Sida 1 av 1

Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 23 okt 2013, 16:52
av anthax
Jag kan som sagt bara väldigt grundligt med teori, gitarristen i bandet kan inte skilja på dur och moll....
Han har gjort några riff jag inte blir klok på, men jag TROR, att ackordföljden borde bli något liknande:
Cmaj7, Bm7, Am7, G#dim.
Han påstår sig utgått från moll i någon tonart... Det enda han är stensäker på är att sjunde tonen är höjd ett halvt steg, kan det bli dubbelharmonisk mollskala? (Typ arabklingande toner?)

Moll kan det inte vara då första ackordet är i dur? Jag tappar lite hopp om mänskligheten ibland när gitarristen inte fattar vad han själv gör, eller inte kan förklara vad i helvete han spelar.

Om någon kan ge fingervisning eller länktips eller vad som helst fingervisning, stort tack på förhand! :nickar:

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 23 okt 2013, 17:55
av gene hunt
Låter det bra är det ovänstligt vad det kallas i teorin.

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 23 okt 2013, 18:42
av anthax
Det är inte något som skulle kunna bli en radio-hit om jag säger så... Och då splar jag inget på det än, utan bara gitarrslingor.

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 23 okt 2013, 19:13
av mikkejohansson
Vad är det du vill veta?

Ackorden passar för C-dur där G#dim blir ett slags dominant till parallellen (Am).

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 23 okt 2013, 19:47
av Sudden
En harmonisk mollskala är en mollskala med höjd sjua. Är vi i a-moll blir skalan alltså: a, b, c, d, e, f, g#, a.

Ackorden du skrev funkar (som ovan talare nämnt) bra C-dur, men även i a-moll, även om den progressionen inte är jättevanlig...

Om vi antar att det är denna skala gitarristen byggt sitt riff på kan man (i teorin) tänka så här:

Om den "harmoniska delen" av riffet kommer på G#dim:et är det bara att tuta och köra!
Kommer g#:et vid Cmaj7:et skulle man kunna ändra det till Cmaj+5, kommer det vid Bm7:et skulle man kunna spela Bm6, kommer det vid Am7:et hade det passat med Ammaj7...

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 23 okt 2013, 20:05
av anthax
Ordningen är inte skriven i sten utan bara för att jag ska komma ihåg ungefär vad som händer.
Gitarristen drar inte hela ackord heller utan det är massa-snabba-toner-hux-flux-onani, vilket gör det än värre att lägga någon form av bas över, förutom att jag kan pumpa åttondelar på samma ton han droppat sin E-sträng i, rakt genom allting. (förbannat tråkigt och enformigt)
I mångt och mycket så är nog detta ännu ett praktexempel på usel kommunikation, men han vet inte vad han gör, jag vet inte vad han gör, han vet inte vad tonen han spelar heter osv så allting blir onödigt svårt hela tiden.

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 23 okt 2013, 20:09
av Sudden
det är då du ber honom skriva ner det i tabs till dig, sen spelar du unisont med honom tills han tröttnar och håller sig till rena treklanger ;)

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 23 okt 2013, 20:16
av anthax
Eftersom han inte verkar kunna tabs heller så får det nog bli sådana långsamma tradiga sittningar är jag rädd.

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: lör 11 jan 2014, 19:24
av Whitewash
Eller hitta en annan gitarrist, dom går ju tretton på dussinet ;)

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: lör 11 jan 2014, 21:51
av anthax
Jag tror att det kommer gå att få till det även om det tar en djävulsk tid.. :P

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 22 jan 2014, 16:12
av swahili
Är det inte mer troligt att det är i G-dur och G#dim är ett tritonussubstitut till dominanten inte för att man går till G nån gång men ändå, alternativ ett E7b9 till subdominantparallellen. Känns svårt att säga utan att höra men har man med ett Bm7 med ren kvint så brukar det inte låta tonika om Cmaj.

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 22 jan 2014, 19:34
av inber
anthax skrev: Cmaj7, Bm7, Am7, G#dim.
Krångla inte till det - du spelar bas och inte kyrkorgel med tredubbla manualer och samtidiga ackord på alla ställen samtidigt.

Om det där är ackorden, så spelar du grundtonen, dvs:

C, B, A, G#

Du behöver inte ens veta om det är dur eller moll, en elementär basgång kan du få ihop med bara grundtoner.

Ge honom i läxa att leta upp vilka ackord som passar med hans gitarr-onani (om inte de ovan är rätt). Spela sen grundtonerna.

Problem solved. :mrgreen:

(Jag kan kompa nästan vad som helst, men kan inte ett skit teori, så nu väntar vi på att teori-ekvillibristerna hävdar att jag har fel...).

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: ons 22 jan 2014, 20:25
av anthax
Jag har fixat papper på alla de skalorna, dorisk, jonisk, lydisk etc, och hotat gitarristen med att förklara det jag förstår av det....

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: tis 28 jan 2014, 19:29
av dbAce
G# dim=E7b9 i tersläge dvs Dominant till A moll. Bm7 hör inte hemma i tonarten A moll/C dur men låter det bra så spelar det ingen roll. Inga regler finns i "populärmusik"!


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: tis 28 jan 2014, 20:05
av anthax
Det är just att det inte alltid låter "vettigt".
Bm7 borde vara Bm7-5 om jag inte tittat helt snett i papperen, men jag är som sagt noob på detta och har inte någon väldans koll själv.

Re: Jag är noob, gitarristen ännu mera.

Postat: fre 31 jan 2014, 09:32
av dbAce
Det är sant, du har inte tittat fel i papperna. Bm7b5 är korrekt och låter det nu illa med Bm7 så föreslå din kompis att byta ut mot Bm7b5.
Man kan också se det på ett annat vis; dels att Bm7 är ett substitut till m7b5 eller att, det är en tillfällig utvikning till A-dur där Bm7 hör hemma (steg II) och sedan slutar "bedrägligt" då kadensen avslutas i moll.


Sent from my iPad using Tapatalk