Scotts Bass-Lessons!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av JOhan164 »

hej!

För alla som följer Scotts basslessons så släppte han nu en ny lektion där han pratar om "substitutions". TYdligen går det ut på att man kan spela olika ackord om man ska lira ett solo eller annat dyligt. Hänger tyvärr inte riktigt med på vad han menar? Är det någon här som kan förklara bättre på svenska?

Lektionen finns på
http://www.scottsbasslessons.com/improv ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ha det gött!
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av James Bond »

Det han gör är att flytta runt ett lick/melodisk idé. Åtta minuter in visar han hur det kan låta. Det är en ganska bra idé att jobba med licks. Eller flytta runt baskomp i olika tonarter. Du får bättre känsla för instrumentet och bättre gehör.

Men vad är grejen med vanten? Är han allergisk eller nåt sånt?
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av Fredde79 »

James Bond skrev: Men vad är grejen med vanten? Är han allergisk eller nåt sånt?
=> http://www.scottsbasslessons.com/odds-a ... the-gloves
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av James Bond »

Wow!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av Mungi »

Klart bästa lektionerna som finns på nätet. Ordentligt skön snubbe. Trist med hans sjukdom.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av JOhan164 »

Han har någon sjukdom, därav vanten! Betalade en slant och blev medlem på hans sida ( visste inte riktigt vad det innebar men tycker en kille som han ska stöttas oavsett) Det som fanns var papper med förklaringar på alla hans lektioner, vilket gör det enklare att hänga med i dem! Har ni inte kollat in snubben och hans lektioner så gör det direkt :)
gene hunt
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 08 jul 2013, 18:16
Ort: Malmö

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av gene hunt »

Jag prenumeratrar på hans lektioner! Han förklarar så att man förstår i stället för att brilliera, som en del andra nätfigurer. Mycket bra!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av Liten »

+100 på hyllningarna. Tycker han gör detta på ett pedagogiskt sätt.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av inber »

Han är ju oerhört bra. Jag har sett flera av hans Youtube-filmer som är långt under min spelnivå, bara för att han har så skön attityd.

(Höll nästan på att skriva att man har så trevligt i hans sällskap, även om jag riskerar att framstå som en riktig knäppgök som borde skaffa mig några riktiga kompisar istället... )

Och det är ju oerhört skönt att slippa slapping-smattret. Scott är nästan helt inriktad på hur man ska bli en duktig kompmusiker.

Sympatiskt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av FreCKo »

Jag vart precis medlem där och kollar igenom lite klipp, jävlar vilken kille!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av HirYoshima »

FreCKo skrev:Jag vart precis medlem där och kollar igenom lite klipp, jävlar vilken kille!
You said it, man. :) Jävlar vilken kille är ingen överdrift.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av inber »

Och sen älskar jag hans brittiska accent.

Många britter pratar ju ganska...fult. Och ibland tyvärr obegripligt när de sväljer konsontanter och har sig.

Men Scott har en vacker accent. Han och Jony Ive på Apple är nog mina favoritbritter. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av midlifecrisis »

inber skrev:Och sen älskar jag hans brittiska accent.

Många britter pratar ju ganska...fult. Och ibland tyvärr obegripligt när de sväljer konsontanter och har sig.

Men Scott har en vacker accent. Han och Jony Ive på Apple är nog mina favoritbritter. :wink:
Visste du att E pratar med amerikansk accent? De lokala förmågorna tror att E är infödd. Till skillnad från undertecknad. Men när jag säger att jag kommer från North Dakota brukar de flesta tro mig...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av inber »

midlifecrisis skrev:
inber skrev:Och sen älskar jag hans brittiska accent.

Många britter pratar ju ganska...fult. Och ibland tyvärr obegripligt när de sväljer konsontanter och har sig.

Men Scott har en vacker accent. Han och Jony Ive på Apple är nog mina favoritbritter. :wink:
Visste du att E pratar med amerikansk accent? De lokala förmågorna tror att E är infödd. Till skillnad från undertecknad. Men när jag säger att jag kommer från North Dakota brukar de flesta tro mig...
Kul. Jag pratade med E tidigare ikväll, men då hörde jag bara stråk av Stockholm och Nacka i uttalet. :wink:

Gott nytt år på dig! Long time, no see.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av midlifecrisis »

inber skrev:
midlifecrisis skrev:
inber skrev:Och sen älskar jag hans brittiska accent.

Många britter pratar ju ganska...fult. Och ibland tyvärr obegripligt när de sväljer konsontanter och har sig.

Men Scott har en vacker accent. Han och Jony Ive på Apple är nog mina favoritbritter. :wink:
Visste du att E pratar med amerikansk accent? De lokala förmågorna tror att E är infödd. Till skillnad från undertecknad. Men när jag säger att jag kommer från North Dakota brukar de flesta tro mig...
Kul. Jag pratade med E tidigare ikväll, men då hörde jag bara stråk av Stockholm och Nacka i uttalet. :wink:

Gott nytt år på dig! Long time, no see.
Detsamma! Men nu har E övergivit Miami Beach och
Åkt till NYC
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av Fluktbas »

Jag tycker om hans ansiktsuttryck. När han spelar något glatt sitter han och ler, är det känslosamt ser han lite ledsen ut, och när det är lite hårdare ser han, hm ...., tuff ut.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av Fluktbas »

Han har kommit ut med en ny lektion,
http://www.scottsbasslessons.com/bass-l ... iques.html" onclick="window.open(this.href);return false;,
där han går igenom Somebody Else's Guy som Jocelyn Brown gjorde (eller i alla fall gjorde känd) på 80-talet. En ny bekantskap för mig, och hela skivan låten är med på är bra. Men när jag skulle ta reda på vem basisten är hittade jag det inte, och det ser ut att vara en allmän fråga när jag googlade.

Någon som vet bättre här på PB?
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Scotts Bass-Lessons!

Inlägg av Phear »

Den killen är nästan overkligt duktig. Han lirar inte alls musik jag gillar men han har min fulla respekt och lite till! När det knappt ser ut som man spelar när man spelar är man duktig! :-)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar