"Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Kokaburra
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 18:28
Ort: Örebro

"Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Kokaburra »

Det är så att jag ska börja spela i ett HC-band som kör med mycket drop C och Drop C# stämningar på gitarrerna. Har under min tid som basist (omkring 2 år) alltid spelat med gitarrister som har "vanlig" stämning. Hur ska jag göra? Kan jag stanna kvar i vanlig BEADG (5-strängat) Eller måste jag stämma upp till drop C respektive drop C#? Har också en enorm gas på en Woodo b6 Black walnut, finns det andra alternativ för en 6 strängad bas vad gäller att spela med gitarrister som har drop C/C# stämning?

Tack på förhand :)
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Indigo »

Jag tror att det är att föredra att stämma i drop-C även på basen. Det blir så mycket enklare i skrivar-processen, och det brukar även bli så att många riff liksom baseras på lös sträng och det låter helt enkelt bättre och blir lättare att spela när man har samma stämning. Jag kör på fyr-strängat i drop-C, fungerar skitbra!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Hågge »

Indigo skrev:Jag tror att det är att föredra att stämma i drop-C även på basen. Det blir så mycket enklare i skrivar-processen, och det brukar även bli så att många riff liksom baseras på lös sträng och det låter helt enkelt bättre och blir lättare att spela när man har samma stämning. Jag kör på fyr-strängat i drop-C, fungerar skitbra!
Precis så är det :tummenupp:

Jag försökte på kul " konvertera" drop c# låtar till min femma. Visst funkar det, men som Indigo säger så blir det nog bättre att "droppa".
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av fieldflower »

Hågge skrev:
Indigo skrev:Jag tror att det är att föredra att stämma i drop-C även på basen. Det blir så mycket enklare i skrivar-processen, och det brukar även bli så att många riff liksom baseras på lös sträng och det låter helt enkelt bättre och blir lättare att spela när man har samma stämning. Jag kör på fyr-strängat i drop-C, fungerar skitbra!
Precis så är det :tummenupp:

Jag försökte på kul " konvertera" drop c# låtar till min femma. Visst funkar det, men som Indigo säger så blir det nog bättre att "droppa".
Capo?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Hågge »

fieldflower skrev:
Hågge skrev:
Indigo skrev:Jag tror att det är att föredra att stämma i drop-C även på basen. Det blir så mycket enklare i skrivar-processen, och det brukar även bli så att många riff liksom baseras på lös sträng och det låter helt enkelt bättre och blir lättare att spela när man har samma stämning. Jag kör på fyr-strängat i drop-C, fungerar skitbra!
Precis så är det :tummenupp:

Jag försökte på kul " konvertera" drop c# låtar till min femma. Visst funkar det, men som Indigo säger så blir det nog bättre att "droppa".
Capo?
:D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av mikkejohansson »

Kör G-C-G-C-F eller motsvarande ett halvt steg upp, då har du en extra kvint under deras lägsta ton (+oktav då). Kan bli tokigt fett. Och ändå de tre översta i "normal-intervall". Dubbel-drop typ!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Kokaburra
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 18:28
Ort: Örebro

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Kokaburra »

Tackar så hemskt mycket! :)
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av anthax »

Jag kör BEADG medan gitarristen hoppar lite mellan drop C och nedstämt till D.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Kokaburra
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 18:28
Ort: Örebro

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Kokaburra »

Så jag kan spela BEADG bara jag spelar samma toner som gitarristen?
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Hågge »

Kokaburra skrev:Så jag kan spela BEADG bara jag spelar samma toner som gitarristen?
Självklart :tummenupp:

Men om många av riffen är skrivna i drop-läge, så blir det ofta enklare/ riffen låter bättre, om basen också droppar.
Tycker jag i alla fall :D
Kokaburra
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 18:28
Ort: Örebro

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Kokaburra »

Hågge skrev:
Kokaburra skrev:Så jag kan spela BEADG bara jag spelar samma toner som gitarristen?
Självklart :tummenupp:

Men om många av riffen är skrivna i drop-läge, så blir det ofta enklare/ riffen låter bättre, om basen också droppar.
Tycker jag i alla fall :D
I see! :) Tackar!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Bassplaya »

Jag har alltid anpassat basens stämning efter gitarristens. Tycker det blir enklast så.
Beror ju givetvis på hur man spelar, men för mig som oftast följer gitarren utan att "sväva ut" en massa så funkar det för mig.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Hellish »

Men du behöver ju inte droppa basen, stäm den vanligt i C om du vill.

I mitt band kör gitarristerna dropstämning, men jag har aldrig stämt basen så. Just nu kör de A-drop och då stämmer jag basen ADGC.
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: "Jobbiga" gitarrister... (Drop C/C#)

Inlägg av Dansk_se »

Jag har en gitarrist som spelar nerstämt till D. Bara för att jag är dryg vägrar jag stämma ner hela basen så jag droppar E till D på de låtar där det riffas på lös sträng. Sen fick ju han för sig att droppa gitarren också så då kör jag CADG. Tog ett tag att vänja sig med och det blir brett mellan fingrarna ibland med det funkar:-)
Bas.
Skriv svar