Lotterilista?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Lotterilista?

Inlägg av Kim S »

Tänkte lite på lotterierna vi har haft och har på gång här på pratabas. Mitt lotteri var verkligen lyckat och jag är jätteglad att allt funkade så snabbt och effektivt. Hoppas verkligen vi kan bibehålla denna spännande försäljningsform! Det har påtalats i några trådar att vi bara ska ha ett lotteri rullande åt gången. Det tycker jag är schysst, dels för lotterimakaren, dels för spänningen och den kollektiva känslan här på PB. Man skulle kunna säga att vi kör en lottning/vecka eller en varannan vecka eller något likande. Eller så kör vi bara en ny lottning så fort en annan har avslutats. Med lite mellanrum blir det ju inte inflation i lotteriet och man kanske känner sig mer sugen på att köpa lotter om det gått ett tag sedan det senaste nederlaget :roll: Men som sagt, man behöver inte ha några stenhårda regler för detta, bara en tanke.

So without further ado tänkte jag att vi kunde skapa en liten turlista för att underlätta det hela. Vad tycks om det?

Typ:

knedys Edwards KLART!
Kim Ss G&L KLART!
Falcons Squier SQ (pågående)
BB3000S P-bas
Rolands triplett


eller

v.37 knedy KLART!
v.38 Kim S KLART!
v.39 Falcon (pågående)
v.40 BB3000S
v.41 Roland


eller

September knedys Edwards KLART!
September Kim Ss G&L KLART!
September Falcons Squier SQ (pågående)
Oktober BB3000S P-bas
November Rolands triplett


Ja, ni hajjar.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vad tror ni om kombinerade lotterier?
Om det är några som har prylar för typ 1500-3000 som de vill auktionera, borde det inte gå att kombinera det då så att men kör 3 basar på samma gång och kör 100 lotter a 100kr? (eller nåt annat förstås om värdet är ett annat)
Alltså om jag säljer en bas, Rolle har en bas, Marcbass en och att vi kör ett gemensamt lotteri så det blir lite fler som har möjlighet att vinna = öka intresset om det är billigare prylar som säljs?

Sedan tycker jag 1 gång i månaden är lite väl, jag tror det här är en lite... nyhetens behag, och att det kommer lugna ner sig, men 1 lotteri i veckan max känns klart befogat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

+1 på båda era ideer, bra med en liten uppstyrning. Tidsintervallet kommer säkert att ge sig av sig själv med tiden. Hoppas också att denna form får leva kvar.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev: Sedan tycker jag 1 gång i månaden är lite väl, jag tror det här är en lite... nyhetens behag, och att det kommer lugna ner sig, men 1 lotteri i veckan max känns klart befogat.
Håller med, skrev det mest för att ta upp det.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:Vad tror ni om kombinerade lotterier?
Om det är några som har prylar för typ 1500-3000 som de vill auktionera, borde det inte gå att kombinera det då så att men kör 3 basar på samma gång och kör 100 lotter a 100kr? (eller nåt annat förstås om värdet är ett annat)
Alltså om jag säljer en bas, Rolle har en bas, Marcbass en och att vi kör ett gemensamt lotteri så det blir lite fler som har möjlighet att vinna = öka intresset om det är billigare prylar som säljs?

Sedan tycker jag 1 gång i månaden är lite väl, jag tror det här är en lite... nyhetens behag, och att det kommer lugna ner sig, men 1 lotteri i veckan max känns klart befogat.
Kombinerade lotterier är väl en utmärkt idé. Går man ihop på två tre basar så motiverar det nog fler att köpa lotter så att man verkligen får till stånd lotterierna. Man minskar ju risken för att bara hälfen söljs och det rinner ut i sanden.

Frågan är om det finns underlag för lotteri varje vecka? Kanske varannan blir lagom?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det krävs ju i så fall också att någon tar på sig att hålla i och uppdatera "kön" samt hålla kontakt med alla "lotterister".
Nu kommer väl detta att mattas av lite, men det är ju lite pyssel ändå.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vi kanske kan ta det som det kommer, just nu skulle vi kunna ha 7 lotterier i veckan känns det som.

Och precis Rolle, personligen tycker jag kombinerade lotterier är perfekt, förutsatt att det inte blir för dyra/för många lotter.

Vi behöver kanske inte ha nå´n gräns på hur ofta förutom att det inte bör vara mer än ett i veckan?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag håller nog på att det bara bör vara ett i gång i taget för att hålla det kul, men det är ju som sagt upp till dem som håller i dem!
Det ÄR ju trots allt fortfarande bara ett annat sätt att sälja sina prylar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev: Vi behöver kanske inte ha nå´n gräns på hur ofta förutom att det inte bör vara mer än ett i veckan?
+1!
TDHP skrev: Jag håller nog på att det bara bör vara ett i gång i taget för att hålla det kul
+1!

Jag tycker inte man ska ha "regler" för detta, vi är ju duktiga på att självreglera på detta forum ändå. Men det är bra att vi diskuterar det!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:Jag håller nog på att det bara bör vara ett i gång i taget för att hålla det kul, men det är ju som sagt upp till dem som håller i dem!
Det ÄR ju trots allt fortfarande bara ett annat sätt att sälja sina prylar!

Visst, men också ett sätt att få vara med att kanske kunna lägga vantarna på en bas som man annars inte skulle kunna ha haft råd med eller en bra andrabas. Det är ändå ganska många på forumet som inte har så hög ålder och därmed begränsad inkomst, de får ju plötsligt i alla fall en chans att kunna dra hem en bas som ligger utanför deras normala budget.

Plus att det blir ett sätt att få fler att faktiskt upptäcka bra basar. En G&L 5:a kanske inte alla har eller har tänkt spela på men plötsligt finns det en som en "inte ont anande" lotterivinnare" får chansen att bekanta sig med...
Skriv svar