :)
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Kvintcirkel

Inlägg av Fluktbas »

inber skrev:
basmartin skrev:
inber skrev:
Aslan skrev:Även om man bara spelar bas och inte läser noter, kan det vara bra att veta vilka toner som finns i skalan och inte bara mönstret. Spelar man t ex solo eller walking tycker jag att det är ett måste att veta hur ackorden hänger ihop.
Mild protest: man hör ju vilka toner som är fel. Jag spelar gitarr också och ser lik förbaskat inget värde i en formel som berättar för mig det jag redan hör. Fast vi rena gehörsspelare är kanske underliga typer? Jag märker att gitarristen i bandet ibland har ett helvete att transponera låtar i huvudet. Jag trodde länge att alla musikanter kunde sånt helt automatiskt, eftersom jag själv aldrig sett det som ens svårt.
Alla som spelar är inte som du. Vissa som är sämre på att se mönster, har sämre gehör men ändå tycker det är jäkligt kul att spela, kan ha nytta av olika förklaringsmodeller. Men som sagt, läser man inte noter eller har behov av att diskutera musik på en abstrakt nivå, så är det rätt meningslöst att lära sig musikteori. I synnerhet om man har nöjt sig med den nivån man befinner sig på.
Jag vet att jag har urbra gehör, men det här är inte ett illa dolt försök att skryta med det eller framhäva mig själv. Eftersom jag inte vigt mina senaste 30 år åt musiken så är jag en duktig, men långt ifrån professionell, musikant. Man kommer bara en viss bit med talang, som bekant, så en stor del av forumet är säkert både duktigare och mer erfarna basister än jag. Och huvudsaken är ändå att man har roligt. Och det tror jag att vi alla som hänger här har, var och en på sitt sätt.

Vad jag är seriöst intresserad av är om det finns andra som har urbra musiköra men ändå tycker att de haft en massa nytta av teorin. Jag får alltid en känsla av att teori-förespråkarna inte är så... eh, musikaliska själva, utan lutar sig mot teorin för att upphäva det som deras gehör inte klarar.

(Fördoms-varningslampan blinkar intensivt, men ingen har lyckats ta det ur mig än... :wink:)

Säkert är jag kraftigt färgad av att min första tonårsförälskelse och kärlek här i världen var skitbra på vad som var dominant, subdominant och allt vad det heter, men det var jag - inte hon - som visste direkt vilka ackord som passade till låten...
Det stämmer på mig i alla fall. Det är bra att ha något teoretiskt att luta mig mot, och en sorts referensram att hänga upp det jag försöker höra på. Där det brister i talang och gehör får jag ta lite hjälp av annat.

Det finns mycket att lära som man inte behöver för att klara sig och vara lycklig i livet. Jag känner inget som helst behov av att kunna stenografera trots att jag antecknar en del i jobbet. Inte heller att lära mig sladda runt på en racerbana. Inte att lära mig någon snygg och effektiv crawl. Laga gourmetmiddag till trettio personer.

Klart att man som musiker kan klara sig utan större teoretiska kunskaper. Det gjorde säkert Muddy Waters, och om man gör det beror säkert på vad det är man är ute efter. Sen kanske Muddy Waters kanske skulle ha gjort riktigt spännande musik om han kunde det.
Fast det är klart. Kanske han kunde ändå.

Hursomhelst så kan det nog knappast vara fel att kunna något. Om man tar Bach hade det inte blivit mycket komponerat utan kvintcirkeln. Och om du skulle försöka dig på något liknande det här, (för att ta en lite ovanlig version),
http://www.youtube.com/watch?v=UYoadikm1sI" onclick="window.open(this.href);return false;
tror jag att det är en förutsättning.
Topsymusic
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 28 dec 2013, 14:58

Re: Kvintcirkel

Inlägg av Topsymusic »

Är inte grym på musikteori men finns det nån kunskap som är tung att bära? Jag försöker läsa massa jazzböcker just nu för att få grepp om alla olika skalor, 2-5-1 osv och då känns kvintcirkel som ett redskap. Ju fler redskap ju bättre tänker jag..??
Fender, Squier HPD, Aria, Yamaha, Nord, Korg, TE, GK, Blackline etc - allt varumärken på mina instrument..;-)

Allt som låter bra är bra är mitt motto - oavsett vad det kostar.
Användarvisningsbild
dbAce
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 01 jan 2014, 20:07

Re: Kvintcirkel

Inlägg av dbAce »

En bra sak med kvintcirkeln är att om C är rakt upp (kl12) så har du 4:ackordet (subdominanten) till vänster (F) och 5:ackordet (dominanten) till höger (G). Om man "vrider" cirkeln runt så ex Ab står kl12 så vet du direkt vilket ackord som är subdominant och dominant.
Eller ta dig via mellandominanter från en modulation tillbaks till tonikan. C=Tonika. Gå då moturs från exempelvis Ab, slutligen hamnar du på T igen. Sedan om just det här exemplet låter så snyggt vet jag inte, det är en smaksak men det funkar!


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Kvintcirkel

Inlägg av Fredde79 »

Hittade en rätt skojig videolektion i ämnet:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fqGKVjPnHlY[/youtube]
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Magnus_63
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:23

Re: Kvintcirkel

Inlägg av Magnus_63 »

Aslan skrev:Även om man bara spelar bas och inte läser noter, kan det vara bra att veta vilka toner som finns i skalan och inte bara mönstret. Spelar man t ex solo eller walking tycker jag att det är ett måste att veta hur ackorden hänger ihop.
App app app. Ska man göra en modulering ("snyggt tonartsbyte") från t.ex. C-dur till F-dur så kan man ju göra det gradvis via ett C7-ackord, och i ett sådant ackord ingår tonen Bb (C:ets lilla septima), som INTE ingår i C-dur skala, men som däremot gör det i F-durs skala (Bb är kvarten till F). Där räcker det inte att "veta vilka toner som ingår i skalan". Fs kvint är C.

Ett exempel till är om man går från C-dur till D-dur, över ett A7-ackord (inte Am7). I A7 ingår tonen C# och den finns inte i C-durskalan (C# är en förminskad sekund till C), men tonen ingår som stor septima i D-dur skala. Som bonus får man C# som en genomgångston mellan C och D i basen också...
C's kvints kvint är D

Ytterligare ett exempel: Om man spelar en låt i A-moll så kan man med gott samvete använda ett E-dur som dominantackord. Em funkar också, men duret är "starkare". Man kan till och med trycka på med ett E7, eller rentutav ett E9 eller E11 för understryka det. Eftersom det inte är en molltreklang så finns det ett G# med i ackordet och det ingår egentligen inte i a-moll skala (fast det gör det ändå, googla harmonisk och melodisk mollskala).

Etc etc etc.

Kvintcirkeln är jättebra när man skriver låtar och tröttnat på vanliga "invanda" ackordföljder.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Kvintcirkel

Inlägg av mikkejohansson »

EDIT:

Tog bort kommentar som lät lite magsur, ber om ursäkt.


Men sammanfattat:

Tror det är vanligare med b9 eller #9 än ren 9 som dominantfärgning i moll.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar