Noter till liten ensemble?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Noter till liten ensemble?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Jag har fått förmånen att leda en liten ensemble om:
  • 1 flöjtist
    2 klarinettister
    1 trombonist
    1 elbassist
Ensemblen har precis gått ut 6:e klass och är mycket motiverade att spela mer på fritiden. På skolan får de mycket bra musikundervisning och möjlighet att spela i storband redan från 5:e klass. Undervisningsmaterialet består bla av Blåståget och Blås mer! av Jan Utbult.

På försök körde vi lite extra på fritiden (tre onsdagar) inför ett utegig då vårt lokala område hade en speciell marknadsdag. Detta gick jättebra och ungdomarna fick blodad tand. Till hösten har de lust att fortsätta spela tillsammans på fritiden.

Är det någon av er på PB som har tips och idéer på arrangemang och noter som kan passa till denna lilla ensemblen. Gärna med lite poppigare karaktär. Eventuellt hänger det också på en till flöjtist då.

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Spelar du något till? Piano?

Det känns som en ganska bra och mångsidig ensemble där du har trombonen i botten och sen klarinetter som kan alternera mellan mellanstämmor o melodi.

Tror du kan spela de flesta trestämmiga arr som finns, jag har en känsla av att det finns "generic" blåsarrangemang com kan anpassas (transponeras) för diverse ensembler. Annars är det ju en toppenmöjlighet att skriva eget!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Hej igen

Nej, jag har hittills inte spelat tillsammans med gänget. Jag försöker leda dem så att de kan spela tillsammans. En trumspelande kompis till mig har hjälp till lite på just trummor, men oftast klarar de sig på egen hand bara de får hjälp att räkna in.

Jag är inte speciellt fena på piano, och någon av våra elorglar (som jag behärskar ganska bra) tar jag inte gärna med mig till övningarna. Kanske kan jag kompa lite på akustisk gitarr. Elbas finns ju redan i ensemblen...

Jag får förhöra en musiklärare som jag känner om vad som kan passa att spela.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
maons
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 13:58
Ort: Österfärnebo/Norrköping

Inlägg av maons »

Merci Merci Merci eller The Chicken! Dom skulle passa bra!
Jazz, Folkmusik, Pop!

Squire JV Jazz, Les Paul Special Bass, Ibanez AEB8EBK,
GALLIEN KRUEGER MB150S-112
Skriv svar