"Ignore"-funktion

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Gäst

"Ignore"-funktion

Inlägg av Gäst »

Finns på vissa forum, man markerar alltså den person vars inlägg man inte vill kunna läsa. Är det en funktion du skulle kunna tänkas lägga till Semborg?
Skönt att slippa flamebaitare osv.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Bra förslag, I second that motion.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

hehe...
Gustav ditt satans aparsle! Typiskt dig att inte vilja se hela trådar utan bara det du "vill" se...
Tycker sånna som dig borde ha auto-ignore satta på sina konton!!

:mrhappy:

Jag kan tycka att idén är god.. trådarna kan ju bli lite osammanhängande.. men har man valt det så har man...

+1 från mig..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Bra idé.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Men... Är det inte enklare att bara låta bli att läsa dessa inlägg?
Eller menar du hela trådar?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Yes, mycket bra idé...dock verkar de värsta trollen ha lämnat forumet, som t.ex. Mojo.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Samuel V skrev:Yes, mycket bra idé...dock verkar de värsta trollen ha lämnat forumet, som t.ex. Mojo.
Vad var det för trolligt med Mojo?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Samuel V skrev:Yes, mycket bra idé...dock verkar de värsta trollen ha lämnat forumet, som t.ex. Mojo.
Vi som träffat Mojo IRL kan intyga att han är allt annat än troll.
Sen kan jag hålla med om att han i vissa fall hade svårt att föra en nyanserad diskussion över nätet ibland.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Geddy_Lee skrev:
Samuel V skrev:Yes, mycket bra idé...dock verkar de värsta trollen ha lämnat forumet, som t.ex. Mojo.
Vi som träffat Mojo IRL kan intyga att han är allt annat än troll.
Sen kan jag hålla med om att han i vissa fall hade svårt att föra en nyanserad diskussion över nätet ibland.
Tja, så farlig var han väl inte, men han hade jävligt lätt att börja bråka. Jag tror säkert han är schysst IRL, men han var lite jobbig att ha å göra med på PB.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Geddy_Lee skrev:
Samuel V skrev:Yes, mycket bra idé...dock verkar de värsta trollen ha lämnat forumet, som t.ex. Mojo.
Vi som träffat Mojo IRL kan intyga att han är allt annat än troll.
Sen kan jag hålla med om att han i vissa fall hade svårt att föra en nyanserad diskussion över nätet ibland.
Det var väl den lilla detaljen som uppfattades som trollig.

Men jag tycker att det var synd att han lämnade forumet. När han inte var alltför uppskruvad var han en jävligt bra och trevlig medlem.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

bootsy skrev:
Geddy_Lee skrev:
Samuel V skrev:Yes, mycket bra idé...dock verkar de värsta trollen ha lämnat forumet, som t.ex. Mojo.
Vi som träffat Mojo IRL kan intyga att han är allt annat än troll.
Sen kan jag hålla med om att han i vissa fall hade svårt att föra en nyanserad diskussion över nätet ibland.
Det var väl den lilla detaljen som uppfattades som trollig.

Men jag tycker att det var synd att han lämnade forumet. När han inte var alltför uppskruvad var han en jävligt bra och trevlig medlem.
Det är fler personer än Mojo som är väldigt annorlunda privat jämfört med på forumet. Inga namn! :?
I hans fall blev skilnaderna väldigt stora då han är en soft, timid och gemytlig människa privat.
Senast redigerad av Geddan den ons 19 nov 2008, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:hehe...
Gustav ditt satans aparsle! Typiskt dig att inte vilja se hela trådar utan bara det du "vill" se...
Tycker sånna som dig borde ha auto-ignore satta på sina konton!!
Jag tror inte att Gustav kommer se ditt inlägg så det spelar nog ingen roll vad du skriver...... :twisted:

//J :D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Sen kan jag erkänna att jag inte själv alltid är så lätt att ha å göra med... :lol: , men jag försöker oftast lägga fram konkreta argument snarare än att uppföra mig som en idiot (vilket jag IRL är mycket bra på).
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: "Ignore"-funktion

Inlägg av BB3000S »

GrafZeppelin skrev:Skönt att slippa flamebaitare osv.
Vad i alla glödheta är en flamebaitare?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Samuel V skrev:Sen kan jag erkänna att jag inte själv alltid är så lätt att ha å göra med... :lol: , men jag försöker oftast lägga fram konkreta argument snarare än att uppföra mig som en idiot (vilket jag IRL är mycket bra på).
Jag tyckte mig se ett inlägg men konstigt nog kan jag inte se vad det står.... Hur besynnerligt som helst..... :roll:

//J :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker nog inte att det är en fullt så lysande idé som alla ni andra verkar tycka.
Antingen så köper man ett forum med brister och idioter och allt vad det innebär, men som Johannes valt att göra, skita i t.ex. mina inlägg helt enkelt.
Det verkar ju funka för honom och jag bryr mig inte.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: "Ignore"-funktion

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:
GrafZeppelin skrev:Skönt att slippa flamebaitare osv.
Vad i alla glödheta är en flamebaitare?
"Flamebait is a message posted to a public Internet discussion group, such as a forum, newsgroup or mailing list, with the intent of provoking an angry response (a "flame") or argument over a topic the troll often has no real interest in".

Flame är engelska och betyder låga. Bait är också engelska och betyder bete. Flammor/lågor är heta på samma sett som en hetsig diskussion. För att få igång en hetsig diskussion kastar man ur sig ett bete som folk ska agera på. T.ex:

"Johan Dereborn tycker att Jonas Hellborgs Warick förstärkare är världens bästa basförstärkare....."

//J
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: "Ignore"-funktion

Inlägg av BB3000S »

Hellboy skrev:
BB3000S skrev:
GrafZeppelin skrev:Skönt att slippa flamebaitare osv.
Vad i alla glödheta är en flamebaitare?
"Flamebait is a message posted to a public Internet discussion group, such as a forum, newsgroup or mailing list, with the intent of provoking an angry response (a "flame") or argument over a topic the troll often has no real interest in".

Flame är engelska och betyder låga. Bait är också engelska och betyder bete. Flammor/lågor är heta på samma sett som en hetsig diskussion. För att få igång en hetsig diskussion kastar man ur sig ett bete som folk ska agera på. T.ex:

"Johan Dereborn tycker att Jonas Hellborgs Warick förstärkare är världens bästa basförstärkare....."

//J
Vad blir då kvar av PrataBas? :roll: :wink: :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag fattar inte riktigt.. En ignorefunktion som blockerar somligas inlägg.. Alltså att jag slipper läsa dem.. Har jag förstått rätt..?

Hur ska man veta vad personen skriver innan hon/han har skrivit det..?

Jag har inte sett så många inlägg som sticker i ögonen värst mycket att jag skulle behöva en sån funktion. Gillar jag inte det jag läser hoppar jag över det. Är det kränkande etc ropar jag på Semborg. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

funkys**t skrev:Jag fattar inte riktigt.. En ignorefunktion som blockerar somligas inlägg.. Alltså att jag slipper läsa dem.. Har jag förstått rätt..?
Exakt!

Om man sen väljer att inte använda den är naturligtvis fullt förståeligt men jag förstår inte vad man kan ha emot att funktionen finns. Det är ju inget som någon tvingas att använda. Lika lite som någon tvingas använda andra färger i texten bara för att möjligheten finns.

Vad säger du Semborg, är det görbart?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Blir den som blir ignorerad upplyst om dett på nåt sätt?
Jag menar, det kan ju vara tex så att man diskuterar något när motparten ruttnar och ignorerar ens inlägg. (Det kan man ju göra nu också, men då är det ju rätt uppenbart att man blir just ignorerad!) Det måste ju vara väldigt frustrerande om man tex ställer en fråga som plötsligt ignoreras utan att man kanske fattar varför. Kommer det inte att bli väldigt konstigt att läsa trådar där vissa inte ser vissas poster?
Jag har väl iof inget emot funktionen som sådan, men jag förstår inte syftet med den inte riktigt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:Blir den som blir ignorerad upplyst om dett på nåt sätt?
Jag menar, det kan ju vara tex så att man diskuterar något när motparten ruttnar och ignorerar ens inlägg. (Det kan man ju göra nu också, men då är det ju rätt uppenbart att man blir just ignorerad!) Det måste ju vara väldigt frustrerande om man tex ställer en fråga som plötsligt ignoreras utan att man kanske fattar varför. Kommer det inte att bli väldigt konstigt att läsa trådar där vissa inte ser vissas poster?
Jag har väl iof inget emot funktionen som sådan, men jag förstår inte syftet med den inte riktigt.
Syftet är helt enkelt att man ska slippa läsa en massa dynga som bara gör en på dåligt humör.
Om jag anser att en flamebaitare eller ett pseudo-troll gör för stor andel skitinlägg så vore det skönt att slippa tänka så mycket på att man måste ignorera dennes inlägg. Skulle han sedan helt plötsligt få för sig att göra ett seriöst inlägg riktat till mig och jag då missar det så, tja... det kan det vara värt.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Finns det ett behov av funktionen?
Under den dryga månad som jag har hängt här, har jag inte märkt tendenser där samma personer alltid skriver oseriösa inlägg.

Klart att det ibland händer att jag blir provocerad, men det brukar alltid vara enstaka inlägg. De flesta här har väl nån gång skrivit något ogenomtänkt/provocerande/skämtsamt, men alla övriga inlägg har ju innehåll!

Möjligen att jag inte skulle vilja se vad jag själv har skrivit. Brukar alltid störa mig på mina egna stavfel, så varje inlägg brukar ju editeras några gånger =P
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det skadar väl inte att lägga till funktionen, om det går?
Det kommer säkert att vara få av oss som utnyttjar den, men om den kan göra tillvaron på forumet drägligare för vissa av medlemmarna så är det väl inget snack?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Ni är så känsliga !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar