"Best of PB" - En forumdel där vi samlar trådar

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

"Best of PB" - En forumdel där vi samlar trådar

Inlägg av Kim S »

Jag har haft en kort PM-kontakt med Semborg om detta.

Vad tycker ni om att vi har en ny forumdel där vi samlar gamla fina PB-trådar? Det finns ju trots allt en grym samling trådar efter 2 1/2 år där mycket hade varit kul att ha lite sortertering på. Dels för att det är kul att titta tillbaka men inte minst för att nytillkomna ska kunna få en vink om varför allt är som det är. Och så kan de som då och då "rotar i arkiven" (Grafen, Johannes mfl.) få en plats att samla gamla guldklimpar i.

Tänker mig trådar där vi t.ex. länkar till:

- Gångna lotterier
- PB-donationsbasar
- Urspårade råkurr
- T.ex. snack om P-basmickar (så att man kan samla kunskap på en plats)

Och så vidare.

Kan det vara något?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

En annan lösning skulle vara en klistrad tråd i varje berörd forumsdel, som länkar till de bra trådarna. Såg att det fanns en sådan i förstärkarforumet på talkbass:
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=166225
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Tycker det låter som en bra idé
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
gäst

Re: "Best of PB" - En forumdel där vi samlar tråda

Inlägg av gäst »

Kim S skrev:Jag har haft en kort PM-kontakt med Semborg om detta.

Vad tycker ni om att vi har en ny forumdel där vi samlar gamla fina PB-trådar? Det finns ju trots allt en grym samling trådar efter 2 1/2 år där mycket hade varit kul att ha lite sortertering på. Dels för att det är kul att titta tillbaka men inte minst för att nytillkomna ska kunna få en vink om varför allt är som det är. Och så kan de som då och då "rotar i arkiven" (Grafen, Johannes mfl.) få en plats att samla gamla guldklimpar i.

Tänker mig trådar där vi t.ex. länkar till:

- Gångna lotterier
- PB-donationsbasar
- Urspårade råkurr
- T.ex. snack om P-basmickar (så att man kan samla kunskap på en plats)

Och så vidare.

Kan det vara något?
Finns redan:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=11787
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Shit, jag läste igenom tråden med parkas och makten. Snacka om att spåra ur totalt från vad trådens egentliga mening var.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: "Best of PB" - En forumdel där vi samlar tråda

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
Kim S skrev:Jag har haft en kort PM-kontakt med Semborg om detta.

Vad tycker ni om att vi har en ny forumdel där vi samlar gamla fina PB-trådar? Det finns ju trots allt en grym samling trådar efter 2 1/2 år där mycket hade varit kul att ha lite sortertering på. Dels för att det är kul att titta tillbaka men inte minst för att nytillkomna ska kunna få en vink om varför allt är som det är. Och så kan de som då och då "rotar i arkiven" (Grafen, Johannes mfl.) få en plats att samla gamla guldklimpar i.

Tänker mig trådar där vi t.ex. länkar till:

- Gångna lotterier
- PB-donationsbasar
- Urspårade råkurr
- T.ex. snack om P-basmickar (så att man kan samla kunskap på en plats)

Och så vidare.

Kan det vara något?
Finns redan:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=11787
Ja, allt finns ju där redan. Bara att klistra den.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+
Inlägg: 732
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 04:02
Ort: Järfälla

Inlägg av Sartic »

Jag tycker det är en väldigt bra idé.
Har man bara en enda tråd för alla bra trådar så kan det bli väldigt rörigt och därmed missa något som man helst inte hade velat missa. Dessutom blir det massa snack i just den tråden om alla andra trådar och då blir det ännu mer rörigt. Ett inlägg skriver man om tråd "a", i det andra om "b" och i det tredje "ö".
Alternativt som några andra skrev - Klistrade inlägg i varje forumsdel.
Men jag tycker en egen avdelning är mycket bättre. Blir skönare för ögonen också istället för att ha 10 trådar klistrade längst upp i en forumsdel jämt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag tror det blir trassligt jag...
Vem skulle egentligen gå in där för att läsa något...?
Jag tror enbart man skulle hamna där då det relateras till den ena eller andra tråden från någon annan tråd, och då tjänar den egna forumdelen föga nytta.

T.o.m. tror jag att det kan avskräcka folk - tänk er att en nykomling råkar halka in i den forumsdelen, och läser sida upp och sida ned med råkurr, röstningar om homoadoptioner, religion, politik, etc, etc...
Det skulle åtminstone avskräcka mig.

Och hur hindrar man att den forumsektionen blir ett nytt Off Topic?
Ska det vara skrivförbud i den delen...?
Vem bestämmer vilka trådar som skall flyttas dit?
Hur hittar man i den djungel som blir resultatet av att trådar från alla möjliga forumdelar mixas?

Nej, ingen sådan forumdel tack - det räcker fint med "Best of-trådarna" för min del.
Och t.o.m. de behöver inte vara klistrade - är det aktuellt och intressant med "Best-of-trådar" så kommer de ligga högt upp, och annars var det väl inte så intressant då...?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

fieldflower skrev:Och hur hindrar man att den forumsektionen blir ett nytt Off Topic?
Man ska inte kunna göra nya trådar i den!
fieldflower skrev:Ska det vara skrivförbud i den delen...?
I trådar som redan är där, nej. Fast man ska inte göra nya trådar då!
fieldflower skrev:Vem bestämmer vilka trådar som skall flyttas dit?
Med hjälp av lite demokrati! Det är bara att skrika ut "HALL OF FAME!!!" i tråden man vill ska flyttas dit. Håller folk med så svarar dom med "+1".
fieldflower skrev:Hur hittar man i den djungel som blir resultatet av att trådar från alla möjliga forumdelar mixas?
Man ser vad som står i topicraden. Fast oftast till alltid så spårar ju trådarna ur och handlar om något helt annat och det är det som gjort att trådarna flyttats till Hall Of Fame-delen.


Jag säger ett stort ja för idén, det är ett bra sätt för nykomlingar att få smak för jargongen här.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Bra idé men jag är också tveksam till om det fungerar i praktiken.
Senast redigerad av Svensson den mån 01 dec 2008, 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Låter jättekul, frågan är vem som ska sätta in trådarna vart eftersom det blir fler, risk för onödigt jobb för semborg.

Jag är är iaf för en separat forumdel för klassiska trådar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

knedy skrev:
fieldflower skrev:Och hur hindrar man att den forumsektionen blir ett nytt Off Topic?
Man ska inte kunna göra nya trådar i den!
fieldflower skrev:Ska det vara skrivförbud i den delen...?
I trådar som redan är där, nej. Fast man ska inte göra nya trådar då!
fieldflower skrev:Vem bestämmer vilka trådar som skall flyttas dit?
Med hjälp av lite demokrati! Det är bara att skrika ut "HALL OF FAME!!!" i tråden man vill ska flyttas dit. Håller folk med så svarar dom med "+1".
fieldflower skrev:Hur hittar man i den djungel som blir resultatet av att trådar från alla möjliga forumdelar mixas?
Man ser vad som står i topicraden. Fast oftast till alltid så spårar ju trådarna ur och handlar om något helt annat och det är det som gjort att trådarna flyttats till Hall Of Fame-delen.


Jag säger ett stort ja för idén, det är ett bra sätt för nykomlingar att få smak för jargongen här.
I så fall - lägg kopior av trådarna där, eller ännu bättre kloner som uppdateras om man skriver i dem oavsett om man gått in via ordinarie forumdel eller genom best-of-delen. Liksom visa dem på bägge ställena.
På så vis faller många av nackdelarna men alla fördelarna bibehålls, och de som tycker en sådan del är onödig (som jag) kan låta bli att gå in den vägen.

How's that?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

fieldflower skrev:
knedy skrev:
fieldflower skrev:Och hur hindrar man att den forumsektionen blir ett nytt Off Topic?
Man ska inte kunna göra nya trådar i den!
fieldflower skrev:Ska det vara skrivförbud i den delen...?
I trådar som redan är där, nej. Fast man ska inte göra nya trådar då!
fieldflower skrev:Vem bestämmer vilka trådar som skall flyttas dit?
Med hjälp av lite demokrati! Det är bara att skrika ut "HALL OF FAME!!!" i tråden man vill ska flyttas dit. Håller folk med så svarar dom med "+1".
fieldflower skrev:Hur hittar man i den djungel som blir resultatet av att trådar från alla möjliga forumdelar mixas?
Man ser vad som står i topicraden. Fast oftast till alltid så spårar ju trådarna ur och handlar om något helt annat och det är det som gjort att trådarna flyttats till Hall Of Fame-delen.


Jag säger ett stort ja för idén, det är ett bra sätt för nykomlingar att få smak för jargongen här.
I så fall - lägg kopior av trådarna där, eller ännu bättre kloner som uppdateras om man skriver i dem oavsett om man gått in via ordinarie forumdel eller genom best-of-delen. Liksom visa dem på bägge ställena.
På så vis faller många av nackdelarna men alla fördelarna bibehålls, och de som tycker en sådan del är onödig (som jag) kan låta bli att gå in den vägen.

How's that?
Känns som att du missförstod lite. Jag menade som Klassiska PrataBastrådartråden, alltså att vi bara länkar till andra trådar.

Johannes: Det är på grund av den tråden jag tyckte det var en så bra idé! Men det hade kanske varit kul om det också hade blivit en funktion som gör att man lättare kan hitta saker som diskuterats förr. Hur många gånger har inte någon kommit och frågat om skillnader i ljud mellan Fender Jazz och Presicion (in klassiker?). Då skulle man kunna länka till flera trådar som berör ämnet i en sådan tråd t.ex.

Tillägg: Detta är alltså ingen drastisk grej. Min första tanke var att vi borde klistra Klassiska Pratabastrådartråden, men jag tänkte bara ett steg längre nu.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Skriv svar