Hjälp snälla!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
gäst

Hjälp snälla!

Inlägg av gäst »

Jag skulle behöva lite pinsamm hjälp med att ta ut basgångar till fem låtar jag har!
Eller iallafall ta ut lite grovt i varje låt!

Dom finns ej på någon tab-hemsida så..

Jag skulle uppskatta det väldigt väldigt mycket, det ska ni veta!
PM:a gärna mej om ni vill hjälpa till!
Jag skulle nästan med viss tveksamhet betala en slant också!

Mvh
Fredrik
Janne

Inlägg av Janne »

Det var ju nästan generöst :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Öva öva öva säger jag...!
Och Lyssna lyssna lyssna...!

Det är aldrig bra att ta genvägar, du lär dig så mycket mer av att ta ut skiten själv skulle jag tro.

Vad är det för låtar?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Öva öva öva säger jag...!
Och Lyssna lyssna lyssna...!

Det är aldrig bra att ta genvägar, du lär dig så mycket mer av att ta ut skiten själv skulle jag tro.

Vad är det för låtar?
Jag ska sätta mej det första jag gör imorron när jag kommer hem och Öva öva öva och lyssna lyssna lyssna.

Det är ett bands låtar jag ska lära mej helt utantill, för jag ska provrepa med dom om en månad!

Det betyder faktiskt väldigt mycket för mej, haha, så jag ska försöka ta ut det så gott jag kan, sen får jag väl ringa nån random baslärare som kan hjälpa mej ta ut dom ordentligt. :)
gäst

Inlägg av gäst »

jesaiah skrev:
blackparkas skrev:Öva öva öva säger jag...!
Och Lyssna lyssna lyssna...!

Det är aldrig bra att ta genvägar, du lär dig så mycket mer av att ta ut skiten själv skulle jag tro.

Vad är det för låtar?
Jag ska sätta mej det första jag gör imorron när jag kommer hem och Öva öva öva och lyssna lyssna lyssna.

Det är ett bands låtar jag ska lära mej helt utantill, för jag ska provrepa med dom om en månad!

Det betyder faktiskt väldigt mycket för mej, haha, så jag ska försöka ta ut det så gott jag kan, sen får jag väl ringa nån random baslärare som kan hjälpa mej ta ut dom ordentligt. :)
och det hade du tänkt att göra varje gång du ska repa nåt nytt med dom? :roll: lär dig själv...det lär dom uppskatta!
gäst

Inlägg av gäst »

rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
blackparkas skrev:Öva öva öva säger jag...!
Och Lyssna lyssna lyssna...!

Det är aldrig bra att ta genvägar, du lär dig så mycket mer av att ta ut skiten själv skulle jag tro.

Vad är det för låtar?
Jag ska sätta mej det första jag gör imorron när jag kommer hem och Öva öva öva och lyssna lyssna lyssna.

Det är ett bands låtar jag ska lära mej helt utantill, för jag ska provrepa med dom om en månad!

Det betyder faktiskt väldigt mycket för mej, haha, så jag ska försöka ta ut det så gott jag kan, sen får jag väl ringa nån random baslärare som kan hjälpa mej ta ut dom ordentligt. :)
och det hade du tänkt att göra varje gång du ska repa nåt nytt med dom? :roll: lär dig själv...det lär dom uppskatta!
Dom ville att jag skulle lära mej låtarna som dom redan hade inspelade precis som basgången gick i dom.

Sen är det ju annorlunda när jag är med när låtar "föds".

Förstår du? =)
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

ja, var bor du då?...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Läser du noter?
gäst

Inlägg av gäst »

jesaiah skrev:
rumpeldunken skrev:
jesaiah skrev:
blackparkas skrev:Öva öva öva säger jag...!
Och Lyssna lyssna lyssna...!

Det är aldrig bra att ta genvägar, du lär dig så mycket mer av att ta ut skiten själv skulle jag tro.

Vad är det för låtar?
Jag ska sätta mej det första jag gör imorron när jag kommer hem och Öva öva öva och lyssna lyssna lyssna.

Det är ett bands låtar jag ska lära mej helt utantill, för jag ska provrepa med dom om en månad!

Det betyder faktiskt väldigt mycket för mej, haha, så jag ska försöka ta ut det så gott jag kan, sen får jag väl ringa nån random baslärare som kan hjälpa mej ta ut dom ordentligt. :)
och det hade du tänkt att göra varje gång du ska repa nåt nytt med dom? :roll: lär dig själv...det lär dom uppskatta!
Dom ville att jag skulle lära mej låtarna som dom redan hade inspelade precis som basgången gick i dom.

Sen är det ju annorlunda när jag är med när låtar "föds".

Förstår du? =)
okej då fattar jag! lycka till!! :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

criss skrev:ja, var bor du då?...
Jag bor i sthlm.

Och jag har läst noter typ, en gång i förra skolan, och jag kan inte komma och påstå att det var så jättesvårt, men jag kan det inte alls, för jag har inte lärt mej.
dereborn

Inlägg av dereborn »

jesaiah skrev:[...jag har läst noter typ, en gång i förra skolan, och jag kan inte komma och påstå att det var så jättesvårt, men jag kan det inte alls, för jag har inte lärt mej...
Ok, hur skulle hjälpen med att planka låtarna förmedlas då?
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
jesaiah skrev:[...jag har läst noter typ, en gång i förra skolan, och jag kan inte komma och påstå att det var så jättesvårt, men jag kan det inte alls, för jag har inte lärt mej...
Ok, hur skulle hjälpen med att planka låtarna förmedlas då?
Hur menar du?
Genom att skriva ner tabs menade jag.

Det är helt okända låtar nämligen så.. :)
Om ni känner att ni har lust att hjälpa till PM:a mej gärna!
Om jag får ihop tillräckligt många som vill/kan hjälpa till så kan man ju få en låt var.
Hehe.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ok, Tabs - I'm out.
Sorry.

Lycka till!
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:Ok, Tabs - I'm out.
Sorry.

Lycka till!
Noter skulle säkert kunna funka också, fast jag är sjukt osäker på hur man läser dom osv.
dereborn

Inlägg av dereborn »

jesaiah skrev:Noter skulle säkert kunna funka också, fast jag är sjukt osäker på hur man läser dom osv.
Då funkar dom ju inte så bra.
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
jesaiah skrev:Noter skulle säkert kunna funka också, fast jag är sjukt osäker på hur man läser dom osv.
Då funkar dom ju inte så bra.
Försök lära dig noter! Det kommer du ha stor hjälp av i framtiden och du kommer märka vad bra det är! Dereborn kanske kan få ihop ett litet notblad så kan nån annan tabba ner det eller så kan du ju försöka med noterna... :roll:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Du kanske har tagit dig lite vatten över huvudet?
Har du låtarna inspelade så är nog det bästa och snabbaste sättet att lära sig dem att ta ut dem genom att lyssna på dem och sätta sig och spela tills det sitter.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

rumpeldunken skrev:Försök lära dig noter!
På en månad? För att lära sig fem låtar till en provspelning?
Hmmmm.......
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

.....
Senast redigerad av gäst den tis 19 feb 2008, 13:58, redigerad totalt 2 gång.
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:
rumpeldunken skrev:Försök lära dig noter!
På en månad? För att lära sig fem låtar till en provspelning?
Hmmmm.......
Okej jag ändrar: Försök lära dig noter NÅN GÅNG I FRAMTIDEN FÖR DET KOMMER DU HA STOR NYTTA AV!!
gäst

Inlägg av gäst »

Han tänkte väl att det är väldigt bråttom och lite noter eller tabs skulle hjälpa han på traven en hel del, eftersom han är lite tondöv :P Men om man nu tänker efter...Går det snabbare att först ta ut låten, skriva ner den och sen ge den till dig så att du sedan kan lära dig den?! Tror att det går fortare om du lär dig dom själv...Fem låtar...Om du tar ut 3-4 st själv och ber om hjälp med den fjärde? :roll:
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:Du kanske har tagit dig lite vatten över huvudet?
Har du låtarna inspelade så är nog det bästa och snabbaste sättet att lära sig dem att ta ut dem genom att lyssna på dem och sätta sig och spela tills det sitter.
Vatten över huvudet har jag inte tagit.

Jag kan ju spela dom, bara det att jag är såpass tondöv att jag inte kan ta ut dom precis som dom spelas, och det är en helt annan sak.

Jag klarar självklart att sätta lite av dom, men inte allt i dom, därför behöver jag hjälp.
gäst

Inlägg av gäst »

rumpeldunken skrev:Han tänkte väl att det är väldigt bråttom och lite noter eller tabs skulle hjälpa han på traven en hel del, eftersom han är lite tondöv :P Men om man nu tänker efter...Går det snabbare att först ta ut låten, skriva ner den och sen ge den till dig så att du sedan kan lära dig den?! Tror att det går fortare om du lär dig dom själv...Fem låtar...Om du tar ut 3-4 st själv och ber om hjälp med den fjärde? :roll:
Well. som sagt, jag är inte så bra på toner så att jag klarar av det, 1-2 kanske jag klarar av.

Och det tar typ kanske, tjugo minuter för en erfaren bassist att ta ut en låt liksom?
Och skriva ner tabs kanske tar, 10 minuter?

Som sagt, jag skulle vara så äckligt tacksam om nån kunde hjälpa mej.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
gäst

Inlägg av gäst »

Kalebas skrev:Kan du inte ens få ackorden från bandet du skall provspela med?
Nope, dom har inget nedskrivet och det känns lite överambitiöst att fråga dom.
Skriv svar