Sida 3 av 4

Postat: mån 25 feb 2008, 09:02
av Liten
Well.. it's a Fiss, I Guess!

Postat: mån 25 feb 2008, 09:12
av TDHP
Fuzz?

Postat: mån 25 feb 2008, 09:42
av dereborn
GrafZeppelin skrev:
mikkejohansson skrev:Oj vad jag snurrade in mig :D. Men ni hängde väl med?
Ja, jag skulle nog ändå föredra Eb/G fast det är fel, både D#/G och D#/Fx skulle mest ge mig hangups och ingen skulle tacka arrangören för att han skrev rätt eller halvrätt. ;)
Absolut! Oftast handlar det ju om att snabbt få folk att spela rätt, INTE att få uppskattning för att man skrivit "korrekt".

Liten OT-vinkling: Vad säger ni om att skriva A11 eller G/A? Jag håller inne med vad jag tycker så länge...

Postat: mån 25 feb 2008, 09:52
av Rix
dereborn skrev:Liten OT-vinkling: Vad säger ni om att skriva A11 eller G/A? Jag håller inne med vad jag tycker så länge...
11:an i A är ju ett D så den omskrivningen förstår jag inte alls.. G/A säger ju bara "lägg nian i basen"..

Var det en kuggis?

Postat: mån 25 feb 2008, 09:54
av Gäst
Rix skrev:11:an i A är ju ett D så den omskrivningen förstår jag inte alls.. A/G säger ju bara "lägg sjuan i basen"..

Var det en kuggis?
Dereborn skrev G/A inte A/G.

Det beror på omständigheterna, är det ett pingstkyrkegig så ska det givetvis stå 11. Inget sammanfattar frikyrkeklangen såsom en dominantelva i en ballad. ;)

Postat: mån 25 feb 2008, 09:56
av Rix
GrafZeppelin skrev:
Rix skrev:11:an i A är ju ett D så den omskrivningen förstår jag inte alls.. A/G säger ju bara "lägg sjuan i basen"..

Var det en kuggis?
Dereborn skrev G/A inte A/G.
Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).

Postat: mån 25 feb 2008, 09:57
av Sunken
Hela tråden skrev:Massa konstiga teorier om teori
Gsus... :shock:

Postat: mån 25 feb 2008, 09:58
av Gäst
Rix skrev:Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
Ah, I see. Iaf: tonerna i G-dur treklang motsvarar sjuan, nian och elvan i A. Ergo: A11

Postat: mån 25 feb 2008, 10:01
av Rix
GrafZeppelin skrev:
Rix skrev:Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
Ah, I see. Iaf: tonerna i G-dur treklang motsvarar sjuan, nian och elvan i A. Ergo: A11
Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..

Postat: mån 25 feb 2008, 10:05
av dereborn
Rix skrev:
GrafZeppelin skrev:
Rix skrev:Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
Ah, I see. Iaf: tonerna i G-dur treklang motsvarar sjuan, nian och elvan i A. Ergo: A11
Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..
Men.... om man skriver A11 kan man väl råka ut för att någon spelar även ett C# och ett E? Om man - vilket oftast är fallet - vill ha ett A i basen och ett G-durackord ovanför, så får man nog skriva G/A ändå, eller hur?

Postat: mån 25 feb 2008, 10:08
av Rix
dereborn skrev:
Rix skrev:Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..
Men.... om man skriver A11 kan man väl råka ut för att någon spelar även ett C# och ett E? Om man - vilket oftast är fallet - vill ha ett A i basen och ett G-durackord ovanför, så får man nog skriva G/A ändå, eller hur?
Vilket jag skriver hänger på vilken klang jag, som arrangör, är ute efter.

Postat: mån 25 feb 2008, 10:13
av dereborn
Får du direkt (avista) olika klanger om du skriver A11 eller G/A?

Postat: mån 25 feb 2008, 10:17
av GurraG
Jag är lite löjlig, så jag hade nog skrivit G/A i popsammanhang, men A11 i jazzigare sammanhang.

Postat: mån 25 feb 2008, 10:20
av dereborn
GurraG skrev:Jag är lite löjlig, så jag hade nog skrivit G/A i popsammanhang, men A11 i jazzigare sammanhang.
Då är jag nog också lite löjlig....

Postat: mån 25 feb 2008, 10:20
av Rix
dereborn skrev:Får du direkt (avista) olika klanger om du skriver A11 eller G/A?
Mjaa, kanske inte i ett rockband men en 11-klang i ett storband låter nog fetare än ett G med A i basen men då pratar vi inte ackord-beteckningen längre. Heh, sorry för min meningslösa utvikning.

Postat: mån 25 feb 2008, 10:21
av dereborn
Rix skrev:
dereborn skrev:Får du direkt (avista) olika klanger om du skriver A11 eller G/A?
Mjaa, kanske inte i ett rockband men en 11-klang i ett storband låter nog fetare än ett G med A i basen men då pratar vi inte ackord-beteckningen längre. Heh, sorry för min meningslösa utvikning.
Ja, men det är ju just det som är grejen! Att det ÄR 2 olika saker, A11 är ju en fetare, större klang, men ibland får man fram en G/A-klang enklare om man skriver A11, beroende på vem som ska läsa det...

Postat: mån 25 feb 2008, 10:31
av Jan Hellman
G8 då?? Det finns faktiskt. Fast bara i västvärlden.....

http://sv.wikipedia.org/wiki/G8

//Jan

Postat: mån 25 feb 2008, 10:32
av Rix
dereborn skrev:Ja, men det är ju just det som är grejen! Att det ÄR 2 olika saker, A11 är ju en fetare, större klang, men ibland får man fram en G/A-klang enklare om man skriver A11, beroende på vem som ska läsa det...
Precis! Vi säger ju samma sak. Allt hänger på vem som ska tolka arret. Och i pop/rock-sammanhang är G/A helt klart en bekväm genväg till den perfekta 11-klangen. 8)

Postat: mån 25 feb 2008, 10:37
av dereborn
Vi OT:ar glatt vidare:
Klangen G/A/D
G2 eller Gadd9(no3)?

Postat: mån 25 feb 2008, 10:40
av Rix
Gsus2 eller Dsus4/G

Eller menar du G med dubbla bastoner? :)

Postat: mån 25 feb 2008, 10:50
av dereborn
Rix skrev:Gsus2 eller Dsus4/G

Eller menar du G med dubbla bastoner? :)
Nej, sorry.... Tonerna G, A och D. Ett Gadd9 utan ters alltså. G2 har jag sett rätt mkt i jänkarnoter.

Postat: mån 25 feb 2008, 10:52
av Rix
dereborn skrev:
Rix skrev:Gsus2 eller Dsus4/G

Eller menar du G med dubbla bastoner? :)
Nej, sorry.... Tonerna G, A och D. Ett Gadd9 utan ters alltså. G2 har jag sett rätt mkt i jänkarnoter.
Jag hade kallat det Gsus2.. Tersen är som sagt väck och det blir nån slags suspension fast neråt.. Ingår ofta i typiska kyrkokadenser, Gsus4 G Gsus2 G.. Beteckningen G2 har jag aldrig sett..

Postat: mån 25 feb 2008, 10:56
av dereborn
Men då är det väl kanske lättare/mer "bekant" att läsa Gadd9, och hoppas på att folk - av tradition - utelämnar tersen?

Postat: mån 25 feb 2008, 11:00
av Rix
Intressant! Jag hade själv inte droppat tersen om jag sett ett add9-tillägg. Det tolkar jag bara som att man inte vill ha så tydlig dominantkaraktär men ändå nia.. Öh.. :)

Postat: mån 25 feb 2008, 11:02
av GurraG
dereborn skrev:Vi OT:ar glatt vidare:
Klangen G/A/D
G2 eller Gadd9(no3)?
Röstar också på att kalla den klangen för Gsus2. Gadd9 inbegriper helt klart en ters, om ni frågar mig.