Tablatur, noter och sådant på PB?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Tablatur, noter och sådant på PB?

Inlägg av Dramo »

Jag brukar ha problem med gehör, och andra grönisar har ju också det ibland. Gamlingar också, till och med. Och då är det ju svårt att ta ut olika låtar som det inte finns tablatur till på internätet.

Vad sägs om ett forum i typ "Musik"-avdelningen, precis under "Musikteori", där man i trådar kan efterlysa olika låtar man skulle vilja ha hjälp med att hitta tablatur eller noter på? Så kan alla musikkunniga som känner sig manade hjälpa till, eller så kan de ogehörda samarbeta för att lista ut det tillsammans.

Eller är det helt befängt? Jag tycker det är en fantastisk idé. :mrhappy:
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jo, det kan ju vara nåt. Dock är det alltid en bra idé att öva upp på gehöret då och då, och tabs innehåller ofta rätt mycket fel. Sen behöver man ju t.ex. inte alltid spela låten exakt som originalet, inte bara tonmaterialet utan även positioner på greppbrädan/sträng. Att öva in nåt på gehör är en grymt bra inlärningsprocess!

Dock är tabs ett utmärkt hjälpmedel för de som kanske inte läsaer noter eller har så bra gehör!

Jag väntar fortfarande på en multiquote-funktion! :lol:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25758
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag kan tycka att den typen av inlägg platsar fint i den befintliga "Musikteori", som ju inte direkt riskerar att sprängas av inlägg idag (sedan Svarte Jack mysteriskt försvann...)

Känns lite tokigt att skapa en undergrupp till en grupp som redan finns för saker som platsar i den övre då den övre nästan inte används.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

fieldflower skrev:Jag kan tycka att den typen av inlägg platsar fint i den befintliga "Musikteori", som ju inte direkt riskerar att sprängas av inlägg idag (sedan Svarte Jack mysteriskt försvann...)

Känns lite tokigt att skapa en undergrupp till en grupp som redan finns för saker som platsar i den övre då den övre nästan inte används.
Det kan man ju tycka.
Men då är det ju ingen mening med att ha en Off Topic-kategori när det ändå förekommer i alla delar av forumet. :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Noter o dyl är oftast upphovsrättsskyddat...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

TDHP skrev:Noter o dyl är oftast upphovsrättsskyddat...
Precis, därför är de svåra att hitta.
Men är det olagligt att ta ut låten på gehör och anteckna?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25758
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Dramo skrev:
fieldflower skrev:Jag kan tycka att den typen av inlägg platsar fint i den befintliga "Musikteori", som ju inte direkt riskerar att sprängas av inlägg idag (sedan Svarte Jack mysteriskt försvann...)

Känns lite tokigt att skapa en undergrupp till en grupp som redan finns för saker som platsar i den övre då den övre nästan inte används.
Det kan man ju tycka.
Men då är det ju ingen mening med att ha en Off Topic-kategori när det ändå förekommer i alla delar av forumet. :wink:
Nu skjöt du väl bredvid hela planen iallafall...? :lol:

Vad jag säger är att kategorin du efterfrågar redan finns. Get used to it and use it...

Det har ingenting med ev. felskott i form av OT att göra...
Annars skall vi nog ta bort nästan alla kategorier för jag har då sett säljesannonser bland köpes och köpes bland säljes och säljes bland basar och stärkare och annat och medlemspresentationer nästan överallt och etc, etc, etc. Blev inga kategorier kvar... :roll:

Bra tänkt, men fel... :wink:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Men jag får ju nästan aldrig svar när jag frågar om tab-hjälp i den kategorin. :(

EDIT: Fast jag kanske har för svåra låtar..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25758
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Dramo skrev:Men jag får ju nästan aldrig svar när jag frågar om tab-hjälp i den kategorin. :(

EDIT: Fast jag kanske har för svåra låtar..
Det tror jag är för att det är jobbigt att plocka ut låtar, och de som har ett lysande gehör brukar använda det rakt upp och ned istället för att skriva ned tabsen.
Och är det svåra låtar så blir det ju liksom ännu jobbigare.

Inte en helt oarbetsam uppgift att få hjälp med helt enkelt...
Medlem i PB50+
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

fieldflower skrev:
Dramo skrev:Men jag får ju nästan aldrig svar när jag frågar om tab-hjälp i den kategorin. :(

EDIT: Fast jag kanske har för svåra låtar..
Det tror jag är för att det är jobbigt att plocka ut låtar, och de som har ett lysande gehör brukar använda det rakt upp och ned istället för att skriva ned tabsen.
Och är det svåra låtar så blir det ju liksom ännu jobbigare.

Inte en helt oarbetsam uppgift att få hjälp med helt enkelt...
Exakt, och för de som har bra gehör behövs oftast inte noterna efter första fasen...
Skriv svar