Notläsning

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jazzgurkan
Medlem
Inlägg: 408
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 23:41
Ort: Stockholm

Notläsning

Inlägg av Jazzgurkan »

Då jag börjat i en orkester är det dags att lära sig notläsning! Har ni några förslag på bra böcker i ämnet för nybörjare? Kan vara med övningar, låtar eller blandat. Allt för att träna upp läshastigheten :)
gene hunt
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 08 jul 2013, 18:16
Ort: Malmö

Re: Notläsning

Inlägg av gene hunt »

Jag anser att det är lättare att lära sig att skriva först. Men du får nog djupare analyser från andra håll.
Användarvisningsbild
Jazzgurkan
Medlem
Inlägg: 408
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 23:41
Ort: Stockholm

Re: Notläsning

Inlägg av Jazzgurkan »

Jag har övat lite med en mobilapp och kan se vilken ton det handlar om på ett par sekunder, men det här är endast läsning utan att spela till. Har du några tips för att lära sig skriva? Öva att skriva ner skalor i notform typ?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Notläsning

Inlägg av mrbaloo »

Jag tycker att du ska ta noterna och en bas i nävarna och sätta dig ned och *lånsamt* med eftertanke spela igenom stycket om och om igen. Och jobba verkligen igenom låt för låt utan att flacka mellan låtarna för mycket.

Mitt tips låter säkert dötrist men du får in både not- och rytmläsning ftån grunden.

Lycka till!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Notläsning

Inlägg av mrbaloo »

Jag glömde nämna att det kan löna sig att jobba med fingersättning på grepphanden. Börja med att hålla ett finger per band oavsett position på greppbrädan så har du "instant" åtkomst till en massa toner på brädan utan att behöva kolla på grepphanden.
Användarvisningsbild
Jazzgurkan
Medlem
Inlägg: 408
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 23:41
Ort: Stockholm

Re: Notläsning

Inlägg av Jazzgurkan »

Ja det är ju självklart det bästa sättet! Kollade efter noter på nätet och märkte att förtecknen förvirrade en hel del... slutade med att jag fick skriva upp vad det var för toner på papper innan jag kunde spela det.

Köpte en bok som borde kunna hjälpa med lite lätta låtar och övningar
http://www.forsyths.co.uk/music/uncateg ... 21784.html
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Notläsning

Inlägg av basmartin »

Ta en privatlektion med en bra pedagog, så blir inte inlärningskurvan lika brant.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Notläsning

Inlägg av Hågge »

basmartin skrev:Ta en privatlektion med en bra pedagog, så blir inte inlärningskurvan lika brant.
Precis så har jag tänkt för egen del, då jag själv har tänkt att lära mig läsa noter. Att du bekräftar denna tanke Basmartin gör det hela lite enklare :tummenupp:
Användarvisningsbild
Jazzgurkan
Medlem
Inlägg: 408
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 23:41
Ort: Stockholm

Re: Notläsning

Inlägg av Jazzgurkan »

basmartin skrev:Ta en privatlektion med en bra pedagog, så blir inte inlärningskurvan lika brant.
Var hittar man en bra pedagog i Stockholm :?:
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Notläsning

Inlägg av Ente »

Jag går hos en i Gubbängen, han kör privat efter ens egna behov. Bengan på PB, doxk inte så aktiv här.
bengt_jonasson@hotmail.com
400:- i timmen
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Notläsning

Inlägg av Aslan »

Jag jobbar både som baslärare och GeMu-lärare (Gehörs- och Musiklära) på ett musikgymnasium i stan.
Kanske kan vara intresserad av att ge privatlektioner. Släng iväg ett PM om du är intresserad så kan vi prata...:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Notläsning

Inlägg av Hågge »

Aslan skrev:Jag jobbar både som baslärare och GeMu-lärare (Gehörs- och Musiklära) på ett musikgymnasium i stan.
Kanske kan vara intresserad av att ge privatlektioner. Släng iväg ett PM om du är intresserad så kan vi prata...:)
Ska jag verkligen göra :tummenupp: Ska bara samla mod och kraft, då det känns lite som att hoppa på en kurs i kvant-fysik med endast taskiga betyg från 9:an som grund :shock:

Men kanske en god pedagog kan få det att bli skoj.
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Notläsning

Inlägg av Sudden »

Jag var i en liknande situation för ett år sedan. Blev inslängd i ett storband och fick nötter i handen. Kunde inte alls läsa noter. Jag hade teorin, men inte snabbheten och kopplingen till basen. Jag vaknade en halvtimme tidigare än jag borde varje morgon i en månad eller två och tröskade igenom not efter not... Och nu går det hyfsat snabbt.

Mitt tips är faktiskt att bara plöja igenom nötter, utan att lära dig dom perfekt. Det är bättre om du inte "känner igen" noterna, då måste du tänka mer när du läser dom ;) Det tar tid, kan kännas jobbigt, men det kommer gå snabbare och snabbare att läsa. Leta upp några bra låtar med walking bass på och börja med det, så behöver du inte tänka så mycket på rytmiseringen. Då lär du dig läsa snabbt och överföra informationen du tar upp med ögonen till vad dina händer ska göra på basen. Kopplingen till instrumentet är viktigt, och där kan en app inte hjälpa dig...
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Notläsning

Inlägg av Cuba »

Jag kan inte läsa varesig noter eller TAB samtidigt som jag spelar. Det är en klar bromskloss för mig, då resten av bandet mer eller mindre enbart spelar efter noter. Lär dig att läsa noter!
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Notläsning

Inlägg av EADGC »

Sudden skrev:Leta upp några bra låtar med walking bass på och börja med det, så behöver du inte tänka så mycket på rytmiseringen.
+1

Det är mycket bra att fokusera på tonhöjd respektive rytmik separat. När det flyter på med fjärdedelar, kan en gnutta Bach vara lämpligt. Ofta enkel rytmik -- fjärdedelar och åttondelar blandat men utan knepiga synkoper -- och mycket melodiska och eleganta linjer. Öka rytmiska komplexiteten gradvis. Efter Bach kommer Bird! När man börjar bli varm i kläderna med bebop och åttondelssynkoper är det dags för en nypa James Jamerson med sextondelsunderdelning.
Användarvisningsbild
Jazzgurkan
Medlem
Inlägg: 408
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 23:41
Ort: Stockholm

Re: Notläsning

Inlägg av Jazzgurkan »

Jo jag har förstått att rytmen kan krångla till det ytterligare - det är inte bara att få till rätt not. Har klarat mig ganska bra då ackorden varit utskrivna på de flesta notpapper... :)
Skriv svar