Ackord med extra ton i basen ?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Well.. it's a Fiss, I Guess!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Fuzz?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

GrafZeppelin skrev:
mikkejohansson skrev:Oj vad jag snurrade in mig :D. Men ni hängde väl med?
Ja, jag skulle nog ändå föredra Eb/G fast det är fel, både D#/G och D#/Fx skulle mest ge mig hangups och ingen skulle tacka arrangören för att han skrev rätt eller halvrätt. ;)
Absolut! Oftast handlar det ju om att snabbt få folk att spela rätt, INTE att få uppskattning för att man skrivit "korrekt".

Liten OT-vinkling: Vad säger ni om att skriva A11 eller G/A? Jag håller inne med vad jag tycker så länge...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:Liten OT-vinkling: Vad säger ni om att skriva A11 eller G/A? Jag håller inne med vad jag tycker så länge...
11:an i A är ju ett D så den omskrivningen förstår jag inte alls.. G/A säger ju bara "lägg nian i basen"..

Var det en kuggis?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Rix skrev:11:an i A är ju ett D så den omskrivningen förstår jag inte alls.. A/G säger ju bara "lägg sjuan i basen"..

Var det en kuggis?
Dereborn skrev G/A inte A/G.

Det beror på omständigheterna, är det ett pingstkyrkegig så ska det givetvis stå 11. Inget sammanfattar frikyrkeklangen såsom en dominantelva i en ballad. ;)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

GrafZeppelin skrev:
Rix skrev:11:an i A är ju ett D så den omskrivningen förstår jag inte alls.. A/G säger ju bara "lägg sjuan i basen"..

Var det en kuggis?
Dereborn skrev G/A inte A/G.
Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Hela tråden skrev:Massa konstiga teorier om teori
Gsus... :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Rix skrev:Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
Ah, I see. Iaf: tonerna i G-dur treklang motsvarar sjuan, nian och elvan i A. Ergo: A11
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

GrafZeppelin skrev:
Rix skrev:Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
Ah, I see. Iaf: tonerna i G-dur treklang motsvarar sjuan, nian och elvan i A. Ergo: A11
Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Rix skrev:
GrafZeppelin skrev:
Rix skrev:Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
Ah, I see. Iaf: tonerna i G-dur treklang motsvarar sjuan, nian och elvan i A. Ergo: A11
Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..
Men.... om man skriver A11 kan man väl råka ut för att någon spelar även ett C# och ett E? Om man - vilket oftast är fallet - vill ha ett A i basen och ett G-durackord ovanför, så får man nog skriva G/A ändå, eller hur?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:
Rix skrev:Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..
Men.... om man skriver A11 kan man väl råka ut för att någon spelar även ett C# och ett E? Om man - vilket oftast är fallet - vill ha ett A i basen och ett G-durackord ovanför, så får man nog skriva G/A ändå, eller hur?
Vilket jag skriver hänger på vilken klang jag, som arrangör, är ute efter.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Får du direkt (avista) olika klanger om du skriver A11 eller G/A?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag är lite löjlig, så jag hade nog skrivit G/A i popsammanhang, men A11 i jazzigare sammanhang.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
dereborn

Inlägg av dereborn »

GurraG skrev:Jag är lite löjlig, så jag hade nog skrivit G/A i popsammanhang, men A11 i jazzigare sammanhang.
Då är jag nog också lite löjlig....
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:Får du direkt (avista) olika klanger om du skriver A11 eller G/A?
Mjaa, kanske inte i ett rockband men en 11-klang i ett storband låter nog fetare än ett G med A i basen men då pratar vi inte ackord-beteckningen längre. Heh, sorry för min meningslösa utvikning.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Rix skrev:
dereborn skrev:Får du direkt (avista) olika klanger om du skriver A11 eller G/A?
Mjaa, kanske inte i ett rockband men en 11-klang i ett storband låter nog fetare än ett G med A i basen men då pratar vi inte ackord-beteckningen längre. Heh, sorry för min meningslösa utvikning.
Ja, men det är ju just det som är grejen! Att det ÄR 2 olika saker, A11 är ju en fetare, större klang, men ibland får man fram en G/A-klang enklare om man skriver A11, beroende på vem som ska läsa det...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

G8 då?? Det finns faktiskt. Fast bara i västvärlden.....

http://sv.wikipedia.org/wiki/G8

//Jan
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:Ja, men det är ju just det som är grejen! Att det ÄR 2 olika saker, A11 är ju en fetare, större klang, men ibland får man fram en G/A-klang enklare om man skriver A11, beroende på vem som ska läsa det...
Precis! Vi säger ju samma sak. Allt hänger på vem som ska tolka arret. Och i pop/rock-sammanhang är G/A helt klart en bekväm genväg till den perfekta 11-klangen. 8)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vi OT:ar glatt vidare:
Klangen G/A/D
G2 eller Gadd9(no3)?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Gsus2 eller Dsus4/G

Eller menar du G med dubbla bastoner? :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Rix skrev:Gsus2 eller Dsus4/G

Eller menar du G med dubbla bastoner? :)
Nej, sorry.... Tonerna G, A och D. Ett Gadd9 utan ters alltså. G2 har jag sett rätt mkt i jänkarnoter.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:
Rix skrev:Gsus2 eller Dsus4/G

Eller menar du G med dubbla bastoner? :)
Nej, sorry.... Tonerna G, A och D. Ett Gadd9 utan ters alltså. G2 har jag sett rätt mkt i jänkarnoter.
Jag hade kallat det Gsus2.. Tersen är som sagt väck och det blir nån slags suspension fast neråt.. Ingår ofta i typiska kyrkokadenser, Gsus4 G Gsus2 G.. Beteckningen G2 har jag aldrig sett..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Men då är det väl kanske lättare/mer "bekant" att läsa Gadd9, och hoppas på att folk - av tradition - utelämnar tersen?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Intressant! Jag hade själv inte droppat tersen om jag sett ett add9-tillägg. Det tolkar jag bara som att man inte vill ha så tydlig dominantkaraktär men ändå nia.. Öh.. :)
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

dereborn skrev:Vi OT:ar glatt vidare:
Klangen G/A/D
G2 eller Gadd9(no3)?
Röstar också på att kalla den klangen för Gsus2. Gadd9 inbegriper helt klart en ters, om ni frågar mig.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar