Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av anthax »

Jag kan som sagt bara väldigt grundligt med teori, gitarristen i bandet kan inte skilja på dur och moll....
Han har gjort några riff jag inte blir klok på, men jag TROR, att ackordföljden borde bli något liknande:
Cmaj7, Bm7, Am7, G#dim.
Han påstår sig utgått från moll i någon tonart... Det enda han är stensäker på är att sjunde tonen är höjd ett halvt steg, kan det bli dubbelharmonisk mollskala? (Typ arabklingande toner?)

Moll kan det inte vara då första ackordet är i dur? Jag tappar lite hopp om mänskligheten ibland när gitarristen inte fattar vad han själv gör, eller inte kan förklara vad i helvete han spelar.

Om någon kan ge fingervisning eller länktips eller vad som helst fingervisning, stort tack på förhand! :nickar:
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
gene hunt
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 08 jul 2013, 18:16
Ort: Malmö

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av gene hunt »

Låter det bra är det ovänstligt vad det kallas i teorin.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av anthax »

Det är inte något som skulle kunna bli en radio-hit om jag säger så... Och då splar jag inget på det än, utan bara gitarrslingor.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av mikkejohansson »

Vad är det du vill veta?

Ackorden passar för C-dur där G#dim blir ett slags dominant till parallellen (Am).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av Sudden »

En harmonisk mollskala är en mollskala med höjd sjua. Är vi i a-moll blir skalan alltså: a, b, c, d, e, f, g#, a.

Ackorden du skrev funkar (som ovan talare nämnt) bra C-dur, men även i a-moll, även om den progressionen inte är jättevanlig...

Om vi antar att det är denna skala gitarristen byggt sitt riff på kan man (i teorin) tänka så här:

Om den "harmoniska delen" av riffet kommer på G#dim:et är det bara att tuta och köra!
Kommer g#:et vid Cmaj7:et skulle man kunna ändra det till Cmaj+5, kommer det vid Bm7:et skulle man kunna spela Bm6, kommer det vid Am7:et hade det passat med Ammaj7...
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av anthax »

Ordningen är inte skriven i sten utan bara för att jag ska komma ihåg ungefär vad som händer.
Gitarristen drar inte hela ackord heller utan det är massa-snabba-toner-hux-flux-onani, vilket gör det än värre att lägga någon form av bas över, förutom att jag kan pumpa åttondelar på samma ton han droppat sin E-sträng i, rakt genom allting. (förbannat tråkigt och enformigt)
I mångt och mycket så är nog detta ännu ett praktexempel på usel kommunikation, men han vet inte vad han gör, jag vet inte vad han gör, han vet inte vad tonen han spelar heter osv så allting blir onödigt svårt hela tiden.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av Sudden »

det är då du ber honom skriva ner det i tabs till dig, sen spelar du unisont med honom tills han tröttnar och håller sig till rena treklanger ;)
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av anthax »

Eftersom han inte verkar kunna tabs heller så får det nog bli sådana långsamma tradiga sittningar är jag rädd.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Whitewash
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 okt 2010, 13:46

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av Whitewash »

Eller hitta en annan gitarrist, dom går ju tretton på dussinet ;)
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av anthax »

Jag tror att det kommer gå att få till det även om det tar en djävulsk tid.. :P
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
swahili
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
Ort: västerås

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av swahili »

Är det inte mer troligt att det är i G-dur och G#dim är ett tritonussubstitut till dominanten inte för att man går till G nån gång men ändå, alternativ ett E7b9 till subdominantparallellen. Känns svårt att säga utan att höra men har man med ett Bm7 med ren kvint så brukar det inte låta tonika om Cmaj.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av inber »

anthax skrev: Cmaj7, Bm7, Am7, G#dim.
Krångla inte till det - du spelar bas och inte kyrkorgel med tredubbla manualer och samtidiga ackord på alla ställen samtidigt.

Om det där är ackorden, så spelar du grundtonen, dvs:

C, B, A, G#

Du behöver inte ens veta om det är dur eller moll, en elementär basgång kan du få ihop med bara grundtoner.

Ge honom i läxa att leta upp vilka ackord som passar med hans gitarr-onani (om inte de ovan är rätt). Spela sen grundtonerna.

Problem solved. :mrgreen:

(Jag kan kompa nästan vad som helst, men kan inte ett skit teori, så nu väntar vi på att teori-ekvillibristerna hävdar att jag har fel...).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av anthax »

Jag har fixat papper på alla de skalorna, dorisk, jonisk, lydisk etc, och hotat gitarristen med att förklara det jag förstår av det....
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
dbAce
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 01 jan 2014, 20:07

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av dbAce »

G# dim=E7b9 i tersläge dvs Dominant till A moll. Bm7 hör inte hemma i tonarten A moll/C dur men låter det bra så spelar det ingen roll. Inga regler finns i "populärmusik"!


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av anthax »

Det är just att det inte alltid låter "vettigt".
Bm7 borde vara Bm7-5 om jag inte tittat helt snett i papperen, men jag är som sagt noob på detta och har inte någon väldans koll själv.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
dbAce
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 01 jan 2014, 20:07

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Inlägg av dbAce »

Det är sant, du har inte tittat fel i papperna. Bm7b5 är korrekt och låter det nu illa med Bm7 så föreslå din kompis att byta ut mot Bm7b5.
Man kan också se det på ett annat vis; dels att Bm7 är ett substitut till m7b5 eller att, det är en tillfällig utvikning till A-dur där Bm7 hör hemma (steg II) och sedan slutar "bedrägligt" då kadensen avslutas i moll.


Sent from my iPad using Tapatalk
Skriv svar