b och #, vilket av dem?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av JOhan164 »

Summan av kardimumman är väl om skalan går i tex C/G/A/F#m/bm till exempel. Så höjer sättar man dit ett # på tonen. Samma sak om skalan ligger på höger sida i kvintcirkeln men då sänker man tonen ett halvt steg istället? :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av mikkejohansson »

Ska man vara riktigt krass är C varken kors- eller b-tonart :)

Men annars rätt så - vänster sida av kvintcirkeln = #, höger sida = b
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Aslan »

mikkejohansson skrev: Men annars rätt så - vänster sida av kvintcirkeln = #, höger sida = b
Du menar tvärt om va?;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av mikkejohansson »

Aslan skrev:
mikkejohansson skrev: Men annars rätt så - vänster sida av kvintcirkeln = #, höger sida = b
Du menar tvärt om va?;)
Jo, precis. Två dagars jobb efter semestern har rört om i skallen.
Fender - Pedaler - GK - TKS
nissew
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 20:01
Ort: Haparanda

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av nissew »

Någonting som kan hjälpa är att läsa om enharmonik. rätta mig om jag har fel :)
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av MagnusP »

Aslan skrev:Ett bra tips är ju att veta hur t ex en durskala är uppbyggd. Alla durskalor har ju samma mönster oberoende på vilken ton man börjar på.
Alla durskalor har ett helt tonsteg (två band/tangenter) mellan alla toner förutom på två ställen. Mellan 3e och 4e skaltonen och mellan 7e och 8e skaltonen ska det vara en halvton (ett band/tangent. Alla toner ska tillhöra en egen stamton (en egen bokstav) så sen är den bara att räkna så ger det sig själv vilka som är höjda eller sänkta. :)
Stämmer.

Durskalan är uppbyggt med följande intervall:

Grundton - ett helt tonsteg (sekund)
Grundton - två hela tonsteg (stor ters)
Grundton - två och ett halvt tonsteg (kvart)
Grundton - tre och ett halvt tonsteg (kvint)
Grundton - fyra och ett halvt tonsteg (sext)
Grundton - fem och ett halvt tonsteg (stor septima)
Grundton - sex hela tonsteg (oktav)

Mollskalan (harmonisk mollskala) är uppbyggt med följande intervall:

Grundton - ett helt tonsteg (sekund)
Grundton - ett och ett halvt tonsteg (liten ters)
Grundton - två och ett halvt tonsteg (kvart)
Grundton - tre och ett halvt tonsteg (kvint)
Grundton - fyra tonsteg (förminskad sext)
Grundton - fem tonsteg (liten septima)
Grundton - sex hela tonsteg (oktav)

Ibland byter man ut den lilla septiman mot en stor septima i mollskalan, i synnerhet om melodin går "uppåt". Då får man en melodisk mollskala.

Man kan alltså med gott samvete låta dominantackordet i en låt i C-moll vara G-dur (melodiska mollskalan). Eller G-moll (harmoniska mollskalan). Och gärna med typiska dominantfärgningar som 7-, 9- eller 11-ackord.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Aslan »

Bra skrivet! Dock har jag rättat lite sakfel, musikteorifascist som jag är...:)
MagnusP skrev:
Aslan skrev:Ett bra tips är ju att veta hur t ex en durskala är uppbyggd. Alla durskalor har ju samma mönster oberoende på vilken ton man börjar på.
Alla durskalor har ett helt tonsteg (två band/tangenter) mellan alla toner förutom på två ställen. Mellan 3e och 4e skaltonen och mellan 7e och 8e skaltonen ska det vara en halvton (ett band/tangent. Alla toner ska tillhöra en egen stamton (en egen bokstav) så sen är den bara att räkna så ger det sig själv vilka som är höjda eller sänkta. :)
Stämmer.

Durskalan är uppbyggt med följande intervall:

Grundton - ett helt tonsteg (stor sekund)
Grundton - två hela tonsteg (stor ters)
Grundton - två och ett halvt tonsteg ( ren kvart)
Grundton - tre och ett halvt tonsteg (ren kvint)
Grundton - fyra och ett halvt tonsteg (stor sext)
Grundton - fem och ett halvt tonsteg (stor septima)
Grundton - sex hela tonsteg (ren oktav)

Mollskalan (ren mollskala) är uppbyggt med följande intervall:

Grundton - ett helt tonsteg (stor sekund)
Grundton - ett och ett halvt tonsteg (liten ters)
Grundton - två och ett halvt tonsteg (ren kvart)
Grundton - tre och ett halvt tonsteg (ren kvint)
Grundton - fyra tonsteg (liten sext)
Grundton - fem tonsteg (liten septima)
Grundton - sex hela tonsteg (ren oktav)

Ibland byter man ut den lilla septiman mot en stor septima i mollskalan, i synnerhet om melodin går "uppåt". Då får man en harmonisk mollskala.
Byter man ut både lilla septiman och lilla sexten till stora får man en melodisk mollskala. (Dock kan den varieras med ren moll på nervägen.)


Man kan alltså med gott samvete låta dominantackordet i en låt i C-moll vara G-dur (harmoniska mollskalan). Eller G-moll (rena mollskalan). Och gärna med typiska dominantfärgningar som 7-, 9- eller 11-ackord.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: b och #, vilket av dem?

Inlägg av Roger Hedin »

Personligen gillar jag bättre att spela i b-tonarter, då jag är skolad i jazzbasism. Det känns mer hemma, för alla blåsare blåser ju b...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar