Schema/rutin elbas

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
von_lidl
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 14:06

Schema/rutin elbas

Inlägg av von_lidl »

Hallå hallå,

Har spelat bas i ungefär två veckor nu och jag har lite svårt med att komma på just vad man ska träna på. Har varit inne en del på ScottBassLessons.com men det enda jag riktigt lyckats träna är beginner sektionen. Resten är lite för svårt för mig just nu känner jag. Har spelat gitarr i ca 2 år och trummor i 4 år så jag kan ju grunderna hyffsat. Har börjat träna lite skalor Major/minor. Men rakt på frågan, är det någon som har någon bra gratis pdf eller video angående schema vad, när och hur mycket man ska träna? Eller kanske någon bra bok man kan köpa?

Tack så mycket :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av BBQV »

Planka låtar och börja spela med ett band. När du kör fast så letar du efter förklaringar på det du behöver veta. Då får du ett sammanhang till övningarna och det blir lättare att ta det till sig.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
von_lidl
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 14:06

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av von_lidl »

Bra tips, spelar dock redan i ett band då det inte gick att hitta någon bassist så jag fick ta på mig det hehe. Ganska svårt att komma på vad man ska spela när gitarristen ''improviserar'' eller spelar någon låt man aldrig hört. Man känner sig som ett riktigt dumbass :(
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av HirYoshima »

Då stannar man låten och säger "Jag vet inte hur den här delen går eller vad jag ska spela här. Vi får hjälpas åt lite så att det låter bra."

Sen delar man upp låten så att alla är med på hur den går och kommer på nåt vettigt att spela, ni kanske får loopa vissa partier så att du hittar något som passar bra.

Spela låtar som är för svåra har hjälpt mig ganska mkt.. när jag började spela på riktigt satte jag D.N.R. med Testament som mål, då hade jag bara spelat ackord på gitarr tidigare och lite småplinkande på basen. Sen jamimprovisation är kul och ganska lärorikt också.

Grundregeln är väl att få gitarristen att förstå att gitarren inte är hela låten. Det kan vara nog så svårt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
von_lidl
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 14:06

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av von_lidl »

Jo haha gitarrister är lite sådär ibland :)
Vad tycker ni om skalor och arpeggios? Jag spelar ju musik som Foo Fighters, Shinedown, ADTR och en hel del country så det kanske inte är så viktigt, fast å andra sidan så vill man ju utvecklas och kanske kunna lägga en liten imrpov och solo. Som du sa så kanske det är smart att sätta en hyffsat svår låt som mål.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av anthax »

HirYoshima skrev:Grundregeln är väl att få gitarristen att förstå att gitarren inte är hela låten. Det kan vara nog så svårt.
Tänk om man kunde få en del att förstå det där. :nickar:
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av engson »

I mitt band händer det ibland att jag får "ta ut" ackorden, och sen visa gitarristen hur man kan ta dom... ;)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av inber »

von_lidl skrev: Vad tycker ni om skalor och arpeggios?
Personligen gillar jag inte skalövningar. Det låter inte som musik för mig, utan bara drill och trist, övning. Men många verkar tycka att det är bra. Personligen tycker jag det bästa oftast har varit att sätta på en låt jag gillar och sen försöka spela basstämman.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av eeakga »

inber skrev:
von_lidl skrev: Vad tycker ni om skalor och arpeggios?
Personligen gillar jag inte skalövningar. Det låter inte som musik för mig, utan bara drill och trist, övning. Men många verkar tycka att det är bra. Personligen tycker jag det bästa oftast har varit att sätta på en låt jag gillar och sen försöka spela basstämman.
+1
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av EADGC »

inber skrev:
von_lidl skrev: Vad tycker ni om skalor och arpeggios?
Personligen gillar jag inte skalövningar. Det låter inte som musik för mig, utan bara drill och trist, övning. Men många verkar tycka att det är bra. Personligen tycker jag det bästa oftast har varit att sätta på en låt jag gillar och sen försöka spela basstämman.
Tricket, som jag ser det, är att binda ihop de tu:

Planka gärna basgångar som utgångspunkt, men fundera sedan över vilket tonmaterial -- vilka skalor -- basgången är uppbygd av. Kan du t ex spela basgången i position (utan att flytta handen), med fingersättning du känner igen från skal- och arpeggioövningarna?

Försök också gärna göra musik av tekniktragglandet: Välj ut en enkel ackordföljd och spela arpeggios på. Börja inte arpeggiot med grundtonen utan spela "patterns" som t ex [ters-grundton-ters-kvint-sjua-oktav-sjua-kvint] (repetera).

Jobbar man på detta vis, blir det så småningom lättare att navigera effektivt på basen och man får bra byggstenar till basgångar och solofraser i ryggmärgen. Skippar man kopplingen till skalor och mest plankar låtar, är det stor risk att man lägger sig till med ovanor vad fingersättningen gäller som är svåra / tidskrävande att korrigera senare.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Schema/rutin elbas

Inlägg av DrJKO »

När det gäller skalor och ackord så tycker jag att denna sidan har en vettig syn på saken http://www.studybass.com/lessons/bass-c ... -patterns/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Skriv svar