Ackord med extra ton i basen ?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag tycker vi höjer Per Gessle ett helt tonsteg, vad säger ni om det?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Rix skrev:Jag tycker vi höjer Per Gessle ett helt tonsteg, vad säger ni om det?
Ha ha ha!!! Able.....

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Klopper skrev: Du är fullständigt skruvad!
Me like! :D
Det låter som mig, det. :P

//J
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GurraG skrev:Naturligtvis kan man spela ett A också, och för den delen ett C# eller ett E, eller rentav någon annan ton (!), men ska man bara spela en ton så är det ju G som gäller. Ackord med en annan ton än grundton i basen ingår ju ofta i någon slags rörelse uppåt eller neråt. Ex: A A/G D/F# E Då är det ju vettigt att spela den ton som faktiskt anges som baston, i det här fallet ett G.
Så behöver det inte vara. Att det ingår i en kromatisk rörelse är det vanliga i pop- och rockmusik, men i jazz, fusion och annan mer (sönder)harmoniserad musik så kan det vara ett sätt att förenkla läsningen. Man kan i många fall skriva med altererad bas för att det är just de klangen man vill åt. Att skriva ett A med G i basen som någon typ av G ackord blir bara mer förvirrande och svårläst. Att hålla sin notbild lättförstådd och lättläst är alltid att föredra om någon skulle få den äran att spela låten avista.

Som Johannes mycket väl påpekade så är detta överkurs och det är den tonen som står till höger som är den man bör spela. Resten kan vi lämna till oss ackordsnördar att diskutera i en annan tråd.
Användarvisningsbild
EBMM
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 16:09

Inlägg av EBMM »

men om ackordet som spelas är ett A/Ciss och man ska spela ett solo över det, kan man då spela ett Ciss arpeggio utan att det skär sig eller måste man lydigt hålla sig till A arpeggiot ?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
wtf?? du förlorade mig när du började snacka om jonisk, aeolisk och ollonkolisk eller nåt sånt :D
Senast redigerad av Noelredding den sön 24 feb 2008, 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bara för att förtydliga Contres inlägg, du ska spela ett A-arpeggio.

Och ifall det är intressant med skalor: jonisk = dur, aeolisk = ren moll
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:Bara för att förtydliga Contres inlägg, du ska spela ett A-arpeggio.

Och ifall det är intressant med skalor: jonisk = dur, aeolisk = ren moll
tack
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Noelredding skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
wtf?? du förlorade mig när du började snacka om jonisk, aeolisk och ollonkolisk eller nåt sånt :D
Doriskt, joniskt och korintiskt hänger jag med på men aelosikt? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# frygisk i A-dur?

EDIT: Böt ut en liten miss.
Senast redigerad av Svarte_Jack den sön 24 feb 2008, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Aioli är gott!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
Om du menar "C# till c# i A-dur" så motsvarar det frygisk skala.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

ni och era frikyrkotonarter
Officiell stormästare i EB-orden
Gäst

Inlägg av Gäst »

knedy skrev:ni och era frikyrkotonarter
Inte "fri" men annars har du helt rätt faktiskt.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

basmartin skrev:
Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.
Vet. Skrev fel bara :D Ändrat nu.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:D#t
Shut the fuck up, Donnie.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:
basmartin skrev:
Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.
Vet. Skrev fel bara :D Ändrat nu.
Det ska vara frygisk Svarte Jack! Frygisk!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GrafZeppelin skrev:
Svarte_Jack skrev:
basmartin skrev:
Svarte_Jack skrev:
Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Är inte C# dorisk i A-dur?
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.
Vet. Skrev fel bara :D Ändrat nu.
Det ska vara frygisk Svarte Jack! Frygisk!
Och börjar man lira på B# i A-dur så får man den exuberanta skalan.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

GrafZeppelin skrev:
knedy skrev:ni och era frikyrkotonarter
Inte "fri" men annars har du helt rätt faktiskt.
jo jag vet, försökte komma på något roligt skämt om att jämföra kyrktonarter med något som heter frikyrktonarter men jag vet inte ens vad skillnaden mellan en kyrka och en frikyrka är.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Här kommer en intressant grej; trådskaparen pratar om "extra ton i basen", vilket ju stämmer in på exemplet A/G, förutsatt att det inte står A7/G. För ett A/C# i basen borde väl egentligen benämnas som "ALTERNATIV ton i baseen" och inte "extra"? Tonen C# finns ju redan i ackordet... :)

Just gällande notation och enharmonisk förväxling gör Matte en fin "point" en bit upp. Ibland är det smart att skriva det som är enklast (snabbast) att förstå. MEN! (med Tony Irving-dialekt), det kan bli fel med det också...

Ta exemplet "D#7/Fx" (diss-sju med fiss-iss i basen), som dominant till G#m till exempel, inte helt ovanlig ackordföljd. Går låten i B-dur är det ju förkastligt att skriva "Eb7/G" även om det skulle bli mer rätt i en avista situation typ 9 ggr av 10. Lättare att läsa, visst. Men lite fel ändå. Det jag ville komma fram till är att man kanske kunde frestas att skriva ackordet som "D#7/G" för att få liiite rätt men liiite fel. Problemet för MIG med det är att det ackordet för mig ser ut som nåt väldigt avancerat alternerat ackord eftersom tonen G inte har ett dugg med D#7 att göra, tvärtom. D#7 hör till G# som tonika (dur eller moll), och G och G# känns svårligen relaterat. Skulle jag spela se det ackordet (D#7/G) i en avista situation skulle jag säkert uppfatta det som en överlagring eller nåt annat (G över D#7....få se nu....D#7#5(add maj7).....spännande :)).

Oj vad jag snurrade in mig :D. Men ni hängde väl med?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:Här kommer en intressant grej; trådskaparen pratar om "extra ton i basen", vilket ju stämmer in på exemplet A/G, förutsatt att det inte står A7/G.
Jamen det var ju precis så jag tänkte att det var 7:an i ett A7 det där G:t och alltså en extra ton och inte en kvint eller tersbas t.ex. men mina knapphändiga teoretiska kunskaper bleknar rätt fort bland alla dessa konstiga ord och begrepp så det är väl lika bra att vara tyst och läsa. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

mikkejohansson skrev:Oj vad jag snurrade in mig :D. Men ni hängde väl med?
Ja, jag skulle nog ändå föredra Eb/G fast det är fel, både D#/G och D#/Fx skulle mest ge mig hangups och ingen skulle tacka arrangören för att han skrev rätt eller halvrätt. ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Eller också kan man ju bara spela som man tycker det låter bäst... :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar