OT - Säljes/köpes - Behöver vi en ny kategori?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!

Behöver vi en ny annons kategori?

Ja. En kategori med OT vore bra.
21
68%
Nja, byt namn på "Effekter/strängar/tillbehör till salu" till typ "övrigt musikrelaterat".
1
3%
Nej. Det fungerar bra som det är nu.
9
29%
Annat förslag, skriv i tråden.
0
Inga röster
 
Antal röster: 31

Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Vilket blir då förslaget till Semborg?
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Cuba skrev:
Nick skrev:Just nu tycker jag att det är ett virrvarr vad som räknas som OT, och var de annonserna ska skrivas.

Det skrivs ju t ex många musikrelaterade säljes-trådar under kategorin Elbasar/Kontrabasar till salu

Egentligen, det kanske skulle funka med ett kategori som heter "övrigt musikrelaterat"?

För trots allt så är häst annonserna ganska få. Men gitarr annonserna är ju några fler.
Personligen så tycker jag att folk prickar generellt rätt när dom annonserar sina prylar.

Effekter/strängar/tillbehör till salu finns ju.

Kanske döpa om den till, som du säger "övrigt musikrelaterat" eller"Marknad för övrig musikutrustning"

I like.

Mer input!
Tillbehör är ett bra begrepp som innefattar ganska mycket. Ett fåtal varor som inte hör hemma där har dykt under off-topic (häst, några bilar, flickcyklar, konsertbiljetter & husbil). Det har funkat bra. En egen kategori skulle bjuda in till ett allmänt annonserande, som kanske inte skulle gynna forumet.

Jag håller med (s)Cuba. Ingen ny kategori!

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BB3000S skrev:
Nick skrev:Cuba, problemet som jag ser det är att nu dyker OT annonser upp i antingen köpes/säljes eller under Off Topic.

Jag tycker det är bättre om hästarna, vattensängarna, husbilarna och gitarrerna kan dyka upp under en egen kategori. Om man inte vill, så behöver man ju inte gå in dit och läsa.

Hoppas ingen känner sig träffad nu :D
Jag känner mig inte träffad, men problemet jag ser med det är ifall dom inläggen kommer att synas under "Nya inlägg sen ditt senaste besök"-listan. Inte så kul IMO, och med en egen inbjudande kategori blir det sannolikt ännu fler annonser och kanske inte bara från aktiva medlemmar.

Ifall det går att slippa kategorin i "Nya inlägg..."-listan så har jag inget direkt emot det, hellre fria än fälla när man inte sett hur det funkar, även om jag varken letar vattensäng, häst eller husbil just för stunden.

Men det betyder ju att vi fortfarande kommer se flygplan, datorer, stjärtlappar och dylikt till salu under OT eller nå´n annan kategori.
Tanken med en "övrigt"-avdelning var väl som jag förstod det just att samla upp allt övrigt skit som gitarrer, bilar, båtar, ånglok etc etc i en kategori för att slippa dem överallt.
Klart att den kategorin kommer öka om det blir fritt fram att tjoppa in vad som helst - vilket folk redan gör iofs, fast lite här och där...

Men nog borde det väl gå att ha en kategori som INTE kommer upp bland Nya Inlägg?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

blackparkas skrev:
BB3000S skrev:
Nick skrev:Cuba, problemet som jag ser det är att nu dyker OT annonser upp i antingen köpes/säljes eller under Off Topic.

Jag tycker det är bättre om hästarna, vattensängarna, husbilarna och gitarrerna kan dyka upp under en egen kategori. Om man inte vill, så behöver man ju inte gå in dit och läsa.

Hoppas ingen känner sig träffad nu :D
Jag känner mig inte träffad, men problemet jag ser med det är ifall dom inläggen kommer att synas under "Nya inlägg sen ditt senaste besök"-listan. Inte så kul IMO, och med en egen inbjudande kategori blir det sannolikt ännu fler annonser och kanske inte bara från aktiva medlemmar.

Ifall det går att slippa kategorin i "Nya inlägg..."-listan så har jag inget direkt emot det, hellre fria än fälla när man inte sett hur det funkar, även om jag varken letar vattensäng, häst eller husbil just för stunden.

Men det betyder ju att vi fortfarande kommer se flygplan, datorer, stjärtlappar och dylikt till salu under OT eller nå´n annan kategori.
Tanken med en "övrigt"-avdelning var väl som jag förstod det just att samla upp allt övrigt skit som gitarrer, bilar, båtar, ånglok etc etc i en kategori för att slippa dem överallt.
Klart att den kategorin kommer öka om det blir fritt fram att tjoppa in vad som helst - vilket folk redan gör iofs, fast lite här och där...

Men nog borde det väl gå att ha en kategori som INTE kommer upp bland Nya Inlägg?
Fast de flesta saker som säljs, är ju ändå musikrellaterat. De få hästannonser som dyker upp, kan jag nog överleva.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Fixade en omröstning på några förslag!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Cuba skrev: Tycker bara att PrataBasforumets försäljningsmarknad ska koncentreras till bas- / musikutrustning.

Vill man sälja OT-utrustning så kan man lägga in en tråd om det i OT-avdelningen.

Är fortfarande skeptisk till en hel avdelning för försäljning av allehanda ting.

Men ... shoot .... jag verkar vara den enda som är skeptisk.
Håller inte med dej Patrik.
Med den kultur som skapats här av dom som är frekventa skribenter och även syns då o då IRL är det lättare.
Jag köper hellre en beggad vattensäng av dej än av Nisse Vemsomhelst på Blocket. Det förtroende som många här byggt upp ger åtminstånde mej en tryggare feeling om jag handlar nåt som inte (gud förbjude) är basrelaterat.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Visst, jag slipper gärna säljannonser om bilar, hundar och bikupor så att lägga dem i en egen kategori vore väl perfa.

Och 20 spänn till Semborg/Pratabas per annons är väl rimligt i så fall.
Kunde få gälla basar/övrig utrustning också så man slipper de där *behåller*/Intressekoll-trådarna...

Men det finns andra sajter för försäljning av allsköns prylar så jag vet inte om ett sånt system eller såna annonser hör hemma här alls faktiskt.
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nä...
Även om vi pysslar med annat än bas här så blir det väl att ta OT ett snäpp för långt att göra en sån avdelning. SÅ ofta är det ju inte nån säljer bilar o dyl, och oftare är väl inget mål?
Hellre en Blocketannons på det man säljer och en länk till den från OT-avdelningen.
Är det nåt som har viss musik-anknytning som tex en turnebulle eller nåt så är det väl helt ok att lägga det i säljesvdelningen som det är tycker jag.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag håller med om att det bör läggas till en avdelning för OTsäljes-trådar.
Tycker dock att allt musikrelaterat som inte är basar eller stärkare kan läggas in i effekter/blabla/övrigt-avdelningen. :)
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Röstade på alternativ ett :)
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag hoppas bara det är ok för alla om majoriteten får avgöra det hela så det inte ska gnällas i efterhand...


Jag ser vitsen jag också med att inte ha någon OT-försäljning, men jag tar hellre en sådan än att det kommer gitarrer, husvagnar, garageportar och dylikt i OT-delen eller under nå´n annan kategori.


Problemet är väl kanske isf att man får för mång aannonser så att man sen måste börja kategorisera bland OT-annonserna...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

The Marshall skrev: Jag köper hellre en beggad vattensäng av dej än av Nisse Vemsomhelst på Blocket. Det förtroende som många här byggt upp ger åtminstånde mej en tryggare feeling om jag handlar nåt som inte (gud förbjude) är basrelaterat.
Håller med.
Alla härinne är ju så jääävla tjenis och "prata bas-andan" hit och dit så då känns det väl bättre att köpa av ngn man typ är polare med?

Sen tror jag inte att jag har konfigurerat som många andra....har liksom inget problem med ot-trådar etc för jag går bara in och läser rubriker då och då och klickar mej in i det jag tycker verkar intressant...
Blir ni andra mailade vid varenda nytt inlägg/ny tråd?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

De flesta går väl in och kikar på "Nya inlägg sedan ditt senaste besök" typ skulle jag tro.
Då kommer ju ALLT upp.
Och jag personligen skulle tycka det var jobbigt om OT-delen skulle försvinna därifrån.
Men just OT-säljesdelen kanske man kunde hålla därifrån?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Richard »

Jag tycker det låter som en väldigt bra idé att ha en OT-säljavdelning. Visst kan det ju tyckas onödigt att kränga gaffeltruckar och mikrovågsugnar på ett basforum, men samtidigt är det ju som sagt ett forum där de flesta känner till varandra och kan lita på folk. Sen kan det ju säkert även i vissa fall förekomma att tex någon kan tänka sig byta musikgrejor mot icke-musikrelaterade saker, och då kan ju detta forum vara en mycket bra plats :)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

blackparkas skrev:Jag hoppas bara det är ok för alla om majoriteten får avgöra det hela så det inte ska gnällas i efterhand...
Gött, då väntar vi tills det kommer in över 1000 röster för något av alternativen.



:wink:
Jomen. It's the Chriller.
Robanjo
Medlem+
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 17:26

Inlägg av Robanjo »

Är man inte intresserad av att köpa något annat än musikrelaterade prylar så kan man ju ge fan i att kolla OT sälj-tråden ifall en sådan skapas, inte så svårt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, och eftersom 4 st brytt sig om att tycka nej i frågan så kanske det inte är så farligt om det ligger uppe en OT/köp/sälj-tråd heller...

Men det vore ju bra om denna avdelning som sagt inte hamnar bland de ej lästa om det går att ordna tycker jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Robanjo
Medlem+
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 17:26

Inlägg av Robanjo »

Om det går att lösa så är ju det kanon! För då behöver ju folk som inte är intresserade bry sig alls.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag tycker att vi ska begränsa oss till musikprylar. Tillbehörsdelen finns ju och där kan även gitarrena annonseras. De räknas väl som tillbehör om man är basist... Det finnas ju massor av andra musikrelaterade grejer som kan tänkas säljas. Studioutrustning t ex...

Ska man sälja en bil är ju en tolkningsfåga om den ska användas som turnéfordon...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Och en mikrovågsugn kan man använda i replokalen, liksom en toastol, ett kylskåp, en dator etc etc etc..
Men det blir likförbenat OT-prylar i min värld.
ALLT går att hänvisa till att man KAN använda det samtidigt som man musicerar eller ha användning av det för att bla bla bla...

Men nog är det väl smidigare att kunna samla alla skitannonser under ett och samma tak så man slipper alla tramsannonser i andra trådar?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Plötsligt så känner jag att min Cobra Clubman seat -annons kvalar in som tramsannons... mången timme har jag övat bas i den stolen.. det funkar hur bra som helst.. (om man inte har basen i knät dvs.. rör-ramen ställer till det rejält! :roll: )


:oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Annars är den här sidan väldigt bra för att sälja och köpa prylar:

http://www.blocket.se/
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

blackparkas skrev:Och en mikrovågsugn kan man använda i replokalen, liksom en toastol, ett kylskåp, en dator etc etc etc..
Men det blir likförbenat OT-prylar i min värld.
ALLT går att hänvisa till att man KAN använda det samtidigt som man musicerar eller ha användning av det för att bla bla bla...

Men nog är det väl smidigare att kunna samla alla skitannonser under ett och samma tak så man slipper alla tramsannonser i andra trådar?
Själklart går nästan allt att tolka som musikrelaterat, men sen är det upp till var och en att avgöra om det här är rätt ställe att sälja prylen på. Jag har inte stört mig på den nivå det är nu. Därför kan det kännas som om man istället blir uppmuntrad att sälja vadsomhelst om kategorin fanns som OT.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nej, jag har kanske inte direkt stört mig heller.
Men jag tycker det är onödigt att ha dem utspridda en del i tillbehör och en del i OT etc etc när det inte är så svårt att få till en egen kategori.
En kategori som dessutom förmodligen går att hålla ifrån "ej lästa inlägg" så att de som inte är intresserade alls av det där slipper se det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Sant också... Men det jag menar är att kanske gör vi ett problem av något som egentligen inte är ett problem. Många som annonserar är ju noga med att det ÄR off topic. Just därför brukar jag inte kika i de trådarna. Om jag nu inte är intresserad av just den spikmattan...

Men jag håller med om att det kan vara störande om någon skriver t ex; "Kolla här...!" i rubriken för att sedan annonsera ut biodlarhonung.

Som sagt... Jag tycker inte det är ett problem, men det kanske inte blir det med en ny kategori heller... Vi får väl testa för tjyjjven!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar