Att sno trådar.

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Att sno trådar.

Inlägg av basmartin »

Finns det fler än jag som tycker att det är både lite störigt och rörigt när folk skriver i andras köpes trådar att de vill ha samma grej som trådstartaren, eller ännu värre, när någon säljer en sak och så skriver någon annan att de säljer samma sak. Kan vi inte sluta med det?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Känns som vanligt bonnvett att inte sno andras trådar. Pisk!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jo. Det är dålig hyfs, helt klart.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jo.

Att man säger att man säljer samma sak i en säljestråd är största synden av alla på ett forum tycker jag... Nästan...
Att man flikar in och försöker sno någons köpestråd är inte heller så snyggt, men inget jag blir lika störd på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag har inte sett det nånstans, antagligen för att jag inte har läst så noga, men det är ju verkligen tecken på dålig stil. Så det är klart att det inte ska förekomma.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det förekommer ju lika fullt.
Vad som också händer är att ngn ondgör sig över ett för högt pris eller börjar tracka ner på prylar i ngns säljtråd.

Tycker man att sådan info är relevant, så skickar man ett pm till den som säljer istället för att skria i tråden.
Kan vi enas om det?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Geddy_Lee skrev:Det förekommer ju lika fullt.
Vad som också händer är att ngn ondgör sig över ett för högt pris eller börjar tracka ner på prylar i ngns säljtråd.

Tycker man att sådan info är relevant, så skickar man ett pm till den som säljer istället för att skria i tråden.
Kan vi enas om det?
Nja det vet jag inte... Det är klart att ondgörande eller trackningar inte hör hemma någonstans, men ett påpekande om priset KAN vara intressant för andra att läsa. Prutningar och den typen av diskussion kan man gärna ta via pm.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hm, jag har just gjort det. Typ.
Eftersom MikeO och Marshall båda är intresserade av Geddans monitorer så talade jag om att jag har en monitor att sälja i Geddans säljtråd. Är det ok?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

TDHP skrev:Hm, jag har just gjort det. Typ.
Eftersom MikeO och Marshall båda är intresserade av Geddans monitorer så talade jag om att jag har en monitor att sälja i Geddans säljtråd. Är det ok?
I det här fallet är väl saken helt klar:
Jag vill ha dom, men Marshall har förtur.

Den som inte får Gäddans kan ta ADHDs, i det här fallet rör det sig ju om merförsäljning. ;)

Jag säger: OK. :)

Men helt klart få vi ALLA tänka lite extra innan vi skriver i en köpes/säljes-tråd.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det handlar väl om vanligt folkvett?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Då kan jag passa på att... :wink:

Nej, jag tycker vi har försökt i omgångar att påtala att säljes/köpestrådar ska skötas extra snyggt. Men det måste nog upprepas med jämna mellanrum.
Jag tycker också det handlar om vanligt sunt förnuft, men ibland fungerar inte de vanliga spärrarna.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Jag försöker rannsaka mina handlingar och håller helt med.

Att försöka sälja egna grejer i en säljtråd är osnyggt.

Som ni andra redan har sagt så får man se till att tänka till lite extra innan man går loss...
mekaniskt
Medlem
Inlägg: 301
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:46
Ort: Södertälje

Inlägg av mekaniskt »

Jag har hängt/hänger på andra forum där säljtrådarna är låsta, endast första inlägget syns och resten får man sköta via PM. Finns både för och nackdelar med det men jag tycker det är rätt bra.
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

mekaniskt skrev:Jag har hängt/hänger på andra forum där säljtrådarna är låsta, endast första inlägget syns och resten får man sköta via PM. Finns både för och nackdelar med det men jag tycker det är rätt bra.
Lite tråkigt tycker jag, eftersom många frågor och svar som brukar ligga efter fösta posten ofta är mycket informativa. Men jag kan se varför det skulle kunna vara en lösning.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Hur tycker ni det här känns då?? hårfint??
Han berättar ju samtidigt vad det är, så det är ju inte vansinnigt OT.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=19662
Senast redigerad av macahan den mån 23 mar 2009, 13:36, redigerad totalt 1 gånger.
mekaniskt
Medlem
Inlägg: 301
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:46
Ort: Södertälje

Inlägg av mekaniskt »

bootsy skrev:
mekaniskt skrev:Jag har hängt/hänger på andra forum där säljtrådarna är låsta, endast första inlägget syns och resten får man sköta via PM. Finns både för och nackdelar med det men jag tycker det är rätt bra.
Lite tråkigt tycker jag, eftersom många frågor och svar som brukar ligga efter fösta posten ofta är mycket informativa. Men jag kan se varför det skulle kunna vara en lösning.
Det brukar lösa sig genom att man editerar första inlägget allt eftersom frågor ev. kommer in. tex händer det att folk har missat och beskriva färg, form, år osv. på prylar och då skriver man till det i efterhand, typ vanliga frågor osv. Som sagt, finns både för och nackdelar... Men det var skönt att veta att när man gjorde en säljannons så blev det just en säljannons, inget skitsnack utan bara en annons.
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Jag har skuld. f'låt. :oops:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

mekaniskt skrev: Det brukar lösa sig genom att man editerar första inlägget allt eftersom frågor ev. kommer in. tex händer det att folk har missat och beskriva färg, form, år osv. på prylar och då skriver man till det i efterhand, typ vanliga frågor osv. Som sagt, finns både för och nackdelar... Men det var skönt att veta att när man gjorde en säljannons så blev det just en säljannons, inget skitsnack utan bara en annons.


Usch, det låter jättejobbigt.
Det skulle då innebära att jag väldigt raskt skulle sluta annonsera på Pratabs.
Fy vad jobbigt att ta allt via PM!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
mekaniskt
Medlem
Inlägg: 301
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 09:46
Ort: Södertälje

Inlägg av mekaniskt »

blackparkas skrev:
mekaniskt skrev: Det brukar lösa sig genom att man editerar första inlägget allt eftersom frågor ev. kommer in. tex händer det att folk har missat och beskriva färg, form, år osv. på prylar och då skriver man till det i efterhand, typ vanliga frågor osv. Som sagt, finns både för och nackdelar... Men det var skönt att veta att när man gjorde en säljannons så blev det just en säljannons, inget skitsnack utan bara en annons.


Usch, det låter jättejobbigt.
Det skulle då innebära att jag väldigt raskt skulle sluta annonsera på Pratabs.
Fy vad jobbigt att ta allt via PM!
Jag säger varken att det är rätt eller fel att göra så, men det är nog ett alternativ om folk anser att trådkapning är ett bekymmer. Jag har aldrig annonserat här än men jag skulle tycka det vore irriterande om det förekom massa annat prat i min köp eller sälj tråd.

Annars brukar jag skriva ut mitt mobilnummer så folk kan ringa och prata istället.
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Hm, jag har just gjort det. Typ.
Eftersom MikeO och Marshall båda är intresserade av Geddans monitorer så talade jag om att jag har en monitor att sälja i Geddans säljtråd. Är det ok?
Jag förstod det, så det är inga hard feelings där.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Hm, jag har just gjort det. Typ.
Eftersom MikeO och Marshall båda är intresserade av Geddans monitorer så talade jag om att jag har en monitor att sälja i Geddans säljtråd. Är det ok?
Jag förstod det, så det är inga hard feelings där.
:D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Jag har snott en säljestråd. Men det var efter att den berörda stärkaren var såld. Då nämnde jag att jag också hade en som kanske kunde släppas.

Angående att sno köpes trådar. Det händer ju ganska ofta. Att någon bumpar en gammal köpestråd. Kanske är det för att man är van från andra forum att man ska leta om något redan är skrivit om istället för att starta en egen tråd?

Att ha låsta köp och säljes trådar låter tråkig. Pratabas utan OT? Det funkar liksom inte :D

Tror mer på att vi får påminna varandra om vad som är lämpligt eller inte.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25769
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Känns som detta varit uppe några gånger, och kontentan brukar bli att man skall skärpa sig lite extra i säljtrådar och att säljaren har all rätt att ryta ifrån om han tycker att det snackas skit i tråden. Och då skall säljarens ryt efterföljas.

Sedan finns det ju lite kamratskap forumiter emellan som gör att upptrissade priser påpekas direkt i tråden, och det kan jag tycka är en OK företeelse så länge det är alldeles för högt pris, men om man nån gång kanske sett något som man hörde talas om av en kompis gick 50:- billigare behöver man inte skriva det i tråden.
Övertramp är övertramp och småskillnader är småskillnader.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Nick skrev:Tror mer på att vi får påminna varandra om vad som är lämpligt eller ine.
Du är en klok gosse! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

macahan skrev:Hur tycker ni det här känns då?? hårfint??
Han berättar ju samtidigt vad det är, så det är ju inte vansinnigt OT.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=19662
Jag tycker det är dåligt, speciellt när MatsD själv gnäller på sånt här.
Duesenberg Fullerton
Skriv svar